۹۰ درصد آرا محاکم قضایی زنجان به نفع موقوفات صادر شد

مدیرکل اوقاف وامور خیریه استان زنجان گفت: از سال گذشته تاکنون تعداد ۲۴۶ رای توسط محاکم قضایی در خصوص موقوفات صادر و ابلاغ شد که از این حدود ۹۰ درصد احکام  به نفع موقوفات بوده است.

ه گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان، حجت‌الاسلام مختار کرمی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: از مهمترین تکالیف قانونی و شرعی سازمان اوقاف و امور خیریه حفظ عین موقوفات و صیانت از حقوق موقوفات و بقاع متبرکه است.

وی با بیان اینکه رویکرد اوقاف استان در استیفای حقوق موقوفات مبتنی بر تعامل و همکاری و حل و  فصل مشکلات موجود از طریق اداری و پرهیز از تشکیل پرونده های حقوقی و کیفری در مراجع قضایی است ، افزود: در مواردی ناگزیر از طرح دعوا در محاکم قضایی هستیم از طرفی سالانه تعداد زیادی پرونده از بابت اشخاص به طرفیت موقوفات طرح و رسیدگی می‌شود.

مدیرکل اوقاف وامور خیریه استان زنجان گفت: به دلیل تعداد قابل توجه موقوفات و رقبات بالغ بر بیش از ۳۳ هزار رقبه و نزدیک ۲۹۰۰ موقوفه ، طبعاً منجر به وجود برخی پرونده‌ها در مراجع قضایی می‌گردد.

حجت السلام کرمی بیان کرد: حدود ۸۰ درصد پرونده‌های دعاوی ، از نوع حقوقی و با خواسته الزام به تنظیم قرارداد اجاره اوقافی و مطالبه اجارات معوق و یا اجرت المثل ایام تصرف غیرقانونی موقوفه است.

وی با بیان اینکه در سطح استان حدود ۴۳۲ پرونده جریانی در حال حاضر در محاکم قضایی استان در حال رسیدگی می‌باشد، افزود: از این تعداد ۹۵ درصد  مربوط به دعاوی حقوقی بوده و ۵ درصد در شعب کیفری می‌باشد.

این مسئول تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون تعداد ۲۴۶ رای توسط محاکم قضایی درباره موقوفات صادر و ابلاغ گردید که از آن میزان  ۲۰۵ رای حدود ۹۰ درصد به نفع موقوفات و تعداد ۲۲ مورد رای حدود ۱۰ درصد علیه موقوفات صادر شده است که بیشتر رای های صادره علیه ، از نوع قرار بوده و قابل اعتراض و پیگیری مجدد می‌باشد.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha