ایران چقدر یارانه به سوخت‌های فسیلی می‌دهد؟

صندوق بین المللی پول اعلام‌کرد ایران با پرداخت سالیانه بیش از ۶۲ میلیارد دلار یارانه مستقیم به سوخت‌های فسیلی، در رتبه ششم جهان از این نظر قرار گرفته است.

صندوق بین المللی پول در گزارش جدیدی که از وضعیت پرداخت یارانه‌های انرژی در جهان منتشر کرده، دولت ایران را به عنوان ششمین یارانه دهنده جهان برای مصرف سوخت های فسیلی معرفی کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سلامت(طبنا) بر اساس این گزارش که بر پایه آمار سال ۲۰۲۲ تهیه شده است، دولت ایران در این سال ۶۲.۷ میلیارد دلار یارانه مستقیم انرژی به شهروندان خود پرداخت کرده که بیشتر از هر کشور دیگر در جهان به‌جز پنج کشور چین، اندونزی، روسیه، کره جنوبی و عربستان است.

میزان یارانه پرداختی برای مصرف برق در ایران در این سال ۱۳.۹ میلیارد دلار برآورد شده است. برای بنزین و سایر فرآورده های نفتی نیز ۴۸.۸ میلیارد دلار یارانه مستقیم در ایران پرداخت شده است.

در مجموع ۶ کشور ایران، روسیه، چین، اندونزی، کره جنوبی و عربستان تقریبا نصف کل یارانه های انرژی در جهان را به خود اختصاص داده اند. این کشورها در مجموع ۶۷۳ میلیارد دلار یارانه مستقیم برای مصرف سوخت به شهروندان خود پرداخت می‌کنند.

کل یارانه مستقیم پرداختی برای مصرف سوخت فسیلی در جهان در سال ۲۰۲۲ افزون بر یک‌هزار و ۳۲۶ میلیارد دلار بوده است.

چین بزرگترین یارانه دهنده در جهان است. میزان یارانه مستقیم پرداختی دولت این کشور به سوخت‌های فسیلی ۲۶۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ بوده است. عربستان با ۱۲۹ میلیارد دلار در رتبه دوم از این نظر قرار گرفته است.

اندونزی با ۷۸ میلیارد دلار، روسیه با ۷۰ میلیارد دلار، کره جنوبی با ۶۴.۸ میلیارد دلار و ایران با ۶۲.۷ میلیارد دلار به ترتیب در رتبه های سوم تا ششم قرار گرفته اند.

بر اساس این گزارش، این آمار مربوط به یارانه‌های مستقیم پرداختی به سوخت‌های فسیلی است و علاوه بر آن ارقام بسیار بیشتری به عنوان یارانه غیرمستقیم به سوخت های فسیلی در جهان پرداخت می شود.

در حالی که یارانه های مستقیم پرداختی به سوخت های فسیلی در جهان طی سال ۲۰۲۲ بیش از یک‌هزار و ۳۲۶ میلیارد دلار بوده است، تخمین زده می شود پنج‌هزار و ۷۱۰ میلیارد دلار نیز به عنوان یارانه غیرمستقیم به سوخت‌های فسیلی پرداخت شده است.

در ایران نیز علاوه بر ۶۲.۷ میلیارد دلار که به عنوان یارانه مستقیم به این سوخت ها در سال ۲۰۲۲ پرداخت شده است، ۹۹.۸ میلیارد دلار نیز به صورت غیرمستقیم به این سوخت ها اختصاص داده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha