انتقاد دادستان کرمان از شهرداری در زمینه ساماندهی کودکان خیابانی

دادستان کرمان، گفت: اگر شهرداری تا یک‌ ماه آینده نسبت به جمع‌ آوری کودکان خیابانی از سطح شهر اقدام نکند، بر اساس مقررات با ترک فعل صورت گرفته برخورد می‌ کنیم، اما امیدواریم کار به آنجا نرسد و شهرداری پای کار بیاید.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ مهدی بخشی در بازدید از مرکز ساماندهی کودکان خیابانی(اسراء) کرمان، گفت: با وجود فضای کافی و مناسب برای نگهداری و جمع‌ آوری کودکانی که سر چهارراه‌ ها تکدی‌ گر می‌ کنند و بعضاً استثمار شده‌ اند، اما این مکان خالی و در روزهای اخیر حتی یک کودک از سطح شهر جمع آوری نشده و مؤسسه خالی است.

وی تاکید کرد: این در حالی است که جمع آوری این کودکان از سطح شهر بر عهده شهرداری است و به طور قطع این ترک فعل‌ ها را رصد می‌کنیم.

دادستان کرمان تاکید کرد: اگر نهاد مسئول در این امر ورود نکند، با درخواستی که مردم دارند و تکلیفی که قانون به عهده ما گذاشته است، طی یک ماه رصد، برنامه‌ ریزی و تذکر داده می‌ شود و در صورت ترک فعل، برخورد قانونی را خواهیم داشت.

بخشی تصریح کرد: اگر شهرداری تا یک‌ماه آینده نسبت به جمع‌ آوری کودکان خیابانی از سطح شهر اقدام نکند، بر اساس مقررات با ترک فعل صورت گرفته برخورد می‌کنیم، اما امیدواریم کار به آنجا نرسد و شهرداری پای کار بیاید، زیرا همین امشب هم تذکرات لازم را به‌صورت تلفنی به آنها دادم.

وی باز هم تاکید کرد: اطمینان داریم در مجموعه شهرداری کرمان نفعی برای عدم جمع‌آوری کودکان خیابانی وجود ندارد و ان‌ شاء‌ الله در روزهای آینده باز هم شاهد همکاری شهرداری برای جمع‌ آوری کودکان خیابانی خواهیم بود.

دادستان کرمان خاطرنشان کرد: ما در شهر کرمان برای جمع‌ آوری معتادان متجاهر با مشکل کمبود فضای فیزیکی مواجه هستیم، اما برای کودکان خیابانی هیچ مشکلی وجود ندارد و فقط شهرداری باید آنها را جمع‌آوری کند و به مجموعه‌ های فعال ازجمله مرکز اسراء تحویل دهد.

بخشی؛ همچنین از جمع‌آوری ۶۴ کودک خیابانی در سه ماهه امسال و ورود آنها به مجموعه مردم‌ نهاد اسراء کرمان خبر می‌ دهد، ۶۴ کودکی که ۵۹ نفر از آنها اتباع بیگانه بوده‌ اند و فقط ۵ کودک ایرانی در بین آنها حضور داشته است.

وی از آمار عجیب و قابل تاملی درباره کودکان خیابانی سخن به میان آورد و بیان کرد: بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است و آمار دقیقی که ما داریم، ۸۰ درصد کودکان خیابانی کرمان نیازمند نیستند و هر یک از آنها در هر ماه ۱۵ میلیون تومان درآمد دارند.

دادستان کرمان در بازدید از خیریه‌ های کرمان پارسا و اسرا، عنوان کرد: شهرداری باید کودکان را پس از جمع آوری تحویل موسسه های مربوطه دهد و اگر انجام ندهد مطابق مقررات برخورد می‌ شود.

بخشی؛ همچنین با اشاره به اینکه این بازدید با هدف بررسی وضعیت کودکان بی سرپرست و پیگیری حل مشکلات آنان صورت گرفته، افزود: این کودکان حقوقی دارند که باید براساس قانون رعایت شود و اگر مشکلاتی دارند دادستان به عنوان مدعی العموم برای رفع آنها ورود می‌ کند و نماینده ویژه‌ ای را با هدف امور سرپرستی فرزندان معرفی کرده‌ ایم.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه رسیدگی در این مرکز(خیریه کرمان پارسا) بهتر از خانواده است، اما بیشتر بچه‌ ها به علت دلتنگی شدید تقاضا داشتند این رفاه را نداشته باشند اما از مادرشان جدا نشوند، که البته زمینه ملاقات با مادر و سایر اعضای خانواده و تماس تلفنی نیز در این مرکز فراهم است.

دادستان کرمان؛ اضافه کرد: اما بعضی خانواده‌ها زیر بار نگهداری فرزند خود نمی‌ روند و برخی نیز دچار مشکلات حادی هستند، که نمی‌ توان فرزند را در اختیار آنان قرار داد؛ در این خصوص بررسی‌ های لازم صورت می‌ گیرد و اگر مشکل بازگشت مجدد آنان مسائل مالی یا اعتیاد والدین است؛ تلاش می‌ کنیم با حمایت‌های مالی و اخذ کمک از خیران، گوشه‌ ای از مشکلات آنان را برطرف و زمینه را برای حضور کودکان در شرایط مناسب خانواده فراهم کنیم.

بخشی به کارکنان موسسه توصیه کرد: که با نگاه کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست به آنان نگاه نکنند، بلکه به عنوان امانت الهی که خداوند در اختیارشان قرار داده به آنان خدمت کنند.

اداره کل دادگستری استان کرمان

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha