کد خبر: 215811
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۳۵
تعداد روحانیون و خادمان حج کمتر شد

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: درصد خادمان به زائران و تعداد روحانیون کاروان‌ها در حج تمتع در مقایسه با سال‌های گذشته کمتر شده است.

به گزارش گروه فرهنگ‌وهنر خبرگزاری سلامت(طبنا)حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب، یکشنبه دوم اردیبهشت‌ماه در نشستی با مسئولان دفاتر استانی و مناطق بعثه مقام معظم رهبری در قم، اهمیت اخلاص در کارها را یادآور شد و افزود: این ویژگی به‌ویژه در فعالیت کارکنان مرتبط با حوزه حج و زیارت از اهمیت بیشتری برخوردار است، چون با مردم سر و کار دارند، آن هم زائرانی که از طرق مختلف از جمله فروش ملک، وسیله و گرفتن وام مبالغی را برای پرداخت هزینه سفرهای زیارتی جمع کرده‌اند.

او  با بیان اینکه اگر مانند ۱۰ سال قبل بیاندیشیم از جامعه امروز عقب خواهیم ماند، گفت: یکی از کارهایی که باید در فعالیت‌های مرتبط با کاروان‌های زیارتی صورت بگیرد نوآوری، پویایی و بهینه‌سازی فرایندها و تسهیل کردن امور مرتبط با حوزه‌های مرتبط با حج و زیارت است و معاونت فرهنگی بعثه استان‌هایی را که طرح‌های نوآورانه داشته باشند تشویق و از آنها تقدیر خواهد کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت آسیب‌شناسی در فرایندها را ضروری خواند و گفت: درصد خادمان به زائر در حج پیش ‌رو در مقایسه با سال‌های گذشته باز هم کمتر شده است، همچنین تعداد روحانیون کاروان‌ها کمتر شده‌ است؛ لذا باید تدبیری بیندیشیم که کاستی در ارائه خدمات به زائران ایجاد نشود.

او با بیان اینکه همه باید بپذیریم که خادم زائر هستیم و نباید نگاه بالا به پایین داشته باشیم، اظهار کرد: نیازشناسی و برنامه‌ریزی برای تامین روحانیون کاروان‌ها از خود استان از کارهای لازم است که باید مسئولان دفتر استانی پیگیری کنند.

نواب افزود: یقین بدانید گرچه روحانیون فعلی که جذب شده‌اند خیلی خوب هستند، ولی حتما روحانیون دیگری هم در حوزه هستند که می‌تواند با رعایت شایسته‌سالاری مورد استفاده قرار بگیرند.

به‌روزشدن روحانیون و انتخاب روحانیون جدید برای سفرهای عمره با توجه به تعطیلی ۹ ساله و تامین نیروی معین ثابت از دیگر توصیه‌های نماینده ولی فقیه در حج بود، که در ادامۀ آن گفت: امروز من و شما مسئول و مکلف هستیم که این چارچوب را حفظ و بهینه‌سازی کنیم.

انتقال زائران ایرانی به حج از ۲۱ ایستگاه پروازی 

سیدعباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت نیز در سخنانی به تشریح فرایند شروع عملیات عمره بعد از یک توقف چندساله پرداخت و با بیان اینکه سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در همکاری با همدیگر درصدد انجام عملیات حج پیش‌ رو به بهترین وجه هستند، گفت: ۲۱ ایستگاه پروازی عملیات انتقال زائران را به عربستان برعهده دارند.

در ادامه این نشست، مسئولان دفاتر استانی به ذکر نکات و پیشنهادات خود پرداختند که از جمله می‌توان به سرعت بخشیدن در اعلام اسامی خادمان فرهنگی کاروان‌ها، افزایش ظرفیت برخی استان‌ها مانند قم و خراسان رضوی، امکان اجاره هواپیما از کشورهای دوست، رسیدگی بیشتر به فعالیت دفاتر زیارتی و سیاحتی و توجه بیشتر به کاروان‌های زوجی اشاره کرد.

این نشست درحالی برگزار شد که اعزام کاروان‌های عمره پس از ۹ سال وقفه از سوم اردیبهشت ماه از سرگرفته می‌شود و پروازهای حج تمتع نیز قرار است از ۲۴ اردیبهشت ماه آغاز شود. سهمیه حج ایران حدود ۸۷ هزار نفر تعیین شده است، که پیش‌بینی شده با ۶۱۴ کاروان اعزام شوند که معمولا هر کاروان را یک روحانی همراهی می‌کند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha