افسردگی،علت واحد ندارد

مدیر گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، گفت: افسردگی علت واحد ندارد و حاصل تعامل عوامل ژنتیکی، زیستی، اجتماعی و روانشناختی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان،
دکتر سیده الناز موسوی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: خط اول درمان در افسردگی‌های خفیف، درمان‌های روانی اجتماعی و در افسردگی‌های متوسط و شدید، ترکیب دارودرمانی و روان‌درمانی می‌باشد.

وی با بیان اینکه سروتونین هورمونی است که کاهش سطح آن در بدن باعث اختلالات روانی چون افسردگی می‌شود، افزود: دو دسته درمان دارویی برای افسردگی وجود دارد که شامل داروهای بازدارنده بازجذب سروتونین و داروهای بازجذب سروتونین و نوراپی‌نفرین است.

مدیر گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه جلسه‌ی اول مشاوره افراد دارای اختلال افسردگی، به ایجاد ارتباط با بیمار و آموزش او اختصاص می‌یابد، خاطرنشان کرد: در جلسه دوم، فعال‌سازی بیمار و آشنایی او با ارتباط بین خلق افسرده و عدم فعالیت صورت می‌گیرد و ضمن شناسایی فعالیت‌ها و وضع کردن اهداف واقع‌بینانه برای بیمار، برنامه‌ریزی‌های لازم برای انجام فعالیت‌ها صورت می‌پذیرد.

موسوی در ادامه به تعریف اختلال اضطراب فراگیر پرداخت و گفت: این اختلال به منزله احساس مستمر اضطراب ونگرانی در اغلب زمان‌ها و موقعیت‌ها در خصوص موضوعات مختلفی چون سلامت جسمی، مسائل مالی، خانوادگی و شغلی است.

وی عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی و استرس‌های زندگی را از عوامل ایجاد کننده‌ی اختلال اضطراب فراگیر عنوان کرد و افزود: خلق مضطرب، نگرانی بیش
از اندازه، خلق تحریک‌پذیر، بیقراری، خستگی مفرط، تمرکز مختل، تنش عضلانی و بی‌خوابی از علائم این اختلال می‌باشد.

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی زنجان،خاطرنشان کرد: اختلالات همراه اختلال اضطراب فراگیر شامل فوبیای اجتماعی و فوبیای خاص، افسردگی، سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر و اختلال شخصیت (اجتنابی و وابسته) است.

موسوی، با بیان اینکه اختلال اضطراب فراگیر با روان‌درمانی و دارودرمانی قابل درمان است، اظهار کرد: جلسه اول مشاوره با این بیماران به ارزیابی و آموزش روانشناختی و جلسه دوم به آموزش آرام‌سازی شامل آموزش تمرین‌های تنفسی و آموزش آرمیدگی عضلانی اختصاص می‌یابد.

وی اختلال پانیک را نوع دیگری از اختلالات روانی عنوان کرد و گفت: در این اختلال، حملات پانیک به صورت خودبه‌خود و غیرمنتظره وقوع می‌یابد و باعث ترس و وحشت زیادی در فرد می‌شود.

این عضو هیئت علمی در خصوص علائم جسمی و شناختی اختلال پانیک، اظهار کرد: علائم جسمی این اختلال شامل تپش قلب، عرق کردن، لرزیدن، نفس‌نفس زدن، احساس خفه شدن، درد یا ناراحتی سینه، تهوع یا ناراحتی در شکم، احساس سرد و یا داغ شدن، احساس کرختی، گیجی و منگی، گزگز کردن، مورمور شدن و گرگرفتگی و علائم شناختی شامل ترس از مردن یا دیوانه شدن، ترس از سکته قلبی، ترس از دست دادن کنترل و احساس جدا شدن از واقعیت یا از خود است.

موسوی خاطرنشان کرد: اهداف اولین جلسه مشاوره با افراد دارای اختلال پانیک، شامل برقراری ارتباط درمانی، اخذ شرح حال از بیمار و آموزش روان‌شناختی و اهداف دومین جلسه شامل آشنایی با نقش عوامل فیزیولوژیک در تشدید پانیک، یادگیری آرام‌سازی و یادگیری بازآموزی تنفس می‌باشد.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha