تشکیل ۱۹۱ پرونده برای تخریب و تصرف جنگل های هیرکانی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از تشکیل ۱۹۱ پرونده قضایی برای تخریب و تصرف بیش از ۱۰۸ هکتار جنگل های استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از گرگان؛ حمید سلامتی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیرداری استان گفت: از ابتدای سال تا کنون ۱۹ نفر در خصوص قطع درختان جنگلی استان دستگیر و بازداشت شده که در سیر مراحل قانونی خود هستند.

وی افزود: با رصد مداوم مناطق جنگلی استان که با توجه به قدمت بالا و تنوع خواستی که دارند ۱۹۱ پرونده قضایی برای تخریب و تصرف ۱۰۸ هکتار تشکیل شده که با حکم قاضی خلع ید و رفع تصرف خواهد شد.

سلامتی همچنین به پیگیری چوب های قاچاق استان اشاره و تصریح کرد: بر اساس ماده ۴۸ و تبصره ۷ ماده ۳ قانون این اداره کل اقدام به تشکیل ۳۴۴ فقره پرونده کشفیات قاچاق چوب آلات جنگلی و محصولات فرعی به حجم ۵۸.۶۶ متر مکعبکرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خاطرنشان کرد: اکثر این چوب آلات قاچاق در مکان نامشخصی دپو و با قراردادن چوب آلات باغی در بین آنان، تحت عنوان چوب آلات باغی به مصارف گوناگون می‌رسند.

وی ادامه داد: این اداره کل با برقراری گشت و مراقبت مستمر در عرصه های منابع طبیعی از وقوع هرگونه تجاوز به حریم منابع طبیعی پیشگیری کرده و در صورت وقوع هرگونه تجاوز و محرز شدن آن از طریق استعلام، تفسیر عکس های هوایی و ... بر اساس قوانین با متخلف برخورد و عرصه تصرف شده خلع ید و یا قلع و قمع خواهد شد.

سلامتی دیگر موارد پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی جنگلی را مسدود نمودن راههای فرعی جنگلی، تقویت پاسگاه‌های ایست و بازرسی و کنترل محمولات جنگلی در ورودی و خروجی استان، تسریع در به اجرا گذاشتن و پیگیری پرونده های قضایی از سوی کارشناسان منابع طبیعی مربوط به قاچاقچیان چوب و قطع درختان جنگلی برشمرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: بیشترین مشکل برخورد قاطع با این مشکلات را کمبود نیروی انسانی، افزایش قیمت چوب و فرآورده های چوبی، عدم تصویب قانون حمایت از مامورین منابع طبیعی و تضعیع حقوق آنها در کشور و استان می باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha