خواص سیر و عوارض مصرف بیش از حد / سیر برای چه کسانی ضرر دارد؟

سیر به عنوان یک گیاه دارویی طبیعی، خواص بی‌شماری دارد و افزایش انرژی، سلامت قلب و کبد، کاهش فشار خون، لاغری، تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوانزا و سرماخوردگی از خواص سیر است

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (طبنا)، سیر یکی از گیاهان دارویی بسیار قدیمی و باارزش است که در سراسر جهان شناخته شده است، این گیاه دارای خواص بهداشتی فراوانی است و مصرف مناسب آن می‌تواند به بهبود سلامتی کمک کند؛ خواص سیر شامل کاهش فشار خون، تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهاب و خطر بیماری‌های قلبی و عروقی، و بهبود عملکرد گوارش می‌شود.

به طور کلی، مهمترین خواص سیر عبارتند از:

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

کمک به کاهش فشار خون

کاهش کلسترول

پیشگیری کننده سرطان

دارای خاصیت آنتی بیوتیک قوی

پیشگیری از آلزایمر

مرطوب کننده پوست و ضدآکنه

جلوگیری از بیماری‌های پوستی و قارچی

پیشگیری از پیری زودرس

محافظت از پوست سر و کمک به رشد مو

ضدشوره

افزایش طول عمر

کمک به جذب آهن

درمان عفونت‌های کلیوی و ادراری

خواص سیر سیاه

سیر سیاه، نوعی سیر است که پوسته آن رنگ سیاه دارد و خواصی متفاوت از سیر سفید دارد، بعضی از خواص سیر سیاه عبارتند از:

آنتی‌اکسیدان قوی جهت جلوگیری از آسیب سلولی و پیری زودرس

تقویت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی و مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها

حفظ سلامت قلب و عروق، بهبود نمایه‌های خونی مانند فشار خون، سطح کلسترول و التهابات مرتبط با بیماری‌های قلبی عروقی

خواص ضد قارچ و ضد باکتری و بهبود وضعیت عفونت‌های دستگاه تنفسی و گوارشی

بهبود عملکرد مغز و کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون

خواص سیر و عوارض مصرف بیش از حد / سیر برای چه کسانی ضرر دارد؟

خاصیت سیر برای سلامتی مو

سیر با داشتن ترکیبات مؤثری مانند سلنیوم و ترکیبات آنتی اکسیدانی یک درمان قدرتمند و تقویت کننده برای موها محسوب می‌شود، سیر با تحریک گردش خون در پوست سر سبب می‌شود تا اکسیژن و مواد مغذی به ریشه مو برسد و این امر به تقویت مو و حتی تسریع در روند رشد مو کمک می‌کند.

همچنین با خواص ضد میکروبی، محافظ مؤثری برای پوست سر در برابر هجوم میکروب‌ها و باکتری‌ها است، در نتیجه، استفاده از سیر می‌تواند به سلامت و رشد موها کمک کند، بعضی از خواص دیگر سیر برای مو شامل موارد زیر می‌شود:

محافظ طبیعی برای پوست سر

دارویی برای موهای شکسته

تقویت فولیکول‌های مو

کمک به رشد سالم مو

تسکین پوست سر

ضدشوره

پیشگیری سیر از آلزایمر و زوال عقل

سیر سرشار از آنتی اکسیدان است که به جلوگیری از هرگونه آسیب اکسیداتیو در بدن شما کمک می‌کند، این خواص آنتی اکسیدانی می‌تواند به پیشگیری از بعضی بیماری‌های شناختی مانند زوال عقل و آلزایمر کمک کند.

خواص سیر و عوارض مصرف بیش از حد / سیر برای چه کسانی ضرر دارد؟

مضرات سیر

خواص سیر بسیار زیاد است و برای درمان بعضی از بیماری‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد، اما با این وجود مضرات سیر نیز قابل توجه است که شامل موارد زیر می‌شود:

آسیب به کبد

کبد یکی از حیاتی‌ترین عضو در بدن انسان است که می‌تواند با مصرف سیر بیش از اندازه صدمه ببیند، اگرچه سیر غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است، اما با مصرف بیش‌ازحد، می‌تواند موجب مسمومیت کبد شود، هرچند که سمی نیست، اما در صورت زیاده‌روی می‌تواند باعث آسیب کبد شود.

بوی بددهان

بوی بددهان می‌تواند سبب آسیب زدن به اعتمادبه‌نفس شود، بوی سیر و بوی بدن دو مورد از رایج‌ترین اثرات جانبی مرتبط با سیر هستند، بوی سیر بعد از مسواک زدن هم همچنان دردهان باقی می‌ماند و این برای اطرافیان آزاردهنده است.

حالت تهوع، استفراغ و سوزش معده

مصرف سیر تازه، عصاره یا روغن آن با معده خالی ممکن است موجب تهوع، استفراغ و سوزش معده شود، همچنین مصرف سیر می‌تواند موجب سوزش معده و حالت تهوع یا حتی رفلکس معده شود.

اسهال

مصرف سیر با معده خالی می‌تواند موجب گاز معده و اسهال شود.

تشدید خونریزی

مصرف سیر به دلیل اینکه خطر خونریزی را افزایش می‌دهد، نباید همراه با داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین، وارفارین و کلوپیدوگرل مصرف شود، این عوارض بیشتر در مورد سیر تازه صدق می‌کند.

مشکلات مربوط به معده

استفاده از سیر باعث سرخ شدن غشای مخاطی می‌شود؛ بنابراین باید قبل استفاده از سیر و محصولات مرتبط احتیاط کرد، زیرا ممکن است اثرات نامطلوبی بر سلامت داشته باشند.

کاهش زیاد فشارخون

یکی از مزیت‌های سیر کاهش فشارخون است، اما اگر از قبل داروهایی برای کاهش فشارخون مصرف می‌کنید باید از خوردن سیر خودداری کنید، زیرا سیر و مکمل‌های آن خاصیت کاهش فشارخون دارند.

اگزما و سوزش

اگرچه سیر سرشار از خاصیت است، اما تماس طولانی‌مدت با سیر ممکن است باعث سوزش پوست شود، زیرا آنزیم موجود در سیر، به نام آلیین لیاز، می‌تواند دلیل سوزش باشد.

تغییرات بینایی

مصرف بیش‌ازحد سیر می‌تواند به وضعیتی به نام هایفما منجر شود که سبب خونریزی داخل محفظه چشم، فضای بین عنبیه و قرنیه می‌شود و این بیماری می‌تواند باعث از بین رفتن دائمی بینایی شود.

سردرد

سیر، به‌ویژه هنگامی که به شکل خام خورده می‌شود، می‌تواند باعث میگرن شود، اگرچه به‌طور مستقیم باعث سردرد میگرنی نمی‌شود، اما فرایندی است که آن را فعال می‌کند.

مصرف سیر برای زنان باردار مجاز است؟

مصرف سیر به مقدار زیاد در دوران بارداری می‌تواند باعث زایمان زودرس شود و در زنان شیرده می‌تواند طعم شیر را تغییر دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha