کد خبر: 203-اثر-برگزیده-در-بخش-نهایی-داوری-دوازده
۱۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۱۱
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر سیما سادات لاری، در نشست خبری دوازدهمین دوره جشنواره نشریات دانشجویی تیتر 12 که به صورت ویدئوکنفرانس و در استودیو سلامت وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن قدردانی از تلاش های اصحاب رسانه در راستای اطلاع رسانی در دوران کرونا، گفت: خبرنگاران عناصر بسیار ارزشمندی در تبادل اطلاعات حوزه سلامت بوده و هستند و در مدت همه گیری کرونا ما را تنها نگذاشته و همواره در کنارمان بوده اند؛ جای خرسندیست که واکسیناسیون خبرنگاران عزیز و پرتلاش نیز آغاز و در سامانه نیز تعریف شده است و امیدواریم بدون کمترین معطلی همه این عزیزان واکسینه شوند. خبرنگاران از نخستین روز شیوع کرونا، جان بر کف در صحنه حاضر شدند و جا دارد به پاس تمام تلاش ها و خدمات ارزشمندشان، از آنها قدردانی کنم.
وی با بیان اینکه در این مدت علیرغم تمام مشکلات، فعالیت های فرهنگی در بستر مجازی مسیر خود را طی کرده است، افزود: یکی از این فعالیت ها، برگزاری جشنواره تیتر نشریات است که امسال نیز وزارت بهداشت با همکاری وزارت علوم میزبان جشنواره تیتر 12 نشریات بود.
دکتر لاری ادامه داد: ما از آبان ماه سال گذشته فراخوان جشنواره را آغاز کردیم و28271 اثر با مشارکت 153 دانشگاه از مجموعه وزارت بهداشت و وزارت علوم در سامانه ثبت شد و پس از غربالگری، تعداد آثار به 23789 اثر رسید. پس از داوری های دقیق تر، 957 اثر به مرحله نهایی رسید و برای افرادی که به مرحله نهایی راه پیدا نکرده بودند نیز کارنامه ای صادر شد تا به صورت شفاف مشخص شود که دلیل راه نیافتن به مرحله نهایی چه بوده است. در نهایت 203 اثر برگزیده خواهیم داشت که در 64 رسته هستند، یعنی 199 اثر برگزیده و 4 اثر نیز جایزه نظم انتشار خواهند گرفت که 77 اثر از وزارت بهداشت و 122 اثر از وزارت علوم است.
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه، گزارشی از آخرین وضعیت واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه های دو وزارت خانه علوم و بهداشت ارائه کرد و افزود: همانطور که مستحضر هستید، دانشگاه های وزارت بهداشت در دوران کرونا تعطیل نشد و تقریبا ۴۰ درصد دانشجویان ما که کار بالینی انجام می دهند، حضور داشتند، لذا از ابتدا با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی در خوابگاه ها ساکن بودند، تلاش کردیم واکسیناسیون این دانشجویان را انجام دهیم. در حال حاضر حدود ۸۰ درصد دانشجویان علوم پزشکی که کار بالینی انجام می دهند، واکسینه شده اند.
وی تصریح کرد: البته آمار دانشجویانی که کارهای بالینی انجام می دهند و واکسینه شده اند در برخی از دانشگاه ها به بیش از ۹۵ درصد می رسد و حتی برخی از دانشگاه ها تمامی دانشجویان خود را واکسن زدند و این واکسیناسیون شامل دانشجویان غیر بالینی نیز شده است، اما در برخی از دانشگاه های دیگر شاید این آمار پایین تر از ۸۰ درصد باشد.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از امکان مشارکت دانشجویان علوم پزشکی در امر واکسیناسیون خبر داد و گفت: تعدادی از دانشجویان علوم پزشکی درخواست دادند که به شکل کار دانشجویی در این امر مشارکت داشته باشند که مکاتبات آن  با دانشگاه ها انجام گرفته و این دانشجویان می تواند در قالب کار دانشجویی وارد این عرصه شوند.
دکتر لاری درخصوص نحوه آموزش دانشجویان علوم پزشکی از مهر ماه جاری نیز گفت: برنامه ریزی های در این زمینه صورت گرفته است که ما بتوانیم برای دانشجویان غیر بالینی نیز آموزش حضوری داشته باشیم. اما اولویت آموزش حضوری بستگی به روند واکسیناسیون خواهد داشت.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر اکثر اساتید دانشگاه های علوم پزشکی واکسیناسیون شده اند و واکسیناسیون اساتید دانشگاه های وزارت علوم نیز آغاز شده و از شهریور ماه نیز واکسن دانشجویان دانشگاه های غیر پزشکی با اولویت دانشجویان دکتری و ارشد را آغاز خواهیم کرد.
وی همچنین به نوع واکسن تزریقی به دانشجویان نیز اشاره کرد و گفت: نوع واکسن استفاده شده بستگی به محموله های دارد که در اختیار ما قرار می گیرد و هر کدام از واکسن های ایرانی که به مرحله تولید برسد، محدودیتی در تزریق آنها وجود ندارد. اگرچه در حال حاضر از بین واکسن های ایرانی فعلا واکسن برکت در دسترس است.
دکتر لاری همچنین به برنامه وزارت بهداشت در خصوص میزان وام های دانشجویی در سال جاری اشاره و بیان کرد: ما امسال برای دانشجویان علوم پزشکی افزایش وام داشتیم به طوری که در حوزه وام ودیعه مسکن این وام را به سه دسته تقسیم کردیم که براساس آن در شهرهای بزرگ دانشجویان تا سقف مبلغ ۶۰ میلیون می توانند دریافت کنند، بنابراین در سال جاری با توجه به افزایش منابعی که داریم، قطعا در حوزه وام ها با افزایش مواجه خواهیم شد.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه خاطر نشان کرد: ما طی دو سال گذشته برای فراهم کردن شرایط رفاهی برتر دانشجویان علوم پزشکی تلاش های زیادی کردیم، به طوریکه در حوزه خوابگاه ها حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان طی دو سال گذشته با عنوان کمک به دانشگاه های علوم پزشکی برای بهسازی و تجهیزات این خوابگاه ها تزریق کردیم و فضا به گونه ای شد که دانشگاه ها برای تعمیر و بهسازی خوابگاه های خود با یکدیگر رقابت کردند.
وی ادامه داد: همچنین ۲۰ دانشگاه علوم پزشکی برای تکمیل پروژه های نیمه کار خود در حوزه خوابگاه ها وام دریافت کردند و براساس وامی که به آنها دادیم برخی از دانشگاه ها حتی خوابگاه خریدند.
دکتر لاری خاطر نشان کرد: در حوزه تغذیه میزان دریافتی دانشجویان بابت ژتون غذا بسیار کمتر از میزانی است که دانشگاه ها برای آن هزینه می کنند، مثلا هر دانشجویی علوم پزشکی برای هر پرس غذا مبلغ ۱۸۵۰ تومان پرداخت می کند، در حالی که هزینه تمام شده آن برای دانشگاه ۳۵ هزار تومان است.
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین به میزان اجرایی شدن تسهیلات در نظر گرفته شده برای دانشجویان دستیاری اشاره کرده و گفت: فراهم کردن شرایط بهتر برای دانشجویان دستیاری برای ما از اهمیت بسیاری بالای برخوردار است، چراکه این دانشجویان در خط مقدم درمان قرار دارند و تلاش زیادی برای تامین سلامت جامعه انجام می دهند. به همین جهت ما تلاش می کنیم تا حقوقی برای آنها تعریف کنیم که تحقق آن منوط به همکاری از سوی مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه است. تا لایحه ای برای این امر تنظیم شده و بتوانیم حقوق ثابتی برای دانشجویان رزیدنت پرداخت کنیم که هم بیمه سلامت و تامین اجتماعی آنها فراهم شود.
افزایش حدود ۷۰ درصدی دریافتی های دانشجویان دستیاری
دکتر لاری همچنین از افزایش حدود ۷۰ درصدی دریافتی های  دانشجویان دستیاری خبر داد و گفت: سال گذشته حقوق این دانشجویان تا ۵۰ درصد افزایش یافت و امسال نیز با مساعدت رییس جمهور، افزایش ۲۰ درصدی برای آنها اعمال شد و با توجه به تامین منابعی که صورت گرفته این افزایش حقوق از فروردین ماه برای دانشجویان دستیاری اعمال می شود.
ثبت نام ۷۰۰۰ دانشجوی دستیاری برای بیمه تامین اجتماعی 
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه ثبت نام برای بیمه تامین اجتماعی دانشجویان دستیاری از هفته پیش شروع شده است، گفت این بیمه به شکل بیمه خویش فرما و وام تامین خواهد شد که شامل سه نوع بیمه از کارافتادگی و بازنشستگی و فوت خواهد شد و تاکنون ۷۰۰۰ دانشجو برای آن ثبت نام کرده اند و به محض تکمیل شدن ثبت نام، صندوق رفاه مبالغ هر رزیدنت را وازیر خواهد کرد.
وی در خصوص آزمون ارتقای دانشجویان دستیاری نیز گفت: خوشبختانه با برنامه ریزی های صورت گرفته در حال حاضر نمرات داخل بخشی سهم زیادی در ارتقای آنها خواهد داشت و براساس این تصمیم، ۹۸.۵ درصد رزیدنت ها توانستند آزمون ارتقای خود را پاس کنند.
سهم رزیدنت ها از کارانه بیمارستانی باید شفاف و مشخص شود
دکتر لاری با تاکید بر اینکه سهم رزیدنت ها از کارانه بیمارستانی باید شفاف و مشخص شود، گفت: با توجه به این که رزیدنت ها در امور درمانی فعالیت می کنند و برای بیمارستان ها درآمدزایی دارنند، باید سهم آنها در کارانه شفاف و افزایش یابد، البته برخی دانشگاه ها کارانه خوبی برای رزیدنت ها تعریف کرده اند، اما برخی دیگر در این زمینه کارانه های پایینی پرداخت می کنند.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بر ضرورت تدوین آیین نامه در حوزه پایون ها و استراحتگاه های دانشجویان تاکید کرده و گفت: ما ۱۰ میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز پاویون های  پرداخت کردیم و قول پرداخت ۳۰ میلیارد داده شده که ۱۰ میلیارد آن توزیع و مابقی قرار است از منابع کرونایی پرداخت شود، اما قرار است با همکاری شوراهای صنفی آیین نامه ای در این حوزه تدوین شود که نظارت آن برعهده معاونت دانشجویی گذاشته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha