پیش بینی بارش در پایتخت

مدیرکل هواشناسی استان تهران گفت؛ طی سه ماه آینده متوسط دمای هوا در سطح استان تا ۱ درجه سلسیوس بالاتر از نرمال برآورد و متوسط بارش استان در حد نرمال و برای دو ماه آبان و آذر با تمایل به بیشتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت (طبنا)مازیار غلامی افزود: تحلیل جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی فصلی بیانگر آن است که طی سه ماه آینده متوسط دمای هوا در سطح استان ۰.۵ تا ۱ درجه سلسیوس بالاتر از نرمال برآورد و متوسط بارش استان در حد نرمال و برای دو ماه آبان و آذر با تمایل به بیشتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود حتی در خوشبینانه ترین حالت و نرمال بودن بارش، کماکان مدیریت منابع و مصارف آب در بخش‌های مختلف به‌ویژه بخش‌های کشاورزی ، صنعتی و حتی خانگی و به‌طور کلی صرفه‌جویی در مصرف آب توصیه می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان تهران اضافه کرد: تجزیه و تحلیل آمارهای دریافتی از ایستگاه های‌هواشناسی استان بیانگر آن است که در مرداد ماه ۱۴۰۲ ، تنها ۳ میلی‌متر باران به‌صورت پهنه‌ای در استان تهران باریده است که نشان دهنده کاهش ۲۴ درصدی بارش نسبت به دوره آماری بلند مدت است این در حالیست که از ابتدای سال زراعی(مهر ۱۴۰۱) تا پایان مرداد ۱۴۰۲ ، ۱۶۲ میلیمتر باران به‌صورت پهنه‌ای در استان تهران اتفاق افتاده که ۴۱ درصد کاهش بارش در استان تهران را نشان می‌دهد.

وی افزود: مطابق ماه قبل ۲۵ استان کشور تحت تاثیر کم بارشی قرار دارند، به‌گونه‌ای که از ابتدای سال زراعی تا پایان مرداد ۱۴۰۲، کل کشور کماکان با کاهش ۲۰ درصدی بارش روبرو است. بررسی بارش از ابتدای سال زراعی تا پایان مرداد ۱۴۰۲ نشان دهنده آن است که استان تهران پنجمین استان کشور بوده که بیشترین کاهش بارش را نسبت به بلند مدت دارد. همچنین از نظر توزیع مکانی نیز در تمام شهرستان ها طی مرداد ماه کاهش بارش اتفاق افتاده که بیشترین کاهش بارش مربوط به شمیرانات، دماوند و فیروزکوه است.

مدیرکل هواشناسی استان تهران در ادامه اظهار کرد: بررسی و تحلیل مقادیر ثبت شده دمای هوا شامل متوسط دما، دمای حداقل و دمای حداکثر در ایستگاه‌های هواشناسی استان بیانگر افزایش دما در مرداد ۱۴۰۲ است. متوسط دمای هوای استان تهران در این ماه ۱ درجه سلسیوس بیشتر از مقدار متوسط بلند مدت بود درحالی که متوسط کمینه دما ۱.۲ درجه سلسیوس و متوسط بیشینه دما نیز ۰.۸ درجه سلسیوس افزایش یافت. به عبارت دیگر مرداد ۱۴۰۲ در مقایسه با بلند مدت ۱ درجه سلسیوس گرمتر و از ابتدای سال زراعی نیز استان تهران ۱ درجه سلسیوس گرمتر از نرمال بود.

غلامی تاکید کرد: بر اساس اطلاعات اداره کل هواشناسی استان تهران، طی مردادماه از نظر توزیع دما در شهرستان‌های استان نیز تمامی شهرستان‌های استان با افزایش دما روبرو بودند و متوسط دما در بیشتر شهرستان‌ها بین ۰.۵ تا ۱ درجه سلسیوس افزایش یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha