کد خبر: 217894
۲۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۸:۰۱

بهره‌وری به طور کلی نسبت میزان محصول یا درآمد به دست آمده به ازای میزان نهاده مصرف شده برای آن است. در صورت افزایش بهره‌وری در تولید یک محصول می‌توان مقدار تولید بیشتری داشت بدون اینکه میزان مصرف نهاده را افزایش داد.

به گزارش طبنا، بهره‌وری به طور کلی نسبت میزان محصول یا درآمد به دست آمده به ازای میزان نهاده مصرف شده برای آن است. در صورت افزایش بهره‌وری در تولید یک محصول می‌توان مقدار تولید بیشتری داشت بدون اینکه میزان مصرف نهاده را افزایش داد. در بخش آب نیز به دلیل اهمیت ذاتی آب از یک‌سو و شرایط خاص ایران از نظر کمبود نسبی منابع آب در دسترس و لزوم تعادل‌بخشی به آبخوان‌ها، رشد جمعیت و تمایل برای ارتقای امنیت غذایی از دیگر سو، تمایل به بهبود بهره‌وری در مصارف بخش آب در سیاستگذاری‌های مختلف وجود داشته است.
همچنین توجه به مدیریت تقاضای آب که یکی از ابزارهای آن ایجاد بازار آب می باشد، بسیار حائز اهمیت است، زیرا توجه بیشتر به این امر موجب تقویت نقش اقتصادی آب در توسعه ی کشور خواهد شد. در این راستا تحقیقاتی در داخل و خارج کشور جهت تعیین نقش ایجاد بازار آب بر میزان صرفه جویی و افزایش بهره وری آب به ویژه در بخش کشاورزی صورت گرفته است. نتایج تحقیقات نشان می دهد که ایجاد بازار آب در بخش کشاورزی باعث صرفه جویی در مصرف آب و همچنین تغییر در الگوی کشت (استفاده از گیاهان با نیاز آبی کمتر به جای گیاهان با نیاز آبی بالا) و استفاده از روش های نوین آبیاری شده است. تمامی اقدامات ذکر شده، سبب افزایش بهره وری مصرف آب می شود که در نهایت منجر به پایداری منابع آب و همچنین حفظ این سرمایه ی ارزشمند برای نسل های آینده می گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha