معادن را باید به افراد صلاحیت‌ دار واگذار کرد

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: دستگاه های ذیربط باید معادن را به افرادی واگذار کنند؛ که از صلاحیت علمی کافی برخوردارند و توانایی استفاده از روش های نوین علمی جهت استفاده از این منابع را دارند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان بیان داشت: نباید مسائل علمی و پژوهشی بصورت تئوری و صرفا در حوزه دانشگاه باشد، بلکه ضرورت دارد صنایع و معادن کوچک و بزرگ در سطح استان از مسائل علمی و تکنولوژی های نوین در سطح بین المللی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه نباید تنها صدور پروانه بهره برداری به اشخاص ملاک باشد؛ تاکید کرد: دستگاه های ذیربط باید معادن را به افرادی واگذار کنند؛ که از صلاحیت علمی کافی برخوردارند و توانایی استفاده از روش های نوین علمی جهت استفاده از این منابع را دارند.

این مقام ارشد قضایی در استان کرمان اظهار داشت: باید در واگذاری معادن به اشخاص نظارت کامل وجود داشته باشد و بر مدیریت معادن و بهره برداری از سرمایه های ملی بازرسی دقیق صورت بپذیرد تا صنایع و معادن با استفاده از تکنولوژی های روز بهره وری کامل و جامعی داشته باشند.

حجت الاسلام حمیدی افزود: اگر صاحبان صنایع و معادن توانایی استفاده از تکنولوژی های نوین را ندارند؛ بایستی سرمایه های ملی از آنان پس گرفته شود و به افرادی واگذار شود، که ظرفیت بهره برداری مفید از این منابع معدنی و صنایع را دارند.

وی ابراز داشت: باید در واگذاری معادن به اشخاص نظارت کامل وجود داشته باشد و بر مدیریت معادن و بهره برداری از سرمایه های ملی بازرسی دقیق صورت پذیرد؛ تا صنایع و معادن با استفاده از تکنولوژی های روز بهره وری کامل و جامعی داشته باشند.

مقام عالی قضایی استان کرمان؛ تاکید کرد: باید از منابع و معادن به‌ عنوان سرمایه‌ های ملی حفاظت کنیم و اجازه ندهیم اسراف شود و یا از بین برود.

به کارگیری مباحث علمی در حوزه معادن

حجت‌ الاسلام و المسلمین بر به‌ کارگیری از مباحث علمی در حوزه معادن تاکید و بیان کرد: معادن به افرادی واگذار شود که صلاحیت دارند و از دانش و علم روز استفاده کنند و نه اینکه با بیل و کلنگ به‌ جان معدن بیفتند.

وی تصریح کرد: بعد از اینکه پروانه صادر می‌ شود باید بر معدن نظارت شود؛ زیرا معدن، یک مجموعه شخصی نیست و منابع ملی و سرمایه کشور است، که باید از مسائل روز و نوین علمی به خوبی استفاده کرد و هم نظارت کاملی به عمل آید و اگر بهره‌ برداری نمی‌ تواند از مسائل علمی روز مانند هوش مصنوعی استفاده کند، باید بتوانیم این سرمایه ملی را پس بگیریم و به افرادی واگذار کنیم که توانایی بهره‌ برداری مناسب از آن را داشته باشند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان نیز راهکارهای علمی در حوزه معادن را برای استفاده بهینه از منابع و معادن و سرمایه ملی لازم دانست و گفت: اجازه ندهیم این منابع از دست بروند، از راهکارهای علمی استفاده شود و سازمان‌های متولی با صدور پروانه بهره‌برداری و دریافت حق و حقوق دولتی و مالیات، از نحوه استفاده غافل نشوند.

معادن را باید به افراد صلاحیت‌ دار واگذار کرد

استفاده از فناوری هوش مصنوعی در معدن کاری

همچنین دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان نیز بیان داشت: معدنکاری بر منابع طبیعی و محیط‌ زیست تاثیر می‌گذارد و دادستان به عنوان مدعی‌ العموم می‌ تواند به بحث معادن ورود کند؛ بنابراین این طور نیست که معدن‌ کاران هر کاری دوست داشتند را انجام می‌ دهند.

مهدی بخشی با طرح این سوال که به چه علت افراد دارای صلاحیت کافی و مالی وارد عرصه معدن می‌ شوند، اضافه کرد: در بخش مسکن هم مانند معادن شاهد این هستیم، افرادی که صلاحیت ندارند، وارد گود می‌ شوند و مشکلاتی برای دستگاه قضایی ایجاد می‌ کنند.

وی با انتقاد از نبود بانک اطلاعاتی اکتشافات معادن در استان کرمان خاطرنشان ساخت: چرا باید تکنولوژی را بعد از ۵۰ سال معدن‌ کاری از دیگر کشورها بگیریم، ما باید به سمت تکنولوژی برویم و صادر کننده باشیم و این در شرایطی‌ ست؛ که هوش مصنوعی مورد تاکید مقام معظم رهبری است و ستاد فناوری‌ های هوش مصنوعی راه‌ اندازی شده است./ اتاق بازرگانی استان کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha