رشد ۶۰ درصدی جمع آوری نمونه خون بند ناف

مدیرعامل شرکت بن باخته های کشور در گلستان گفت: از ابتدای سال تاکنون جمع آوری خون بند ناف نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از گرگان؛ مرتضی ضرایی مدیرعامل شرکت بن باخته های کشور گفت: سلول های بنیادی بند ناف خصوصا سلول های بنیادی خون بند ناف از اهمیت بالایی برخوردار بوده و یک ذخیره سازی ارزشمند است که بعد از تولد به عنوان زباله دور ریخته می‌شود. اما از آنجایی که حائز اهمیت است یک روز را روز جهانی خون بند ناف نامگذاری کردند.

ضرایی تصریح کرد: این شرکت فعالیت تخصصی خود را در حوزه ذخیره سازی بندناف خدمات پزشکی بازساختی حدود دو دهه است شروع کرده و اولین بانک خصوصی و عمومی ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بندناف در ایران است.

وی افزود: شرکت فناوری بن باخته های رویان نزدیک به ۲۰۰ هزار نمونه خون بندناف از سراسر ایران جمع آوری کرده است و این عمل به منظور انجام پیوندهای موفق برای مراجعه کنندگان خود در درمان بیماری های صعب العلاج مانند انواع سرطان، کم خونی، کم کاری شدید مغز استخوان و سایر اختلال های خونی است.

مدیرعامل شرکت بن باخته های کشور ادامه داد: خون بندناف بلافاصله بعد از تولد جمع آوری می شود که حدود ۸۰ تا ۲۰۰ میلی لیتر است و بلافاصله برای تفکیک و جداسازی سلول های بنیادی به آزمایشگاه منتقل شده و تنها ۳ تا ۵ دقیقه فرصت برای ذخیره است.

ضرایی با اشاره به انواع جمع آوری خون بند ناف گفت: یک مورد بصورت عمومی صورت می‌گیرد که خانواده هایی که تمایل به اهدای خون بند ناف نوزاد خود را دارند که به هر کسی اهدا می شود که از سال ۱۳۸۷ تا کنون ۵۱۰۰ نمونه ذخیره شده است. و مورد بعدی بانک خون خصوصی یا خانوادگی است که در سال ۱۳۸۴ تا کنون حدود ۲۰۰ هزار نمونه است که برای اعضای خانواد استفاده می‌شود. که از این تعداد بیش از ۳۵ درصد اجازه ی اهدا به افراد دیگر را داده اند که در هیچ جای جهان چنین موردی وجود نداشته است.

وی با اشاره به این تعدادگفت: ۵۵ درصد نمونه ها پسر و ۴۵ درصد دختر بوده و ۱۷ درصد از زایمان های طبیعی و ۸۳ درصد از زایمان های سزارین این نمونه ها جمع آوری شده است .

مدیرعامل شرکت بن باخته های کشور تاکید کرد: در زایمان های طبیعی چون خون بیشتری وجود دارد قطعا سلول های بنیادی بیشتری می‌توان جمع آوری کرد.

ضرایی با اشاره به اینکه تامین اعتبار بانک عمومی می از طریق دولت است، گفت: به همین دلیل تعداد نمونه های بانک خون بند ناف عمومی کمتر است.

وی اظهار کرد: پیوندهایی که از بانک خون بند ناف عمومی صورت گرفته ، تاکنون ۱۵۰ مورد بوده و از بانک خصوصی که کودکان خودشان بعدا دچار بیماری شدند و پیوند و تزریق برای خودشان انجام شده، بیماری های خونی ۳۱مورد و فلج مغزی ۵۵ مورد و اوتیسم ۵بیمار بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha