مرتفع ترین رصدخانه ایران بر بام جنوب کرمان

مدیر عامل شرکت پیشتازان جانباز و مدیر پروژه گردشگری و علمی بام بهشت جیرفت؛ از افتتاح سومین رصدخانه بزرگ کشور و مرتفع‌ ترین رصدخانه ایران به همراه مجتمع گردشگری و علمی بام بهشت در شهر درب بهشت بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری طبنا از کرمان؛ احمد فاطمی در خصوص افتتاح پروژه گردشگری بام بهشت در بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت گفت: مراسم افتتاحیه سومین رصدخانه کشور و مرتفع ترین رصدخانه ایران مجتمع گردشگری و علمی بام بهشت ساردوئیه در تاریخ ۲۳ شهریورماه همزمان با آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج ) همراه با جشن و حضور وزیر گردشگری برگزار شد.

وی؛ در مراسم افتتاح این رصدخانه، با بیان اینکه تنها یک رصدخانه تحقیقاتی در کشور از این رصدخانه مرتفع‌ تر است، اظهار کرد: این رصدخانه با ارتفاع ۲ هزار و ۸۰۰ متر از سطح دریا، امکان رصد خورشید، سیارات و اجرام آسمانی را در طول روز و شب فراهم می‌کند.

مدیر عامل شرکت پیشتازان جانباز با اشاره به بخش‌های مختلف رصدخانه و مجموعه گردشگری اظهار کرد: آمفی تئاتر، کتابخانه، رستوران، رصد شب، رصد روز، و گنبد افلاک‌ نما از بخش‌ های این مجموعه گردشگری علمی است.

فاطمی بیان کرد: بخش گنبد افلاک‌ نما در حال گردش است و بر روی آن سیاره تمرکز می‌ کند و می‌ توانیم آن را ببینیم.

وی ضافه کرد: در کل سایت در فاز اول ۵۷۰ میلیارد ریال هزینه شده و ۴۲ نفر مشغول به کار می‌ شوند.

مدیر عامل شرکت پیشتازان جانباز: هدف از ساخت این رصدخانه، ترویج علم نجوم، ایجاد یک قطب گردشگری علمی و ایجاد اشتغال برای مردم منطقه بوده است. ما در این پروژه، به طور کامل از نیروهای بومی استفاده کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم در سایر مناطق کشور نیز چنین پروژه‌هایی را اجرا کنیم.

فاطمی تصریح کرد: در این مجموعه تقریبا تمام فیلم‌ های ناسا در خصوص فضا و نجوم به‌ صورت به‌ روز شده برای ارائه به علاقه‌ مندان موجود است و هدف ما از بنای چنین مجموعه‌ ای این است؛ که اینجا تبدیل به مکانی شود که از طریق آن اولین مقاله علمی نجومی ایران در آی اس آی ثبت شود و حتی بتوانیم سیاره‌ ای کشف کنیم.

وی مطرح کرد: یکی از سازه‌ های این پروژه، سازه کششی است که ۴۰۰ نفر ظرفیت رستوران آن است و همچنین یک مکان دایره شکل پشت این سازه قرار دارد که مکان سرو انواع نوشیدنی‌ های سرد و گرم است، و بعد از آن سازه کششی آشپزخانه قرار دارد که محل پخت غذاهای ایرانی و فرنگی است.

مدیر پروژه گردشگری و علمی بام بهشت جیرفت بیان کرد: مجموعه بام بهشت حدود ۱۷ هزار متر مربع است که نزدیک به ۳ هزار متر فقط سازه داریم؛ ولی نکته مهم‌تر این است که ما ۳ هزار متر سازه را در ۱۰ ماه آماده ساختیم.

فاطمی عنوان کرد: اطراف محوطه نیز سیمان‌کاری شده و چمن مصنوعی نصب شده است.

وی ادامه داد: در قسمت‌هایی از این مجموعه چند مجسمه خاص قرار دارد؛ از جمله دو مجسمه فضانورد و یک مجسمه کره زحل که در حال نصب شدن است، در قسمت آخر مجموعه هم محوطه‌ است.

مدیر پروژه گردشگری و علمی بام بهشت جیرفت اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این پروژه این است که سازه‌ هایی در این مجموعه بنا شده که غیر از کشور چین در هیچ کشوری هنوز بنا نشده و اولین‌ بار در ایران در همین مجموعه بام بهشت ساردوئیه جیرفت احداث شده است.

فاطمی ابراز داشت: تلسکوپ‌ های پیشرفته این رصدخانه، امکان مشاهده جزئیات بی‌ نظیری از اجرام آسمانی را برای علاقه‌ مندان فراهم کرده است.

مرتفع ترین رصدخانه ایران بر بام جنوب کرمان

معاون سرمایه‌گذاری و گردشگری اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمان نیز از آغاز فعالیت مجتمع گردشگری و رصدخانه شهر درب‌بهشت در بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت خبر داد.

محمد حسین تجلی گفت: این مجتمع گردشگری با سرمایه‌گذاری شرکت تعاونی پیشتازان جانباز، با حجم سرمایه‌ گذاری ۵۸۰ میلیارد ریال در شهر درب احداث و به بهره‌ برداری رسید.

وی افزود: با آغاز فعالیت مجتمع گردشگری درب بهشت، برای ۴۲ نفر اشتغالزایی شده و این مجتمع در زمینی به مساحت ۲۸ هزار مترمربع و احداث ۵ هزار مترمربع تاسیسات ساخته شده است.

معاون سرمایه‌ گذاری کرمان در ادامه بیان کرد: در این مجتمع در کنار تاسیسات اقامتی و پذیرایی، رصدخانه احداث شده که دارای ۲ تلسکوپ رصد روز و ۱ تلسکوپ رصد شب است، رصدخانه مجمتمع گردشگری درب‌ بهشت جیرفت، سومین رصدخانه بزرگ و اولین رصدخانه مرتفع ایران است.

تجلی خاطرنشان کرد: با آغاز فعالیت این مجتمع ظرفیت خوبی در حوزه زیرساخت‌ های شهر درب‌ بهشت در بخش اسکان و پذیرایی از گردشگران در کنار امکان ارائه خدمات گردشگری نجوم مهیا شده است.

شایان ذکر است؛ این رصدخانه در شهر درب بهشت، بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت واقع شده است.

جیرفت در ۲۳۸ کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان قرار دارد.

مرتفع ترین رصدخانه ایران بر بام جنوب کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha