راه اندازی اتاق مادر و کودک در بیمارستان امیرالمومنین خدابنده

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان خدابنده، گفت: اتاق مادر و کودک در کلینیک بیمارستان امیرالمومنین شهرستان خدابنده، با ظرفیت پذیرش ۱۹نفر، در راستای اجرای ماده ۲۲ قانون جوانی جمعیت، راه‌اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان،
دکتر میثم معینیان در گفتگو با خبرنگاران، با بیان اینکه یکی از مهمترین دغدغه‌های بهداشتی این شبکه مسئله جوانی جمعیت و فرزندآوری است، گفت: این شبکه با عنایت به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای ۸۰ درصد از زنان متاهل واجد شرایط، مشاوره فرزندآوری بصورت سالانه انجام داده است.

وی با اشاره به افزایش تعداد موالید در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ در ۶۶ خانه بهداشت و پایگاه سلامت، افزود: در راستای این قانون، محلی برای برگزاری کلاس آمادگی زایمان جدید در سه مرکز شهری و روستایی شهرستان نیز تجهیز و راه‌اندازی شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان خدابنده سایر اقدامات در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را شامل: برگزاری پنج جلسه قرارگاه جوانی جمعیت با حضور مسئولان شهرستان، اجرای مفاد ماده ۵۵ و ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت درخصوص آموزش سبک زندگی و تغذیه سالم جهت حفظ باروری به زنان و مردان ۱۲ تا ۵۴ سال و شناسایی مادران باردار بی‌بضاعت و معرفی به کمیته امداد جهت حمایت مالی و تقدیر از کارکنانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد ازدواج کرده یا صاحب فرزند شده‌اند، برشمرد.

معینیان، انجام عمل توبکتومی با تأیید کمیسیون تخصصی مربوطه، تجهیز و راه‌اندازی اتاق مادر و کودک در کلینیک بیمارستان، که این اقدام در استان زنجان به عنون نمونه انتخاب شده است، همکاری با خانم‌های شاغل باردار یا دارای فرزند زیر ۵ سال به صورت اعطای مرخص پاس شیر، کاهش شیف شب، اعطای شیفت درخواستی، تقدیر از فعالان برنامه جوانی جمعیت و فعالیت بلوک زایمان بیمارستان با ۳۲ نفر ماما و ۹ اتاق LDR (اتاق خصوصی زایمان طبیعی) با عقد قرارداد و تامین مامای همراه برای مادران آموزش دیده در هنگام زایمان، جهت کاهش سزارین غیرضروری و ترویج زایمان طبیعی را از دیگر اقدامات در راستای این قانون ذکر کرد.

وی افزود: همچچنبن اتاق مادر و کودک در کلینیک بیمارستان امیرالمومنین شهرستان خدابنده، با ظرفیت پذیرش ۱۹نفر، در راستای اجرای ماده ۲۲ قانون جوانی جمعیت، راه‌اندازی شده است.

ارائه ۱۵هزار و ۲۷ مورد خدمات آزمایشگاهی به مراجعین

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان خدابنده در ادامه با اشاره به افتتاح آزمایشگاه مرکزی شماره ۲ شهری، بیان کرد: با این اقدام علاوه بر انجام آزمایشات نمونه‌گیری در مراکز جامع سلامت شهرستان، تعداد ۸هزار ۲۳۹ مورد غربالگری دیابت و فشار خون، ۱۱۷هزار و ۵۱۷ مورد تست آزمایشگاهی، ۶۲۵ مورد غربالگری تالاسمی برای متقاضیان ازدواج، ۲هزارو ۱۴۹ مورد غربالگری مواد مخدر، ۷۲۵ مورد غربالگری تیروئید و بیماری P‏KU  نوزادان انجام شده است.

معینیان، انجام آزمایشات بیماریابی التور برای ۷۶۸ نفر، بیماریابی سل برای ۵۵۷ نفر و مالاریا و بورلیا برای ۵۱۵ نفر، آزمایشات دوران بارداری برای هزار و ۳۵نفر زن باردار و آزمایشات بیماریابی هپاتیت ویروسی برای هزار و ۵۶۵نفر را، از دیگر اقدامات آزمایشگاهی ذکر کرد.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha