بهره برداری کامل مرحله نخست خط ۲ مترو شیراز

از مرحله نخست خط ۲ مترو شیراز تنها ایستگاه استقلال باقی‌مانده که تا ۱۵ اردیبهشت سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس،سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز بابیان اینکه کلیات مرحله اول خط ۲ مترو شیراز به بهره‌برداری رسیده، اما با کمبود واگن برای بهره‌برداری پایدار مواجه هستیم، اظهار داشت: در تلاشیم از طریق ساز و کارهای دولتی این مهم برطرف شود.
کلانتری ادامه داد: از فاز نخست خط ۲ مترو شیراز تنها ایستگاه استقلال باقی‌مانده که تا ۱۵ اردیبهشت سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: پیرو نیازی که از میدان آزادی تا میدان گلستان (کلبه سعدی) ایجاد شد، پروژه دیگری تعریف و به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) واگذار که تاکنون ۱۶۰۰ متر از این پروژه حفاری‌شده و تا پایان امسال خروج دستگاه یک حفاری در ایستگاه سعدی را خواهیم داشت.
کلانتری گفت: ۸ کیلومتر از خط ۲ مترو شیراز در دو سال به ظرفیت حمل‌ونقلی مترو شیراز اضافه شد.
او همچنین بابیان اینکه در حال حاضر مرحله دو این خط به طول ۵ کیلومتر از ایستگاه آزادی تا کلبه سعدی متشکل از ۴ ایستگاه در دست اجرا قرار دارد، عنوان کرد: برنامه ریزی در خصوص اتصال خط ۲ مترو شیراز به خط یک یا شهرک‌های اقماری این کلان‌شهر نیز در دست بررسی است.
سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به اقدامات انجام‌شده در خط ۳ مترو این کلان‌شهر نیز گفت: ۴۵۰ متر حفاری در خط ۳ انجام و ایستگاه‌ها از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار هستند.
کلانتری اضافه کرد: دو ایستگاه آرین و صنایع که مجوز واگذاری به شرکت شمس عمران از شورای اسلامی شهر شیراز گرفته‌شده و به‌زودی وارد فاز اجرایی می‌شوند.
او به اتصال خط یک به ۴ مترو در قالب دسترسی مترو به حرم‌های مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) و سید علاءالدین حسین (ع) اشاره و خاطرنشان کرد: ۲۷۰۰ مترمربع تونل در این خط با استفاده از ظرفیت اتوبوس برقی پیش‌بینی‌شده و برای نخستین بار در کشور در شیراز از ظرفیت تراز بلیت‌فروشی ایستگاه‌های مترو برای تخلیه ناوگان اتوبوسی استفاده می‌کنیم که عملیات اجرایی آن دریکی دو هفته آینده آغاز خواهد شد.
سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز، افزود: خط ۴ مترو از بلوار رازی تا ایستگاه استقلال خط ۲ در خیابان انقلاب اسلامی به طول ۵ کیلومتر و ۴ ایستگاه تعریف‌شده است.
کلانتری هزینه ساخت هر یک کیلومتر خط مترو را ۶۰ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: این میزان هزینه شهرداری شیراز را به سمت استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری مالی برد که در این راستا یک کنسرسیوم بین شهرداری و شهر آتیه منعقدشده که امید است با تعیین پیمانکار قبل از پایان امسال در دستور کار قرار گیرد.
استقبال بالا از مترو شیراز با شروع سال تحصیلی
وی عنوان کرد: با شروع سال تحصیلی جدید پیش‌بینی می‌شود که روزانه ۱۲۰ هزار نفر مسافر در خط یک و دو با ۱۳ رام قطار در خط یک و ۱ رام قطار در خط ۲ جابه‌جا شوند.
سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز به توان مهندسی داخلی مترو این کلان‌شهر هم اشاره و تصریح کرد: قرارداد تجهیزاتی در شهرهای مختلف به ازای هر یک کیلومتر خط مترو نزدیک به ۱۶ میلیون یورو است، اما در شیراز با استفاده از توان مهندسی بومی این عدد به ۷ میلیون یورو کاهش پیدا کرده است.
کلانتری اضافه کرد: ۱۵ شرکت دانش‌بنیان نیازهای بهره‌برداری ما را با داخلی سازی قطعات موردنیاز تأمین می‌کنند.
سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز اضافه کرد: تنها تأمین‌کننده ناوگان مترو در کشور دولت است و از سال ۹۶ به بعد وزارت صمت واردات ناوگان مترویی را ممنوع و کار را به تولیدکنندگان داخلی واگذار کرد.
کلانتری ادامه داد: با توجه به این رویکرد، قراردادی منعقد شد در قالب تأمین ۶۳ رام و با تقسیم ظرفیت‌ها مقرر شد ۱۰ رام یعنی ۵۰ واگن به مترو شیراز اختصاص یابد.
او خاطرنشان کرد: بر اساس پیشرفت فیزیکی اکنون ما ۷۰ درصد رام قطار را تحویل گرفتیم.
کلانتری در خصوص میزان استفاده از اوراق مشارکت برای مترو شیراز گفت: از سال ۹۲ تاکنون به میزان ۶ هزار میلیارد تومان از ظرفیت اوراق مشارکت استفاده کردیم که ۵۰ درصد سهم شهرداری و ۵۰ درصد دولت برای بازپرداخت آنها است. امسال ۴ هزار میلیارد تومان از دولت معادل ۸۰ درصد کل دوره اوراق مشارکت درخواست کرده‌ایم.
او همچنین در رابطه به اتصال شهر جدید صدرا به مترو با بیان اینکه ظرفیت مترو شیراز جوابگوی اضافه شدن بار جمعیتی صدرا را ندارد، گفت: جلساتی در این رابطه برگزار و با توجه به اینکه بزرگراه از دره قره پیری به سمت کمربندی در حال ساخت است، اگر بی آر تی راه بیفتد، جوابگو خواهد بود.
او ادامه داد: سرعت راه‌اندازی خطوط بی‌آرتی و اتوبوس‌های برقی در دنیا زیاد است و به این سمت حرکت شده که هم ارزان‌تر و هم قابلیت مانور بیشتری دارند و همچنین هزینه نگهداری و تعمیرات آن هم ارزان‌تر است.

اوی گفت سامانه بی آر تی برای آنها پیش‌بینی‌شده است که مکاتباتی هم انجام و مقرر شد جلسات مستمری برگزار شود. اگر نتیجه‌ای در این خصوص حاصل نشود، آمادگی راه‌اندازی خط مترو و یا اتصال خطوط مترو شیراز به این شهر راداریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha