کد خبر: 203950
۱۵ شهریور ۱۴۰۲، ۱۷:۳۸
چرا قیمت سوسیس و کالباس نجومی شد؟

رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی تهران گفت: از ابتدای سال تا به امروز دو بار قیمت فرآورده‌های گوشتی افزیش یافته است که غالبا به تبع افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ بوده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سلامت(طبنا)محمدرضا معروف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی (همبرگر، سوسیس، کالباس) تهران در خصوص شرایط حاکم بر بازار بیان کرد: ابتدا باید گفت؛ اتحادیه محصولات گوشتی شامل سه رسته ۱- خرده فروشی ۲- عمده فروشی ۳- تولید فرآورده‌های گوشتی در واحد صنفی است که در رسته تولید در واحد صنفی حدود ۱۵ واحد در سطح استان تهران فعال است. ضمن اینکه بازار الان به دلیل افزایش قیمت گوشت، مرغ و ادویه‌های مصرفی که اصولا تا ۹۰ درصد وارداتی است، با افزایش همراه است.

او افزود: در حوزه ادویه‌های مصرفی که توسط کارخانجات تولیدی برای تولید فرآورده‌های گوشتی استفاده می‌شود به دلیل افزایش نرخ ارز بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش قیمت‌ها را داشته است.

معروف خانی همچنین در خصوص نوسان قیمتی فرآورده‌های گوشتی گفت: از ابتدای سال تا به امروز در دو مقطع افزایش قیمت داشتیم؛ یک مقطع در عید نوروز بود و دیگری حدودا یک ماه پیش بود که به دلیل افزایش قیمت گوشت و مرغ اتفاق افتاد.

تغییر الگوی مصرف خانوارها با افزایش قیمت فرآورده‌های گوشتی

او ادامه داد: همانطور که می‌دانید قیمت گوشت قرمز حتی تا ۵۰۰ هزار تومان هم بالا رفت و از آن طرف قیمت گوشت مرغ نیز به ۱۰۰ هزار تومان رسید. لذا با توجه به اینکه این دو محصول اصلی‌ترین مواد اولیه صنف ما هستند به تبع تولیدات این بخش نیز شاهد افزایش قیمت بود.

معروف خانی خاطر نشان کرد: در پی افزایش قیمت محصولات ذکر شده شاهد هستیم که در بازار دو اتفاق رخ داده است؛ برخی مصرف‌کنندگان محصولاتی با کیفیت کمتر را جایگزین خریدهای قبلی خود می‌کنند؛ به این معنا که اگر تا پیش از این محصولات با گوشت ۹۰ درصدی خریداری می‌کردند الان محصولات با گوشت ۷۰ درصدی را خریداری می‌کنند. از سوی دیگر برخی مصرف کننده‌ها نیز میزان محصولات و فرآورده‌های گوشتی مصرفی خود را کاهش داده‌اند.

او تصریح کرد: با این وجود علیرغم افزایش قیمت‌ها بازار به ثبات رسیده و محصولات با کیفیت بالا هم مشتریان خاص خود را دارد.

معروف خانی در پاسخ به این سوال که از نظر کیفی آنچه به عنوان فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس در کشور تولید می‌شود از نظر کیفی در چه سطحی در مقایسه با دیگر کشورهاست گفت: ما در حال انجام تحقیقاتی در راستای مقایسه کردن کیفیت تولیدات خود با دیگر کشورها هستیم، با این وجود مسئله اینجاست که تولیدات ما کاملا متفاوت با دیگر کشورهاست.

رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی تهران افزود: در واقع اصل اولیه تولید کالباس این است که صد درصد گوشت حیوانات و دام باشد اما در ایران کاملا متفاوت بوده و می‌توان گفت سوسیس و کالباس تولیدی در کشور به اصطلاح «ایرانیزه» شده است. به این معنا که متناسب با سلیقه و ذائقه مردم کشور تولید می‌شود.

او اذعان داشت: درحال‌حاضر تولیدات این حوزه با ۶۰ تا ۹۰ درصد گوشت است و مابقی ادویه، سویا، قارچ، هویج و غیره را شامل می‌شود. چرا که این تولیدات با این ترکیبات به ذائقه مردم نزدیکتر است.

رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی تهران همچنین در خصوص پیش‌بینی روند بازار در ماه‌های آتی گفت: با توجه به اینکه صنف ما ارتباط مستقیم با گوشت و مرغ دارد بنابراین هرچقدر قیمت مرغ و گوشت قرمز تغییر کند قیمت محصولات ما نیز تغییر می‌کند. چون باید کاملا به روز خریداری کرد.

او ادامه داد: در واقع در خوش‎بینانه‌ترین حالت الان کارخانجات بزرگ کشور نهایت می‌توانند بار دو تا سه ماه مورد نیاز خود را تامین کنند وگرنه خرید مواد اولیه عمدتا به روز و متناسب با نوسانات قیمت صورت می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha