ورزش در سالمندی؛ روند تحلیل عضلات را معکوس میکند

متخصص فیزیولوژی ورزش و عضو هیدت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گفت: اگر سالمندان تمرینات ورزشی مناسبی داشته باشند؛ روند تحلیل عضلات معکوس می شود که راهی اثربخش برای بهبود عملکرد عصبی، عضلانی، قلبی و تنفسی است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر سهیل امین زاده گفت: سالمندی یک فرآیند پیچیده و طبیعی است که با کاهش پیش رونده در عملکرد فیزیولوژیکی و روانی شناخته می شود، که می تواند منجر به کاهش عملکرد اندام ها، افزایش ضعف، کاهش ظرفیت پاسخگویی به استرس های محیطی، کاهش در سازگاری ها و افزایش بیماری ها شود

وی افزود: افراد بعد از سی تا سی و پنج سالگی، آرام آرام در روند سالمندی قرار می گیرند، که باید بیشتر به رژیم غذایی و فعالیت جسمانی خود توجه کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار داشت: انجام فعالیت ورزشی منجر به سالمندی سالم تر می شود و افرادی که تحرک کمی داشته و رژیم غذایی مناسبی نداشته باشند، در روند سالمندی قرار گرفته و در معرض مشکلات قلبی عروقی قرار می گیرند.

امین زاده گفت: افراد سالمند شرکت کننده در فعالیت های جسمانی منظم یا تمرینات ورزشی، از نظر سلامت جسمانی در شرایط ایده آل تری قرار دارند.

وی تصریح کرد: فعالیت های جسمانی منظم که شامل تمرینات تعادل، تمرینات ورزشی هوازی و قدرتی هستند، نقش مهمی در حفظ سلامت جسمانی سالمندان از طریق حفظ و بازیابی عملکرد جسمانی، حفظ تعادل، کاهش احتمال افتادن و حفظ زندگی مستقل و فعال دارند.

این متخصص فیزیولوژی ورزش در تعریف آتروفی در سالمندی گفت: با بالا رفتن سن، توده عضلانی کاهش پیدا کرده که به آن آتروفی گفته می شود و طی آن عضلات تحلیل رفته و به جای آن تجمع چربی شکل می گیرد.

امین زاده ادامه داد: برای پیشگیری از این مشکل، باید میزان ورودی مواد غذایی کنترل شده و فعالیت های ورزشی افزایش یابد.

وی به اهمیت فعالیت ورزشی در سالمندی اشاره و تاکید کرد: اگر افراد تمرینات ورزشی مناسبی داشته باشند، روند تحلیل عضلات معکوس می شود که راهی اثربخش برای بهبود عملکرد عصبی، عضلانی، قلبی و تنفسی است.

این متخصص فیزیولوژی ورزش در خصوص اصول صحیح خوابیدن عنوان داشت: در خوابیدن مناسب، بالش باید به گونه ای باشد؛ که گودی گردن را پر کند و استفاده از تشک طبی به حفظ انحنای طبیعی ستون فقرات کمک می کند.

امین زاده توصیه کرد: در وضعیت خوابیدن به پهلو، بین زانوها و در وضعیت خوابیدن به پشت، زیر زانوها یک بالشت قرار دهید.

منبع: دانشگاه علوم پزشکی کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha