بانک اطلاعاتی رانندگان پرخطر کرمان در کرمان تشکیل شد

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: بانک اطلاعاتی رانندگان پرخطر کرمان در دستگاه قضایی تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ سید مهدی قویدل در نشست کمیسیون شماره ۵۲ مدیریت اجرایی ایمنی حمل و نقل استان کرمان، با اشاره به اینکه باید ۲ موضوع مهم سرقت و تصادفات را جدی بگیریم، تصریح کرد: باتوجه به اینکه تعداد افزایش تصادفات جاده ای در کشور و استان نگران کننده شده لازم است که در همین راستا اقدامات همه جانبه و متمرکز صورت پذیرد.

وی اظهار داشت: شناخت و پیشگیری از عوامل موثر در بروز حوادث لازمه کنترل و کاهش تصادفات است.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، با اشاره به اینکه کرمان از نظر وقوع تصادفات در وضعیت مناسبی نیست، بیان داشت: در دو ماه اردیبهشت و تیرماه متاسفانه تصادفات زیادی در این استان رخ داده است.

قویدل با بیان اینکه در کرمان فقط ۱۳ بزرگراه وجود دارد، افزود: در برخی راه های مواصلاتی این استان ۷۲۰ کیلومتر راه دوطرفه وجود دارد، که براساس آمارها از ۲۲۰ نفر حادثه دیده در راه های دو طرفه، ۸۷ نفر آنها فوت کرده اند.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱، استان کرمان از لحاظ فراوانی رتبه چهارم فوتی ها و همچنین از لحاظ جمعیت، رتبه پنجم فوتی ها در کشور را داشته که این نیز جای نگرانی دارد.

این مقام قضایی با اشاره به اینکه اشتباه انسانی، سرعت غیرمجاز، کیفیت وسیله نقلیه و عوامل طبیعی در بروز حوادث از دلایل تاثیر گذار محسوب می شوند، خاطرنشان کرد: مرگ و میر ناشی از سوانح ترافیکی همچنان در کشور یک معضل به حساب می آید و دومین علت مرگ و میر است؛ لذا شناخت و پیشگیری از عوامل موثر بر بروز حوادث را ضروری در کنترل و کاهش وقایع است.

قویدل عنوان کرد: بر اساس آمار پزشکی قانونی کشور در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۸ هزار مرگ و میر و بیش از ۳۴۰ هزار مصدومیت به دلیل سوانح ترافیکی در کشور حادث شده است، که طبق آمارها به ازای هر نفری در تصادفات که جانش را از دست دهد، بیش از ۸ میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیر مستقیم به کشور خسارت تحمیل می شود و شرکت های بیمه بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان برای جبران تصادفات می پردازند.

این مقام قضایی با اشاره به ایراد صدمه بدنی غیرعمدی بر اثر تصادفات رانندگی طی سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، گفت: این نوع از اتهام در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش ۱۰ درصدی در پی داشته است.

قویدل بیان داشت: دستگاه های متولی مکلف هستند که اقدامات و سازوکار لازم برای کاهش تلفات حوادث رانندگی با تاکید بر تجهیزات و تقویت پلیس راهنمایی و رانندگی، ارتقای کیفیت ایمنی وسایل نقلیه‌، اصلاح نقاط حادثه خیر جاده ای، توسعه فرهنگ صحیح ترافیکی و غیره را فراهم نمایند.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه های فرعی، ادامه داد: کارگروه های روستایی، حقوقی، تصادفات و اطلاع رسانی ازجمله محورهای مهمی هستند؛ که لازم به تشکیل شدن دارند، کما اینکه سهم هر یک از دستگاه ها به عنوان نمونه، صدا و سیما در جایگاه اطلاع رسانی و... در کمیسیون کشوری مشخص شده است و مطالبه گری لازم در این زمینه باید صورت پذیرد.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان به نقش مهم اطلاع رسانی از طریق فضای مجازی وسایر بسترهای اطلاع رسانی نیز اشاره و ابراز کرد: نبود امکانات، عدم تناسب جاده ها، عدم نظارت بر اجرای صحیح طرح های جاده های دوطرفه و تقویت نقاط پرحادثه از جمله راهای پیشگیری از وقوع حوادث جاده ای محسوب می شوند.

قویدل تاکید کرد: با توجه به اینکه هر ساله حجم قابل توجهی از پرونده های وارده به دستگاه قضایی را پرونده های ناشی از حوادث رانندگی درون وبرون شهری تشکیل می دهد، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم بخش قابل توجهی از فعالیت خود در سال ۱۴۰۲ را به این مهم اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: بانک اطلاعاتی رانندگان پرخطر نیز در این معاونت تشکیل و در قالب طرح تدوین شده و اقدامات لازم را در دست اجرا قرار داده است.

اداره کل دادگستری استان کرمان

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha