ثبت دو سیارک جدید در پویش جهانی جستجوی سیارک

مسئول مرکز علوم و نجوم زنجان، گفت: تیم پویش مرکز علوم و نجوم کانون پرورش فکری استان زنجان توانست در پویش جهانی جستجوی سیارک دو جرم از اجرام ناشناخته را شناسایی و در طی مراحل بررسی اولیه به تایید اولیه انجمن جهانی نجوم برساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا)زنجان؛ طلعت آقاجانلو با اشاره به جزئیات این خبر اظهار کرد: در پایان پویش جهانی جستجوی سیارک تیم مرکز علوم و نجوم که شامل مربیان و اعضاء مرکز بودند توانستند  دو جرم از اجرام شناسایی شده‌ی خود را در طی مراحل بررسی اولیه به تایید اولیه انجمن جهانی نجوم برساند.
وی تصریح کرد: سیارک‌ها اجرامی  هستند که در مناطق خاصی از  منظومه شمسی با رعایت اصول مداری به دور خورشید در حال حرکتند و ممکن است برخی از آنها به دلیل احتمال برخوردشان در آینده به سیاره زمین برای ما خطرناک باشند با شناسایی زود هنگام چنین سیارک‌هایی می‌توان به روش‌های مختلف تهدیدشان را رفع کرد.

مسئول مرکز علوم و نجوم زنجان با بیان اینکه پویش ملی جستجوی سیارک که در ایران از سال ۱۳۹۳ آغاز شده است، افزود: این پویش یک حرکت علمی است تا با تکیه بر توان علمی تمام شهروندان علاقمند به شرکت در یک پروژه علمی بتوان سیارک‌های جدید را از میان صدها نقطه نورانی که در قالب عکس‌هایی خام از طریق داده‌های تلسکوپ پن استارز شناسایی کنند.

آقاجانلو با بیان اینکه این پویش ملی در ایران همگام با سایر کشورها برگزار می‌ شود، بیان کرد:  تیم علمی کانون پرورش فکری استان زنجان نیز با مشارکت اعضای فعال نوجوان و علاقمندان به حوزه نجوم و اکتشافات فضایی با سرگروهی فاطمه افشاراحمدی بعنوان مسئول تیم کانون کاوشگران کیهان از استان زنجان به انجمن نجوم ایران معرفی شده اند و قرار است داده‌های این تلسکوپ که در اختیار گروه قرار گرفته است، توسط نرم افزار آسترومتریکا تحلیل و بررسی شده و اطلاعات ارزشمند این عکس‌ها طی تلاش‌های این تیم استخراج گردد.

وی با بیان اینکه هسته علمی این تیم با مشارکت مربیان و اعضا مرکز علوم و نجوم کانون زنجان شکل گرفته است، اظهار کرد: با اضافه نمودن مربیان علاقمند و توانمند در حوزه نجوم با ظرفیت ۱۰ نفر به انجمن بین المللی نجوم معرفی شدند تا بتواند در کنار تمام دانشمندان از سراسر دنیا (دانشمند- شهروند) گامی موثر برای شناخت این اجرام اسرارآمیز بردارند.

این مسئول با بیان اینکه تیم کانون زنجان اولین بار است که در این رقابت شرکت می کردند، خاطر نشان کرد: طی برگزاری جلسات هماهنگی و اجرا و داده کاوی توسط اعضای تیم مرکز علوم و نجوم کانون، اطلاعات تصویری مربوط به تلسکوپ پن استارز مورد بررسی قرار گرفت و طی تحلیل ۲۶ مجموعه عکس با دقت و ممارست اعضا در مراحل اولیه، چندین جرم مشکوک در مراحل اولیه شناسایی و نام‌گذاری شد و نام تیم "کاوشگران کیهان" در لیست معدود تیم‌هایی قرار گرفت که توانستند سیارکی را در مراحل اولیه به ثبت برسانندتا پس از بررسی‌های نهایی، نام‌گذاری سیارک ها توسط انجمن بین المللی نجوم انجام شود.

آقاجانلو بیان کرد: در پایان این پویش تیم مرکز علوم و نجوم توانست دو جرم از اجرام شناسایی شده ی خود را بر روی دو کاندید احتمالی سیارک به نام‌های LPM۱۳۸۲ و AMA۲۰۲۳ به ثبت برساند و مهارت‌های جستجوگری و تحلیل اطلاعات نجومی مرکز علوم و نجوم کانون پرورش فکری را به اثبات برساند.

انتهای پیام/ نوری 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha