زندانیان کرمانی به جای حبس، درخت خواهند کاشت

رئیس کل دادگستری استان کرمان خبر داد: در پی انعقاد تفاهم‌ نامه دادگستری کل استان کرمان با اداره کل منابع طبیعی این استان؛ مجرمان به جای زندان رفتن، درخت خواهند کاشت.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ حجت‌ الاسلام ابراهیم حمیدی در آیین انعقاد تفاهم‌ نامه دادگستری استان کرمان با اداره کل منابع طبیعی با بیان اینکه وسعت زیادی از مناطق استان کرمان بیابان است، اظهار داشت: طبق این تفاهم‌ نامه برای برخی جرائم درجه ۶ به بالا و علی‌ الخصوص جرائم مرتبط با منابع طبیعی مقرر شده است؛ از مجازات‌ های جایگزین حبس برای متخلفان استفاده شود.

وی خواستار پشتیبانی و حمایت از ظرفیت داوطلبانه دوستداران طبیعت در جهت کاشت درخت و نگهداری از عرصه‌های طبیعی شد.

عالی‌ ترین مقام قضائی استان کرمان از قضات استان درخواست کرد: برای متخلفان درجه ۶ و متخلفان منابع طبیعی، احکام جایگزین حبس صادر کنند و به‌ جای مجازات، آنان را مکلف به کاشت نهال یا نگهداری از عرصه‌ های منابع طبیعی کنند.

حجت الاسلام حمیدی تصریح کرد: استفاده از مجازات‌ های جایگزین حبس مستلزم آن است؛ که منابع طبیعی شرایط مناسب برای کاشت نهال را فراهم کند و همچنین این اداره می‌ تواند از مجرمان در جهت تولید نهال، آبخیزداری، احیای چشمه‌ ها و قنوات نیز استفاده کنند.

وی اظهار داشت: بخش زیادی از اراضی ملی در اختیار اداره کل منابع طبیعی استان که با حدنگاری و کاداستر شدن آنها از سوی اداره ثبت اسناد و املاک استان از سوء استفاده‌ های احتمالی جلوگیری خواهد کرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان، بیان داشت: هدف استفاده از جایگزین حبس، استفاده از خدمت عمومی رایگان مجرمان به جای تحمل حبس یا جزای نقدی است و دادگستری استان کرمان این آمادگی را دارد با دیگر سازمان‌ های خدمات‌ رسان تفاهم‌ نامه‌ های همکاری مشترک منعقد کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان نیز در این نشست اظهار داشت: خوشبختانه در جایگزین حبس روند رو به رشد داشتیم و منظوراز مجازات‌ های جایگزین حبس این نیست که زندانیان در مکان‌ های عمومی مشغول شوند؛ بلکه هدف استفاده از مجرمان جرائم سبک در جهت اشتغال رایگان در دیگر سازمان‌ های خدمت‌ رسان است.

وی ادامه داد: در استان کرمان بهزیستی و منابع طبیعی بیشترین همکاری را داشتند و در استان مجازات‌ های جایگزین حبس در سال ۱۴۰۲ یازده درصد رشد داشته است.

مدیر کل منابع طبیعی استان کرمان نیز گفت: از دستگاه قضائی تقاضا داریم؛ افرادی که چرای دام غیرمجاز دارند یا به منابع طبیعی آسیب وارد می‌ کنند در صورت امکان به مجازات‌ های جایگزین حبس محکوم شوند و آنان مکلف به کاشت درخت شوند.

علیرضا ابوالحسنی، برداشت بی‌ رویه آب از سفره‌ های زیرزمینی را در فرونشست‌ های زمین در استان موثر دانست و خواستار برخورد قانونی با متخلفانی شد که اقدام به حفر چاه غیرمجاز می‌ کنند.

زندانیان به جای حبس، درخت کاهند کاشت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha