شیر خشک وارداتی توزیع می شود

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا دارو با اشاره به اینکه برای تامین کسری نیاز شیرخشک، برنامه واردات فوریتی داده شد،گفت: بر این اساس شیر خشک وارداتی به مدت کوتاهی و با هزینه کمتری در کشور توزیع می شود تا تولید کننده به ظرفیت تولید مناسب برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان، سید حیدر محمدی در اجلاس روئسا و معاونین غذا و  دارو دانشگاه های و دانشکده های قطب ۶ کشوری در زنجان، با بیان اینکه شرایط کشور در شرایط خاصی قرار دارد و اتصال امور به حوزه ارزی و نقدینگی  تحت تاثیر قرار داریم، اظهار کرد: در چند ماه اخیر خوشبختانه بصورت نسبی شرایط پایدار شده است و در حوزه تجهیزات پزشکی و ملزومات، دارو در شرایط  پایدار ولی در حوزه شیر خشک در عدم پایداری قرار داریم.

وی با اشاره به دلایل کمبود شیرخشک در کشور، افزود: شیر خشک متابولیک و رژیمی به وفور در داروخانه ها موجود است ولی شیر خشک رگولار بدلیل اینکه شرکت ها در تامین ماده اولیه  بدلیل مشکل ارزی به مشکل و کمبود دچار شدند که طبق قول های داده شده از سوی شرکت در اواخر آبان تامین این ماده به حداقل برسد.

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ماهانه حداقل ۵ میلیون شیرخشک رگولار در کشور نیاز داریم، افزود: اگر این دو شرکت به تعهدات خود عمل کنند و در تامین خود به مشکلات بر نخوردند تا مشکل کمبود شیرخشک بزودی مرتفع شود.

محمدی با اشاره به اینکه برای تامین کسری نیاز شیرخشک، برنامه واردات فوریتی داده شد، تاکید کرد: بر این اساس شیر خشک وارداتی  به مدت کوتاهی  و با هزینه کمتری در کشور  توزیع میشود تا تولید کننده به ظرفیت تولید مناسب برسد.

وی با بیان اینکه طبق برآوردها متاسفانه بخش زیادی از شیر خشک توسط بعضی از قنادی ها و فروشگاه ها و...دریافت می شد، افزود: با ثبت کردن و سامانه ای شدن توسط داروخانه ها در سامانه تی تک از این اقدام جلوگیری می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه یکی از موضوعات پر چالش پا در مراکز درمانی و داروخانه ها و دانشگاه های علوم پزشکی در خصوص نقدینگی است، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت در حوزه دارو در وضعیت نسبتا مناسبی قرار داریم و در حال ایجاد ذخیره استراتژیک هستیم و برخی کمبودها بدلیل مشکلات نوسانات ارزی و اختلالات ارزی بوده است.

متی مازول از یکشنبه توزیع می شود

محمدی با بیان اینکه در خصوص کمبود داروی متی مازول که استان ها با کمبود آن مواجه هستند، افزود: اواسط هفته ماده اولیه وارد شد و دارو تولید شد که از روز  یکشنبه هفته آینده توزیع گسترده در سطح کشور انجام می شود که نیاز ۹ ماهه کشور تامین شده است.

وی تصریح کرد:همچنین در خصوص دارو های پیوندی بخصوص فاکتور ۸ که بشدت کمبود بود که خوشبخانه این کمبود حل شد و برای یک سال موجودی در سطح کشور ایجاد شد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه پالایشگاه بزرگی در محدوده دانشگاه علوم پزشکی کرج در حال کار است که اگر راه اندازی شود بزرگترین پالایشگاه تولید فرآورده خونی در منطقه قرار میگیرد که دارای ۳۰۰ هزار لیتر ظرفیت است و دیگر مشکل دارویی در این خصوص نخواهیم داشت.

محمدی با اشاره به اینکه کشور بیش از یک سال درگیر کمبود سرم قرار داشت که بدلیل تغییر الگوی مصرف بود، بیان کرد: از ۱۱میلیون مصرف سرم در ماه به ۲۰ میلیون مصرف در ماه رسید که با تشکیل کارخانجات در استان ها امبداریم اگر کمبودی در این خصوص باشد رفع شود.

وی با بیان اینکه در حوزه تجهیزات مشکل عمده ای نداریم، اظهار کرد: برخی اقلام ارتوپدی که دلیل مشکل ارز اروپا برای تامین آن با مشکل مواجه شده است که توصیه میشود از نمونه های تولید داخل استفاده کنند چراکه در این زمینه تولید داخل کمبودی نداریم.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha