کد خبر: 220981
۲۲ شهریور ۱۴۰۳، ۱۸:۰۷

آزمایش خون، تنها راه تشخیص به‌ موقع سرطان پروستات

سرطان پروستات؛ چهارمین سرطان شایع در استان کرمان است
آزمایش خون، تنها راه تشخیص به‌ موقع سرطان پروستات

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه ؛ گفت: آزمایش خون، تنها راه تشخیص به‌ موقع سرطان پروستات برای مردان بالای ۵۰ سال است.

به گزارش خبرگزاری طبنا از کرمان؛ دکتر کاوه رفیعی پور گفت: "سرطان پروستات، که معمولاً در مردان بالای ۵۰ سال بروز می‌ کند، به موجب آن سلول‌ های طبیعی پروستات به سلول‌ های غیرطبیعی با رشد خارج از کنترل تبدیل می‌ شوند."

وی ادامه داد: سرطان پروستات در بین سرطان‌ های مردان در کشور، رتبه اول را به خود اختصاص می‌ دهد و در استان کرمان، این نوع سرطان در جایگاه چهارم قرار دارد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به علل بروز سرطان پروستات اشاره و بیان کرد: "علل این بیماری می‌تواند ژنتیکی (سابقه خانوادگی) باشد و همچنین برخی عوامل مرتبط با سبک زندگی مانند مصرف سیگار، الکل و رژیم غذایی نامناسب نیز می‌ تواند نقش مهمی در بروز آن داشته باشد."

دکتر رفیعی پور؛ اصلاح سبک زندگی، ورزش منظم و کافی، اجتناب از استعمال دخانیات و تغذیه سالم را به عنوان راهکارهای پیشگیری از سرطان پروستات معرفی کرد.

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی کلیه و مجاری ادراری و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، نیز در این رابطه گفت: "سرطان پروستات شایع‌ ترین سرطان دستگاه ادراری در مردان است. تشخیص به موقع این بیماری از طریق اندازه‌ گیری سطح PSA در مردان بین ۵۰ تا ۷۰ سال صورت می‌ گیرد و در صورت نیاز، نمونه‌ برداری از بافت پروستات انجام خواهد شد. انتخاب روش درمان مناسب در صورت تشخیص زودرس می‌ تواند منجر به درمان قطعی بیماری با کمترین عوارض شود."

دکتر حمید پاک منش، همچنین به این نکته اشاره کرد: "سرطان پروستات به عنوان شایع‌ ترین بدخیمی دستگاه ادراری مردان شناخته می‌ شود و باید توجه داشت که این بیماری با بزرگی خوش‌ خیم پروستات متفاوت است."

وی ادامه داد: "معمولاً این تومور در مردان از سن ۵۰ سال به بعد بروز می‌کند. با این حال، افرادی که دارای سابقه خانوادگی تومور پروستات در پدر، برادر، دایی یا عمو هستند، ممکن است از سن ۳۵ سالگی به این بیماری مبتلا شوند."

این پزشک فوق تخصص با تأکید بر این نکته که در مراحل اولیه بیماری فرد هیچ علامتی ندارد، افزود: "تنها راه شناسایی سرطان پروستات در مراحل اولیه، انجام آزمایش خون است. بنابراین، انجام آزمایش دوره‌ای سالیانه غربالگری در مردان از سن ۵۰ سال شروع شده و تا ۷۰ سال ادامه می‌یابد."

به گفته دکتر پاک منش، در صورت وجود سابقه خانوادگی سرطان پروستات، آغاز آزمایش سالیانه از سن ۳۵ سال توصیه می‌شود.

وی هشدار داد: "اگر فرد دیر مراجعه کند، ممکن است با علائمی نظیر سوزش ادرار یا تخلیه نشدن و بند آمدن ادرار مواجه شود. در برخی موارد، بیمار ممکن است با نارسایی کلیه یا انتشار تومور به استخوان و دردهای استخوانی مراجعه کند. در مراحل پیشرفته، در صورت عدم درمان، این وضعیت می‌تواند منجر به کمردرد و فلج اندام‌ها شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه همچنین خاطر نشان کرد: "البته همیشه افزایش سطح PSA به معنی وجود سرطان نیست. در برخی موارد، سطح PSA می‌ تواند به صورت کاذب بالا رود، به این معنا که سرطان وجود ندارد، اما سطح PSA در آزمایش خون به دلیل دلایل دیگری افزایش می‌یابد. در بیشتر این موارد، علت افزایش سطح PSA عفونت یا التهاب پروستات است."

دکتر پاک منش در مورد نتایج درمان سرطان پروستات گفت: "چنانچه تشخیص سرطان به موقع انجام شده باشد، نتایج جراحی رادیکال پروستاتکتومی بسیار مطلوب است و سرطان به طور کلی از بدن حذف می‌شود. به‌طوری‌که در آزمایش یک ماه بعد از جراحی، سطح PSA که قبل از عمل بالا بود به زیر ۰.۱ کاهش می‌یابد. بنابراین، پیگیری وضعیت بیمار بسیار ساده و روشن است."

وی در ادامه به روش‌های دیگر درمان اشاره و بیان کرد: "رادیوتراپی به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های درمانی مطرح است. در این روش، فرد زیر دستگاه رادیوتراپی قرار می‌ گیرد و اشعه به بدن تابانده می‌ شود."

این پزشک فوق تخصص اظهار داشت: "در بیماران مسن یا کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، هورمون‌درمانی نیز انجام می‌ شود. در این روش، دارویی تجویز می‌شود که هورمون مردانه تستوسترون را خنثی کرده و منجر به کاهش رشد بافت پروستات می‌ شود. با این حال، ادامه طولانی‌ مدت این درمان می‌ تواند باعث پوکی استخوان، شکستگی استخوان و گاهی عوارض قلبی شود."

دکتر پاک منش همچنین تأکید کرد: "با توجه به اینکه تشخیص به موقع می‌ تواند تأثیر بسزایی در طول عمر بیماران داشته باشد و سرطان پروستات در مراحل اولیه معمولاً بدون علامت است، توصیه می‌ شود که آزمایش غربالگری سالیانه خون و اندازه‌ گیری سطح PSA به‌ویژه در مردان ۵۰ تا ۷۰ سال به دقت انجام شود و جدی گرفته شود."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha