کد خبر: 204462
۲۶ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۲۵

پایان ۷ سال انتظار

بالاخره «ال سی» ۶۳۰ واگن متروی تهران باز شد
پایان ۷ سال انتظار

خبر کوتاه اما مهم بود، بعد از ۷ سال از انتشار خبری مبنی بر خرید ۶۳۰ واگن توسط دولت برای متروی تهران؛ بالاخره با باز شدن «ال سی» یا همان اعتبار اسنادی، پول ساخت ۶۳۰ واگن به شرکت چینی پرداخت شد تا رسماً فرآیند ساخت واگن های متروی تهران آغاز شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت(طبنا) موضوع خرید۶۳۰ واگن برای متروی تهران از سال ۹۶ مطرح شد و به استناد ماده ۵۸ برنامه ۵ ساله ششم توسعه، دولت وقت مکلف شده بود که ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترو برای تهران و سایر کلانشهرها تهیه کند که سهم تهران ۶۳۰ واگن بود و قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۰ دولت این واگن‌ها را تحویل کلانشهرها دهد، ولی هنوز این امر محقق نشده است.

در سال ۹۶ مناقصه بین المللی ساخت این واگن‌ها برگزار شد که در نهایت شرکت واگن سازی و شرکای چینی آن به عنوان برندگان این مناقصه که موضوع آن ساخت ۶۳۰ واگن آلومینیومی بود، معرفی شدند؛ اما یک سال طول کشید که قرارداد ابلاغ شود و پس از آن نیز فرایند تولید طولانی شد.

محمدعلی افشانی رییس وقت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اعلام این خبر که کنسرسیوم شرکت CRC چین و واگن سازی تهران سازندگان نهایی ۶۳۰ دستگاه واگن متروی تهران شدند و شرکت نورینکوچین نیز تأمین‌کننده فایناس این قرار داد است، اظهارکرده بود: از زمان نهایی شدن فاینانس تا تولید واگن‌های مترو حدود ۲۰ ماه زمان‌ می‌برد ضمن اینکه قرارداد ما در این پروژه پنج ساله است و در پایان این پنج سال آخرین واگن ساخته و تحویل داده خواهد شد.

وی در توضیح بیشتر ادامه داده بود: در این قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن متروی تهران، ۵۶ دستگاه آن به صورت CBU (به صورت کامل) وارد می‌شود و ۷۰ واگن در ایران مونتاژ خواهد شد. همچنین بخش PLB(داخلی سازی) نیز به سه بخش تقسیم شده که در بخش اول ۸۴ واگن ساخته می‌شود که در پایان آن ۳۱ درصد داخلی سازی خواهیم داشت. در بخش دوم نیز ۲۱۰ واگن ساخته می‌شود که در پایان ساخت این ۲۱۰ واگن به ۳۹درصد داخلی سازی خواهیم رسید و در بخش سوم نیز مجددا ۲۱۰ واگن ساخته می‌شود که ۵۶ درصد داخلی سازی را در پی خواهد داشت.

بعد از برگزاری مناقصه و تعیین شرکت های سازنده، مسئله پرداخت پول و پیش پرداخت مطرح شد و از آنجایی که براساس بند (ج) تبصره (۴) بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور به دولت اجازه داده شده بود که پس از عقد قرارداد با تامین کننده مالی خارجی، اقدامات قانونی لازم را برای تامین سهم ۱۵ درصد تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) از محل منابع صندوق توسعه ملی به عمل آورد و برای طرح های ریلی هزینه کند؛ اما این ۱۵ درصد محل اختلاف چند ساله شد؛ بگونه‌ای که نه دولت وقت، زیربار پرداخت آن به دلیل مشکلات اقتصادی و پس از آن نیز شرایط خاص کرونا رفت و نه شهرداری توان پرداخت آن را داشت و حتی علی امام مدیرعامل وقت متروی تهران نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر مراحل اداری فاینانس در چین در حال انجام است، اعلام کرده بود که ۱۵ درصد مبلغ قرارداد باید توسط شرکت مبداء یعنی ایران تأمین شود؛ لذا قرار بود از محل صندوق توسعه ملی، این مبلغ تأمین شود، ولی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ این مهم خط خورد و در بودجه، جایگزینی هم برای آن در نظر گرفته نشد.

مدیریت شهری فعلی مدتها پیگیر بود که نهایتا دولت رئیسی موافقت کرد که پیش پرداخت ۱۵ درصد تولید ۶۳۰ واگن را پرداخت کند و حالا مدیرعامل متروی تهران خبر از بازشدن «ال سی» فاینانس می دهد.

محسن هرمزی سرپرست معاونت حمل و نقل شهرداری تهران و مدیرعامل متروی تهران در گفت وگو با ایسنا با اعلام خبر بازشدن «ال سی» فاینانس تولید ۶۳۰ واگن گفت: در خصوص سرانجام ۶۳۰ واگن مترو یکی از مهمترین موضوعاتی که در این دوره مدیریت شهری پیگیری شد مسئله تامین قرارداد ۶۳۰ واگن بود که در بهمن ماه سال گذشته با همکاری دولت و سازمان برنامه گره تأمین مالی این ۶۳۰ واگن باز شد.

وی با اشاره به سفر اخیرش به چین اظهار کرد: خوشبختانه ال سی ۶۳۰ واگن نیز باز شده است و در سامانه مربوطه بارگذاری شده است.

هرمزی با بیان اینکه یک ال سی یکپارچه به میزان مبلغ کل قرارداد و همچنین میزان ۱۵ درصد پیش پرداخت تعریف شده است، گفت: رسما ال سی باز شده و استارت ساخت ۶۳۰ واگن از هفته گذشته زده شده است.

معاون شهردار تهران همچنین از انجام مذاکرات مختلف برای کاهش زمان تحویل واگن‌ها خبر داد و افزود: در هنگام قرارداد اعلام شده بود که می‌توانیم ۲۵ درصد به واگن‌های سفارشی اضافه کنیم که این مهم ابلاغ شد به گونه‌ای که ۱۶۳ واگن دیگر به قرارداد ۶۳۰ واگن اضافه خواهد شد و نهایتا ما ۷۹۳ واگن از این قرارداد به متروی تهران تزریق خواهیم کرد.

اعتبارنامه یا اعتبار اسنادی یا ال سی (به انگلیسی: Letter of Credit یا LC ) تعهدی از بانک است که به خریدار و فروشنده داده می‌شود و تعهد می‌شود که میزان پرداختی خریدار به فروشنده به موقع و با مبلغ صحیح به دست فروشنده خواهد رسید که با باز شدن ال سی واگن های مترو، فرآیند ساخت این واگن ها رسماً آغاز شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha