کد خبر: 202204
۱۲ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۳۵
کمک فناوری ژاپنی به حل مشکل گرما

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)نهمین نمایشگاه «اقدام متقابل در برابر موج گرمای شدید» در توکیو در حال برگزاری است. در بخشی از نمایشگاه پیراهنی برای خانم‌ها طراحی شده که در بخش دامن دارای تجهیزات خنک کننده است.

در روزهایی که گرمای هوا در توکیو، پایتخت ژاپن بیداد می‌کند، صنعت طراحی تجهیزات خنک‌کننده رونق گرفته‌اند. این طراحی‌ها شامل لباس و تجهیزات سرما ساز است تا در گرمای تابستان به کمک شهروندانی بیاید که گرمای ژوئیه و اوت کلافه‌شان کرده است. با این موج گرما دیگر کاری از دست پنکه‌های کوچک و چترهای بالای سر ژاپنی‌ها بر نمی‌آید و تکنولوژی مدرن باید به کمک حل مساله بیاید.این رویداد در واقع نمایشی از گجت‌ها و راه‌حل‌های مختلف «پوشیدنی» و «حمل‌کردنی» برای حل مشکلات مربوط به گرما است.

در بخش دیگری از نمایشگاه نیز شاهد طراحی فن‌هایی برای دور گردن هستیم که با هدف خنک‌سازی افراد ساخته شده‌اند و در گوشه‌ای دیگر فن‌های بزرگی که نقش موثری در خنک‌سازی فضاهای عمومی دارند.توموکی تاناکا، مدیر یکی از شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه می‌گوید: «تابستان‌های ژاپن واقعا گرم است. مخاطبان ما اغلب آنهایی هستند که در خارج از خانه کار می‌کنند، به ویژه افرادی که در کارخانه‌ها مشغول به کار هستند. اساسا افرادی که در محیط‌هایی مشغولند که گردش هوا در آن چندان زیاد نیست.»در ماه ژوئیه دمای توکیو دست‌کم ۸ روز بالای ۳۵ درجه سانتیگراد ثبت شده است که رکوردی در این ماه به شمار می‌آید.این هفته، دولت در بسیاری از مناطق کشور درباره شروع موج گرما هشدار داد.

یکی از حاضران در این نمایشگاه می‌گوید:‌«هرگز انتظار نداشتیم که گرمایش زمین به این سطح برسد. البته می‌دانستیم که دما در حال افزایش است، اما مانند بقیه، فکر می‌کردیم که این مساله با سرعت ملایمی افزایش یابد اما اکنون تغییرات اقلیمی یک مشکل جهانی است و ما هرگز چنین انتظاری نداشتیم.»

این نمایشگاه بازدید کنندگان کنجکاو فراوانی را به خود جذب کرده است.

این نمایشگاه محیطی خلاقانه برای طراحان و مهندسان همفکر فراهم ساخته تا راه حل‌های نوآورانه‌ای برای مقابله با موج گرما در ژاپن ارائه دهند. برخی از غرفه داران اسپری‌های خنک کننده را نشان می‌دهند.برخی دیگر کوله پشتی‌های خنک‌کننده را تبلیغ می کنند که می‌تواند به عنوان یک ابزار خنک‌کننده قابل حمل عمل کند.

بخش عمده‌ای از انرژی طراحان جوان در این نمایشگاه بر خنک‌سازی فضای کار متمرکز است چرا که خطر گرمازدگی در افرادی که در کارخانه‌ها کار می‌کنند، زیاد است. گرمازدگی به هنگام کار در مواردی می‌تواند کشنده باشد.در گوشه‌ای از نمایشگاه نیز به وضعیت نوزادان فکر شده است. در یکی از غرفه‌ها یک «کریر نوزاد» با تعبیه فن کوچکی در بخش پایینی آن نمایش داده می‌شود.

ماه ژوئیه در سراسر جهان به حدی گرم بوده که دانشمندان از آن به عنوان گرم‌ترین ماه ثبت شده در جهان نام می‌برند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha