کد خبر: 203948
۱۵ شهریور ۱۴۰۲، ۱۷:۴۲
سیاست های جدید تامین غذا در جهان مشخص شد

در گروه محصولات نرم، کاکائو که از هفته های گذشته رشد قیمتی خود را آغاز کرده امروز نیز ۲۴ دلار افزایش یافت، رشد قیمت جهانی این محصول که از یک ماه پیش تاکنون ادامه دارد در بازارهای داخلی هم اثر گذاشته است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سلامت(طبنا)قیمت جهانی کالاهای اساسی هر روز افزایش های جدیدی را ثبت می کند و قصد عقب نشینی ندارد، امروز نیز قیمت ها همچنان روند افزایشی داشت. گندم مهمترین محصول در امنیت غذایی ۵.۲۵ دلار در هر بوشل افزایش قیمت داشت و به ۶۰۴ دلار و ۲۵ سنت معامله شد.

سایر محصولات هم از قافله رشد قیمت ها عقب نبودند، ذرت که معمولا برای خوراک دام استفاده می شود رشد ۳ دلار را تجربه کرد و ۴۸۹ دلار در هر بوشل را ثبت کرد.

یولاف خوراک دامی، ۴.۷۵ دلار رشد قیمت داشت و ۴۹۲ دلار در هر بوشل قیمت گذاری شد.

دانه های روغنی افزایش های عجیب و غریب داشتند به طوری که دانه روغنی سویا ۱۴ دلار رشد قیمت را تنها در یک روز ثبت کرد.

در گروه محصولات نرم، کاکائو که از هفته های گذشته رشد قیمتی خود را آغاز کرده امروز نیز ۲۴ دلار افزایش یافت، رشد قیمت جهانی این محصول که از یک ماه پیش تاکنون ادامه دارد در بازارهای داخلی هم اثر گذاشته است.

شکر هم از محصولات اساسی بود که امروز ۱۵ سنت افزایش قیمت داشت، ایران سالانه حدود یک میلیون تن شکر وارد می کند.

*سیاست های جدید تامین محصولات اساسی

سیاست کشورها در تولید محصولات اساسی که تاثیر زیادی در امنیت غذایی مردم دارند به سمت کاهش وابستگی به واردات و تولید در داخل چرخش پیدا کرده است، سرمایه گذاری زیادی در این باره کرده اند و حتی قوانین خود را برای حمایت از کشاورزی داخلی تغییر داده اند تا به جای ریختن ارز به جیب کشاورز خارجی، کشاورزان خود را قوی تر کنند.

جهان آینده از نظر تامین امنیت غذایی کاملا متفاوت خواهد بود، تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین، کم شدن منابع تولید آب و خاک از یک سو و افزایش تقاضا با رشد جمعیت از سوی دیگر تامین را سخت تر خواهد کرد.

در این میان سیاست های جریان کالا از مرزها هم به گونه ای دیگر شده، تعرفه های صادراتی و مالیاتی برای محدود کردن جریان کالا به خارج از مرزها و حتی متوقف کردن آن اعمال می شود.

به ویژه پس از جنگ اخیر روسیه و اوکراین که این دو کشور ۳۵ درصد غلات دنیا را تامین می کردند ، توجه به تامین کالاهای اساسی در داخل مرزها بیشتر شده است.

از نگاه کارشناسان جنگ روسیه و اوکراین نشان داد که امنیت غذایی جهان چنان شکننده است که تحمل جنگ دیگری را ندارد حتی برخی پا فراتر نهاده و می گویند: در ۱۰ سال آینده کالای اساسی برای صادرات در دنیا وجود نخواهد داشت واکنون باید به فکر تقویت تولید محصولات ضروری داخلی باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha