کد خبر: 202843
۲۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۰۴
وضعیت سفید در پمپ‌ بنزین‌ ها

در پی بازدید معاون اول رئیس‌جمهور و رصد صف‌های طولانی در برخی از جایگاه‌های توزیع بنزین به‌ویژه در تهران، با دستور مخبر،کارت‌های اضافه به جایگاه‌های پرازدحام اختصاص یافت و به گفته وزیر نفت، محدودیت‌ دریافت بنزین در پمپ‌بنزین‌ها برای استفاده از کارت سوخت شخصی تا عادی شدن شرایط تقلیل پیدا کرد. روز جمعه شلوغی پمپ‌بنزین‌ها به نسبت پنج‌شنبه کاهش محسوسی داشت.

معاون اول رئیس‌جمهوری به‌همراه وزیر نفت با هدف بررسی و نظارت بر روند توزیع سوخت در کشور، از مرکز دیسپچینگ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بازدید و روند توزیع سوخت مایع در کشور به‌ویژه بنزین را بررسی کردند. شایعه تغییر در سهمیه‌بندی یا حتی افزایش قیمت بنزین ، باعث ایجاد صف‌های طولانی در مقابل برخی جایگاه‌های سوخت کشور در روزهای گذشته شده‌بود. با وجود این شایعات، وزیر نفت در حاشیه نشست هیات‌دولت اعلام کرد که هیچ محدودیتی در توزیع و تامین بنزین وجود ندارد و قیمت بنزین نیز تغییر نخواهد کرد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سلامت(طبنا)اوجی با بیان اینکه در تامین بنزین جای نگرانی وجود ندارد، تصریح کرد: پالایشگاه‌های کشور تولید حداکثری برای بنزین را انجام می‌دهند و لجستیک قوی برای توزیع بنزین در ۴‌هزار و ۴۰۰ جایگاه سوخت کشور وجود دارد. وزیر نفت همچنین از مردم خواست به شایعه افزایش قیمت بنزین توجه نکنند و یادآور شد حتی نسبت به پارسال، ۱۵۰‌میلیون لیتر افزایش ذخیره بنزین وجود دارد. وزیر نفت با اشاره به توزیع ۱۷‌میلیارد لیتری بنزین تا این بازه زمانی از سال‌۱۴۰۲، گفت: با وجود افزایش مصرف سوخت در کشور و رکوردشکنی ذخیره‌سازی سوخت مایع در نیروگاه‌ها، از ماه گذشته (تیرماه ۱۴۰۲) صادرات گازوئیل نیز آغاز شده‌است. اوجی گفت: با بررسی از طریق ارتباط با مناطق مختلف شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی شاهد اوضاع مطلوب توزیع و تامین سوخت بوده‌ایم. وی با تاکید بر اینکه برای نخستین‌بار در کشور ۵‌میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها ذخیره شده‌است، افزود: این ذخیره‌سازی شامل ۳‌میلیارد لیتر گازوئیل و ۲‌میلیارد لیتر نفت‌کوره می‌شود.

اوجی با بیان اینکه بحث افزایش قیمت بنزین در دستور کار دولت و مجلس نیست، گفت: امسال تاکنون نسبت به پارسال ۶ تا ۷‌درصد افزایش حجم تردد داشته‌ایم و مصرف روزانه به‌طور میانگین ۱۷ تا ۲۰‌میلیون لیتر بیشتر از دوره مشابه پارسال بوده‌است. وزیر نفت ادامه داد: آماده‌باش ۱۰۰‌درصدی در تامین سوخت، فرآورده‌های نفتی موردنیاز، سوخت مایع نیروگاه‌ها و تدابیر لازم برای سوخت‌رسانی اربعین وجود دارد.

رفع محدودیت سوختگیری با کارت جایگاه

وی با اشاره به اینکه طبق گزارش امروز استان‌ها مشخص شد روال تامین و توزیع سوخت در کشور عادی است، گفت: تعدادی جایگاه عرضه سوخت در تهران داشتیم که با ترافیک بیشتری همراه بود و برای حل این مشکل با دستور معاون اول رئیس‌جمهوری، محدودیت سوختگیری با کارت سوخت جایگاه‌ را متناسب با شرایط کاهش می‌دهیم تا مشکل حل شود. وزیر نفت افزود: شمار جایگاه‌های پر ترافیک حدود ۱۵ باب بوده که در مقایسه با مجموع چهارهزار و ۴۰۰ جایگاه در سراسر کشورعددی بسیار ناچیز است. اوجی افزود: محدودیت‌ها برای استفاده از کارت سوخت شخصی در این جایگاه‌ها را تا عادی‌شدن روال کاهش می‌دهیم. وزیر نفت همچنین با اشاره به بازدید میدانی از جایگاه‌های عرضه سوخت ادامه داد: در بیشتر جایگاه‌های عرضه بنزین تهران و دیگر نقاط کشور، عملیات سوخت‌گیری طی ۴ تا ۵ دقیقه انجام می‌شود.

اوجی با اشاره به اینکه افزون بر تامین بنزین و گازوئیل کشور، تامین سوخت موردنیاز نیروگاه‌ها، هواپیما و صنایع را نیز به‌عهده داریم، ادامه داد: این در حالی است که عمده تولید فرآورده در جنوب کشور متمرکز است و باید این فرآورده‌ها با خط لوله یا نفتکش‌های جاده‌پیما به مصرف‌کنندگان برسد. در همین ارتباط، معاون وزیر نفت تاکید کرد: با دستور معاون اول رئیس‌جمهوری، قرار بر این شد تا در جایگاه‌هایی که با تراکم و ازدحام روبه‌رو هستند، کارت‌های اضافه اختصاص دهیم و به‌دستور معاون اول رئیس‌جمهوری تعداد کارت‌های سوخت در برخی جایگاه‌ها را افزایش می‌دهیم. سالاری با اشاره به اینکه در کارت‌های سوخت جایگاه‌داران بعد از ۲۵۶تراکنش، با وجود سهمیه در آن کارت، استفاده محدود می‌شود، گفت: با افزایش تعداد کارت‌های سوخت در جایگاه‌های پرتراکم، تحویل سوخت بدون مشکل انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه برخی با وجود اینکه کارت شخصی دارند اما چون نرخ دوم ثابت است علاقه‌ای به استفاده از کارت شخصی ندارند، افزود: تکلیف قانون بود که در این شرایط از سیستم کارت شخصی استفاده کنیم و نگاه این بود که بتوانیم پایش را انجام دهیم و هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت وجود نداشت.

روال عادی سوختگیری در سراسر کشور

وزیر نفت با اشاره به اینکه بیشتر جایگاه‌های عرضه سوخت کشور فعال هستند، گفت: در هشت استان تعمیرات سامانه داشته‌ایم و در دیگر استان‌ها نیز گروه‌های تعمیراتی اعزام شده‌اند. اوجی تاکید کرد: بعضی از رسانه‌های معاند از ۲ هفته پیش بر شایعه‌های بنزینی دامن‌زدند و جو روانی در کشور ایجاد کردند، از سوی دیگر سفرهای تابستانی تشدید شده و این مورد هم به افزایش مصرف بنزین دامن زده است. وی با بیان اینکه سالانه یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار خودرو به ناوگان حمل‌ونقل کشور اضافه می‌شود، درحالی‌که خودروهای فرسوده از دور خارج نمی‌شوند، گفت: این موضوع نیز افزایش مصرف بنزین را به‌دنبال دارد. وزیر نفت با اشاره به مصوبه مجلس شورای‌اسلامی برای الزام استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی، افزود: هیچ‌ جایگاه عرضه سوختی بدون کارت سوخت جایگاه‌دار نمانده‌است.

اوجی ادامه داد: روزی که اجرای مصوبه مجلس شورای‌اسلامی را آغاز کردیم مقدار استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی ۱۷‌درصد بود و اکنون این رقم به ۷۵‌درصد رسیده است. وی تاکید کرد: محدودیتی در استفاده از کارت سوخت شخصی وجود ندارد و در هربار سوخت‌گیری می‌توان ۶۰ لیتر بنزین دریافت کرد، در سفرهای مربوط به ایام اربعین هم محدودیتی وجود ندارد و جایگاه‌های عرضه سوخت سیار هم پیش‌بینی شده‌اند.

ثبت رکورد مصرف روزانه بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در جریان بازدید معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر نفت از مرکز دیسپچینگ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، گفت رکورد بالاترین مصرف روزانه بنزین امسال به ۱۴۲‌میلیون لیتر رسیده است. علی‌اکبر نژادعلی با اشاره به اینکه فعالیت‌های گسترده‌ای برای توزیع فرآورده‌های نفتی در حال انجام است، اعلام کرد: ۱۳‌درصد رشد مصرف داشتیم و میانگین مصرف بنزین امسال به ۱۲۰‌میلیون لیتر در روز رسیده است. وی با بیان اینکه رکورد بالاترین مصرف روزانه بنزین امسال به ۱۴۲‌میلیون لیتر رسیده است، ادامه داد: جابه‌جایی و انتقال سوخت با توجه به افزایش مصرف کار سختی بوده که برنامه‌ریزی‌ها به نحواحسن انجام شد و سوخت را به مجاری عرضه رساندیم.

تولید روزانه ۱۱۵‌میلیون لیتر بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در جریان این بازدید، به تولید روزانه ۱۱۵‌میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: با وجود افزایش ۱۳‌درصدی مصرف بنزین در سال‌جاری هیچ مشکلی برای تامین و توزیع بنزین در کشور وجود ندارد. جلیل سالاری با اشاره به حمایت و توجه وزیر نفت به موضوع سوخت‌رسانی در کشور، اظهار کرد: همه مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور در حال آماده‌باش هستند.

وی با اشاره به افزایش روزانه ۱۷‌میلیون لیتری توزیع بنزین تاکنون در سال‌۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه پارسال ادامه داد: این رقم از افزایش ۱۳‌درصدی مصرف حکایت دارد، با این حال با ظرفیتی که پارسال اضافه شد، با وجود افزایش مصرف، خللی در موضوع سوخت‌رسانی به‌وجود نیامد. معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تاکید کرد: در دولت گذشته مخزنی اضافه نکردیم و با توجه به این محدودیت، ۴‌مرتبه این مخازن پر و خالی شده‌اند. وی با اشاره به اینکه امسال حدود ۱۸۳‌میلیون تردد جاده‌ای داشته‌ایم و افزایش ۵‌درصدی در این بخش ثبت شده‌است، گفت: با این حال به‌راحتی سوخت‌گیری انجام می‌شود و در ساماندهی مجاری عرضه هم موفق بوده‌ایم.

رشد چشمگیر ذخیره‌سازی بنزین

سالاری با اشاره به اینکه در تهران ۹‌میلیون تراکنش داشتیم و آمار خرابی به حداقل رسیده است، افزود: ذخیره‌سازی بنزین ۱۵۰ تا ۲۰۰‌میلیون لیتر افزایش داشته و سوخت‌رسانی مستمر بوده‌است. وی با بیان اینکه ظرفیت ۵‌میلیارد لیتری سوخت مایع نیروگاه‌ها پر شده‌است و برای ۴۵ روز سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها پیش‌بینی شده‌است، تاکید کرد: در تلاشیم به سمت بازار صادراتی برای گازوئیل حرکت کنیم. معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با تاکید بر اینکه هیچ‌جایگاهی در کشور تعطیل نیست و سهمیه جایگاه‌ها را هم اضافه کرده‌ایم، افزود: افزایش سهمیه‌ سبب پایداری توزیع سوخت شده‌است.

گزارش رسانه‌های خارجی از قیمت سوخت در ایران

گفتنی است فایننشال‌تایمز در گزارشی در مورد وضعیت سوخت در ایران به موضوع پایین‌بودن قیمت بنزین در کشور پرداخت و نوشت درحالی‌که دولت‌های غربی تلاش می‌کنند تا رشد قیمت سوخت را کنترل کنند، دولت ایران با مشکل بسیار متفاوتی مواجه است؛ «بنزین در این کشور، بسیار ارزان است.»

بنا بر این گزارش، یارانه‌های سنگین دولتی برای سوخت در ایران، قیمت‌ بنزین را به حدود ۰۳/ ۰دلار در لیتر رسانده است، قیمتی که کسری است از ۱۰/ ۱دلاری است که در پمپ‌های ایالات‌متحده پرداخت‌شده یا ۸۸/ ۱دلاری که رانندگان در بریتانیا به ازای هر لیتر، برای پرکردن باک خودروهای خود پرداخت می‌کنند. بنا بر این گزارش، ایران نفت‌خیز با لیبی و ونزوئلا که دارای ذخایر نفتی بیشتر از عربستان‌سعودی هستند به‌عنوان کشورهای دارای ارزان‌ترین بنزین در جهان رقابت می‌کند، اما اکنون به دلیل افزایش شکاف بین عرضه که به دلیل ظرفیت پالایش داخلی محدود شده‌است و افزایش تقاضا، مقامات ایران مجبور شده‌اند از ذخایر استراتژیک خود استفاده کرده و برای اولین‌بار در یک دهه‌گذشته بنزین وارد کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha