شناسایی ۴۲مورد سرطان روده بزرگ و سینه در استان زنجان

مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان زنجان گفت: از آغاز اجرای طرح غربالگری سرطان روده بزرگ و سینه در سطح مراکز تامین اجتماعی استان، ۴۲ مورد به سرطان روده بزرگ و سرطان سینه شناسایی و روند درمان آنان در حال پیگیری است.

امیرعباس جراحی علمداری در گفتگو اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا)زنجان، با اشاره به اجرای طرح رایگان غربالگری در سطح استان زنجان اظهار کرد: غربالگری و انجام مشاوره سرطان روه بزرگ ، سرطان سینه ویژه بانوان، تست فشارخون و قندخون بصورت رایگان در ۷ مرکز درمانی تامین اجتماعی استان زنجان انجام می شود.

وی با بیان اینکه طرح غربالگری از نیمه دوم سال ۹۹ در سطح بیمارستانی و درمانگاهی تامین اجتماعی آغاز شده است، افزود: از ابتدای طرح تاکنون بیش از ۵ هزار پرونده فعال فشارخون و دیابت تشکیل شده است و روند پیشگیری درمان بیماران در حال پیگیری است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان زنجان، تصریح کرد: همچنین در این مدت ۴۲ مورد سرطان روده و سینه در سطح استان زنجان شناسایی و روند درمان بیماران تحت نظر است.

علمداری ضمن دعوت از گروه سنی ۴۹ تا ۷۰ سال جهت شرکت در غربالگری سرطان روده بزرگ، افزود: از آنجا که زمینه ارثی می تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد، شرکت اطرافیان درجه یک و دو افراد مبتلا به سرطان، پولیپ یا بیماری التهابی روده بزرگ، در این طرح از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد: تغییر در وضعیت اجابت مزاج و بروز اسهال یا یبوست، درد و ناراحتی در شکم، خون در مدفوع، ضعف و خستگی، کاهش وزن بدون هیچ دلیل خاص، از دست دادن اشتها و خونریزی از مقعد مهمترین علایم سرطان روده بزرگ هستند.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان زنجان در ادامه با بیان اینکه غربالگری سرطان سینه نیز یکی از مهمترین و پرکاربردترین روش‌های تشخیص زودهنگام این بیماری فراگیر در جوامع امروزی است، گفت: استفاده دوره ای از غربالگری پستان در زنان بالای ۴۰ سال می‌تواند میزان مرگ و میر به دلیل سرطان پستان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

علمداری اظهار کرد: در ۳ ماهه نخست سال جاری ۲ هزار و ۳۲۶ نفر غربالگری سرطان روده بزرگ، یک هزار و ۴۹۶ نفر غربالگری سرطان سینه و یک هزار و ۴۵۰ نفر نیز مورد غربالگری دیابت و فشارخون قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: در مجموع ۵ هزار و ۲۷۲ نفر در سطح استان زنجان در مراکز درمانی تامین اجتماعی استان زنجان مورد غربالگری قرار گرفته اند.

این مسئول یادآور شد: همچنین از سال ۹۵ تاکنون باتوجه به مراجعات صورت گرفته در مراکز درمانی این سازمان ۶۰ هزار و ۸۷۲ مورد بیماری مزمن شناسایی و پرونده درمانی تشکیل شده است.

علمداری با اشاره به اینکه ضروری است با توجه به  هزینه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیماری در جامعه،رویکرد قدیمی و منسوخ درمان محور را تغییر داده و به سمت پیشگیری از ابتلا به بیماری حرکت کنیم، گفت: انجام غربالگری، معاینه افراد درمعرض خطر و آموزش بیمه شدگان را بعنوان راه هایی برای تحقق این امر است و به همکاران توصیه می شود که با برقراری ارتباط و تعامل بیشتر با مراجعین در این راستا گام بردارند.

وی تاکید کرد: تمامی شهروندان و هم استانی ها می‌توانند با مراجعه به‌موقع به مراکز درمانی و درمانگاهی تامین اجتماعی در سطح استان زنجان از وضعیت سلامت خود آگاهی یابند و گام مهمی در راستای ارتقای سطح سلامت خود و جامعه بردارند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha