کتاب‌های نسخ خطی استان به تاراج رفته است

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت:متأسفانه بدلیل نبود کتابخانه مرکزی در استان بسیاری از کتاب های نسخ خطی به تاراج رفته و جمع آوری نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت
(طبنا)زنجان،محمد رضاخانی ظهر روز یکشنبه (۲۱ آبانماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: این هفته بهانه‌ای است تا مردم پیوند بیشتری با کتاب برقرار کنند و همچنین با ظرفیت‌های کتابخانه‌های عمومی آشنا شوند.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر رویکرد کتابخانه‌ها از رویکرد سنتی خارج شده و به یک باشگاه اجتماعی تبدیل شده‌اند، افزود: در حال حاضر در کتابخانه های ایران بیش از ۶۰ مورد خدمت ارائه می‌شود و چون در زنجان کتابخانه مرکزی ندارد تجمیع خدمات را مشاهده نمی‌کنیم.

"هد هد سفید" اولین کتابخانه تخصصی کودک در زنجان

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان زنجان با بیان اینکه در هفته کتاب سال‌جاری بیش از ۵۵۰ برنامه در سطح ۱۰۲ باب کتابخانه‌های عمومی استان زنجان برگزار خواهد شد، بیان کرد: این برنامه ها شامل کارگاه‌های آموزشی، معرفی کتاب، مسابقه کتاب، نشست کتابخوان در مدرسه، نشست کتابخوان در کتابخانه‌ها، جلسات شعرخوانی، محافل ادبی، جلسات مشاوره و ... بخشی از برنامه‌های هفته کتاب است.

رضا خانی با اشاره به برنامه های مهم هفته کتاب در استان، تصریح کرد: در هفته آینده اولین کتابخانه تخصصی کودک با برند "هدهد سفید" در کتابخانه موسوی گلشهر زنجان افتتاح می شود و همچنین در این کتابخانه ایجاد ساخت‌کده و تالار علم و خلاقیت با تامین بودجه در چند ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

اولین کتابخانه مادر و کودک افتتاح خواهد شد

وی با اشاره به اختصاص بودجه ویژه توسط استاتدار زنجان به مبلغ ۶۵ میلیون تومان بابت بازسازی کتابخانه روزبه که بلااستفاده مانده بود، افزود: این مکان به عنوان اولین کتابخانه مستقل مادر و کودک با خدمات ویژه مادران و کودکان نیز افتتاح خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه کتابخانه سهروردی به عنوان قدیمی‌ترین کتابخانه زنجان نیز درحال بازطراحی است و پیمانکار متعهد شده تا آخرسال پروژه را تحویل دهد، گفت: در اولین طبقه این کتابخانه اولین کلینیک تخصصی خواندن نیز در کتابخانه سهروردی افتتاح و خدمات نوین ارائه خواهد شد.

رضاخانی با بیان اینکه کتابخانه زیتون شهرستان طارم نیز تا دهه فجر در شهر آب‌بر به بهره‌برداری می‌رسد، ادامه داد: بازطراحی چندین کتابخانه دیگر نیز در دست اقدام است، و همچنین یک کتابخانه سیار نیز در شهرستان طارم راه‌انداری شده و یک کتابخانه سیار نیز برای شهر زنجان و یک کتابخانه سیار در شهرستان ابهر افتتاح خواهد شد.

کتاب های نسخ خطی استان به تاراج رفته است
وی با بیان اینکه متأسفانه بدلیل نبود کتابخانه مرکزی در استان بسیاری از کتاب های نسخ خطی به تاراج رفته و همچنین بدلیل اینکه متولی جمع آوری این کتب وجود نداشت به خارج از استان ارسال شده است، اظهار کرد: در چند سال اخیر با همکاری آیت الله حسینی زنجانی برخی از نسخ جمع‌آوری شده است که در اواخر سال جاری و اوایل سال آینده شرایطی فراهم خواهد شد تا عموم مردم امکان دسترسی به نسخ خطی را داشته باشند.

بیش از ۶۸ هزارعضو فعال کتابخانه ها در استان

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان زنجان با بیان اینکه پروژه کتابخانه مرکزی استان زنجان از دی‌ماه سال ۱۳۸۸ در ۲۰ هزار مترمکعب آغاز شده و ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: برای تحقق این پروژه نیاز به ۴۰۰میلیارد تومان بودجه است که امیدواریم تحقق یابد.

رضا خانی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۶۸ هزار و ۵۰۰ نفر عضو فعال کتابخانه‌ها در استان زنجان هستند، بیان کرد: همچنین از سال گذشته تاکنون حدود ۶۸۰ هزار نسخه کتاب امانت و ۱۲ هزار و ۵۰۰نسخه کتاب خریداری و حدود ۶۵ هزار نسخه کتاب نیز به کتابخانه‌های استان اهدا شده است.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha