از ورود خیران در حوزه انتقال خون استقبال می کنیم

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور عنوان کرد: از ورود خیران به ساخت ساختمان و تهیه تجهیزات در مراکز انتقال خون، استقبال می‌ کنیم.

به گزارش خبرگزاری طبنا از کرمان؛ مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران در ادامه سفرهای استانی خود وارد استان کرمان شد و پس از ادای احترام به مقام شامخ شهدا به ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از پایگاه های اهدای خون شهرستان سیرجان و رفسنجان بازدید و با مدیران استان دیدار و گفتگو کرد.

دکتر مصطفی جمالی در روز اول سفر خود به استان کرمان به همراه دکتر ایرج شکوهی مدیر کل انتقال خون استان، ابتدا از انتقال خون شهرستان سیرجان بازدید و پس از استماع گزارش عملکرد انتقال خون شهرستان سیرجان، در جلسه ای که با حضور فرماندار این شهرستان، علی یعقوبی پور برگزار شد، از حمایت های فرماندار این شهرستان تقدیر کرد.

وی؛ وجود صنایع و معادن غنی این استان خصوصا شهرستان سیرجان را ظرفیت مهمی برای کمک به توسعه زیرساخت‌ های بهداشت و درمان خصوصا مراکز انتقال خون دانست و گفت: حضور خیرین و مقامات و همراهی مردم از ظرفیت های مهم شهر سیرجان است.

در این دیدار مقرر شد؛ شرکت گل گهر سیرجان یک دستگاه اتوبوس برای انتقال خون این شهرستان تامین کند و فرماندار این شهرستان نیز برای تجهیز این اتوبوس قول همکاری داد.

همچنین رفع مشکلات نقشه ساختمان انتقال خون سیرجان توسط مهندسان ستاد سازمان و همکاری فرمانداری در احداث سردخانه در محل تعیین شده از دیگر مصوبات این جلسه بود.

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور در ادامه این سفر، از پایگاه اهدای خون شهرستان رفسنجان و بخش‌ های مختلف آن و تجهیزات خریداری و تامین شده توسط خیرین بازدید کرد.

وی در مذاکره با حسین رضایی؛ فرماندار رفسنجان بر اهمیت راه اندازی سردخانه در پایگاه اهدای خون این شهر تاکید کرد و فرماندار رفسنجان ساخت سردخانه و مدیرعامل سازمان انتقال خون تجهیز آن را برعهده گرفت. همچنین فرماندار این شهرستان تجهیز اتوبوس اهدایی انتقال خون را نیز عهده دار شد.

در این جلسه دکتر شکوهی و محمد حسینی رئیس پایگاه رفسنجان گزارش مختصری از عملکرد پایگاه انتقال خون این شهرستان را ارائه دادند و با تاکید بر آمار بالای تصادف‌ ها و عملکرد خوب انتقال خون این شهرستان که در تامین خون شهرستان‌ های جنوبی استان نیز همکاری می کند، وجود سردخانه در این شهرستان را ضروری دانستند.

گفتنی است؛ در این مرکز پلاکت فرزیس نیز انجام می شود و نزدیکترین پایگاه به کرمان است که سردخانه آن می تواند به عنوان پشتیبان برای پایگاه کرمان به شمار رود.

مدیر عامل سازمان انتقال خون در این دو شهرستان با کارکنان انتقال خون نیز دیدار و گفتگو کرد و آنان را سربازان گمنام نظام سلامت دانست.

دکتر جمالی؛ در دومین روز از سفر خود به استان کرمان از پروژه های عمرانی کرمان و جیرفت بازدید کرد.

وی با همراهی دکتر شکوهی مدیر کل انتقال خون استان کرمان از پروژه مشتاق به عنوان بزرگترین مرکز خونگیری استان کرمان بازدید کرد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور، پس از دیدار با اهداکنندگان مرکز انتقال خون این شهرستان ضمن بازدید از بخش‌ های فنی، اداری و تجهیزات این اداره کل از نزدیک در جریان مشکلات پایگاه قرار گرفت و در دیدار با کارکنان این اداره کل از زحمات شبانه روزی آنان برای تامین خون سالم و کافی تقدیر و تشکر کرد.

در ادامه این سفر مدیر عامل سازمان انتقال خون با سفر به شهرستان جیرفت از بخش‌ های مختلف فنی پایگاه اهدای خون این شهرستان بازدید و با اهدا کنندگان و کارکنان این مرکز دیدار و از ایشان تقدیر و تشکر کرد.

مصطفی جمالی؛ سپس ضمن استماع گزارش عملکرد انتقال خون این شهرستان از دکتر شکوهی و رئیس پایگاه جیرفت، به مشکلات و چالش های مطرح شده توجه کرد.

وی در حاشیه بازدید از پایگاه انتقال خون جیرفت با اشاره به اینکه ذخایر خونی متوسط کشوری از ۵ روز به ۸ روز رسیده است، گفت: در ۲ سال اخیر ۱۰۰ درصد نیازهای بیمارستانی را تامین کرده ایم، که قبلا این گونه نبوده است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور، با بیان اینکه این تحولات با وجود کمبود اعتبار و نیروی انسانی، اما با کار جهادی شکل گرفته است، افزود: تجهیزات سازمان انتقال خون ایران همچون کشورهای پیشرفته به‌ روز است و همان تجهیزاتی که در تهران وجود دارد، در مراکز استان‌ ها هم تامین شده است.

جمالی، اطهار داشت: آزمایشات پیشرفته‌ ای همچون غربالگری مولکولی را راه انداخته ایم و احتمال اینکه ویروس و بیماری از طریق خون انتقال یابد، نزدیک به صفر شده است.

وی درباره کمبود پایگاه انتقال خون در کشور به‌ ویژه جنوب کرمان نیز، بیان کرد: ایده آل است که برای همه شهرهای کشور یک پایگاه داشته باشیم، اما این به معنای نیاز به ساختمان، تجهیزات و نیروی انسانی است که بزرگ‌ترین مشکل ما نیروی انسانی محسوب می‌ شود و نه تنها در جیرفت؛ بلکه در خود مرکز استان کرمان هم کمبود نیروی انسانی وجود دارد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور، اضافه کرد: از سازمان امور اداری درخواست مجوز استخدامی کرده ایم و اگر موافقت شود، امکان توزیع نیرو در استان‌ ها فراهم می‌ شود، می‌ توانیم پایگاه‌ های موجود را تقویت کنیم و امکان ایجاد برخی پایگاه‌ های جدید هم وجود دارد.

جمالی تصریح کرد: برای پوشش شهرهای کوچک، بخش‌ها و روستاها از سامانه سیار خونگیری بهره می‌ گیریم.

وی ادامه داد: تیم‌ های سیار هرچند وقت یک بار با اطلاع قبلی به شهرها می‌ روند، تا افراد اهدای خون داشته باشند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور، با اشاره به اینکه در برخی شهرها خیران به ما کمک کرده اند ساختمان ساخته شود، : از ورود خیران به ساخت ساختمان و تهیه تجهیزات به همت آن‌ ها استقبال می‌ کنیم.

جمالی با بیان اینکه بودجه دولتی ما کفاف نمی‌ دهد و به زحمت می‌ توانیم وضع موجود را حفظ کنیم یادآور شد: مشکل اصلی سازمان، کمبود اعتبار و نیروی انسانی است، اما با این وجود پیشرفت‌ های خوبی را داشته ایم.

شایان ذکر است؛ کمبود فضای فیزیکی برای خدمت رسانی مطلوب‌ تر به اهدا کنندگان، وجود بیماران تالاسمی زیاد در این شهرستان، وجود بیمارستان‌ های تخصصی بزرگ و گرمای زیاد و پراکندگی جمعیت جنوب استان از جمله چالش های مطرح شده در این جلسه بود.

همچنین در ادامه این سفر در بازدید از پروژه نیمه تمام جیرفت، بلندنظر فرماندار جیرفت، مدیر عامل سازمان انتقال خون را همراهی کرد و ضمن بازدید، موانع و مشکلات تکمیل پروژه جنوب به بحث و تبادل نظر گذاشته شد و طی این جلسه با پی گیری فرماندار از دکتر امیری مدیر کل راه و شهرسازی جنوب به عنوان مجری این پروژه، مقرر شد که در اسرع وقت پروژه به بهره‌ برداری برسد.

همچنین در جلسه ای که با حضور کارکنان انتقال خون جیرفت دکتر جمالی ضمن توجه به سخنان و پیشنهادات کارکنان، به بیان نقاط قوت سازمان انتقال خون پرداخت و تامین ۱۰۰ درصدی نیاز بیمارستان‌ ها و افزایش میزان ذخایر خونی از ۴ روز به ۹ روز و استقرار آزمایشات پیشرفته را از دستاوردهای سازمان انتقال خون برشمرد.

گفتنی است؛ مجری پروژه نیمه تمام جیرفت اداره کل راه و شهرسازی جنوب است و این پروژه با برآورد هزینه ۳۰ میلیارد تومان، در حال احداث است و تا کنون ۹ میلیارد تومان از بودجه مورد نظر در اختیار راه و شهرسازی قرار گرفته و مقرر است که تا پایان شهریور ماه سال جاری برای ساخت این پروژه هزینه شود.

همچنین مقرر شد؛ مابقی بودجه لازم برای تکمیل این پروژه توسط فرمانداری در بودجه سال ۱۴۰۳ لحاظ شود. این پروژه پس از تکمیل توسط سازمان انتقال خون تجهیز خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha