کد خبر: 201812
۴ مرداد ۱۴۰۲، ۹:۴۹
توکیو طرفدار احیای توافق هسته‌ای ایران

سفیر ژاپن در تهران با بیان این که توکیو طرفدار احیای توافق هسته ای ایران است گفت: ما از احیای این توافق حمایت می‌کنیم و ژاپن آماده انجام هر کاری برای کمک به بازیابی این توافق هسته ای است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت(طبنا) سفیر ژاپن در تهران درباره روابط کنونی ایران و ژاپن ، گفت: به نظر من وضعیت بسیار خوب و مثبت است، ایران و ژاپن سابقه بسیار طولانی در تعامل با یکدیگر دارند. حداقل تا اواخر قرن هفتم میلادی، اسنادی از این ارتباط وجود دارد. زیرا شواهدی توسط تیم باستان شناسی ژاپنی کشف یا کاوش شده است که یک قاضی یا وکیل ایرانی در آن دوران در ژاپن اقامت داشته است، همچنین، در دوران معاصر، روابط دیپلماتیک بیش از ۱۹ دهه را در بر می گیرد.

آیکاوا کازوتوشی، اضافه کرد: اکنون هم تعاملات خوبی بین سران سیاسی دو کشور وجود دارد، آبه شینزو نخست وزیر سابق ژاپن در زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود، به ایران سفر کرد. همچنین نخست وزیر ژاپن، فومیو کیشیدا، در سپتامبر گذشته با ابراهیم رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد و گفت و گو درباره ایران خیلی خوب بود، تماس های تلفنی بین وزرای خارجه ما نیز به صورت مداوم برقرار می‌شود. اخیرا معاون وزیر امور خارجه ژاپن به ایران سفر کرده است و با علی باقری کنی همتای ایرانی خود دیدار کرد.

وی با بیان این که گفت و گوها بین ایران و ژاپن در سطح سیاسی رضایت بخش است، گفت: ما همکاری بسیار خوبی در زمان همه‌گیری کووید-۱۹ داشتیم، ژاپن تقریباً ۴.۳ میلیون دوز واکسن کووید و همچنین داروها و تجهیزات پزشکی پیشرفته به ایران اهدا کرد که مبلغ آن تقریباً ۴۰ میلیون دلار بود، ما چندین پروژه همکاری در حوزه علوم پزشکی و ارتقای آمادگی در برابر زلزله و در حوزه مقابله با آلودگی هوا و بهینه سازی مصرف انرژی با ایران داشتیم، همچنین ما با هم در رابطه با جمعیت خارجی ها در ایران و به خصوص پناهندگان همکاری داشته ایم، شاید مجموع همکاری های ما به ۱۰۰ میلیون دلار در ۲۰ سال اخیر رسیده باشد و آژانس همکاری های بین المللی ژاپن ( JICA) هم در بخش های مختلفی فعال بوده است.

سفیر ژاپن در تهران اضافه کرد: ما در زمینه همکاری سیاسی بسیار خوب عمل کرده ایم اما مساله کسب و کارها موضوع دیگری است که به دلیل شرایط سخت بین المللی، هنوز به جایی نرسیده ایم که بخواهیم فعالیت های تجاری میان دو کشور را ارتقا دهیم اما نگاه من به این ارتباط در کل بسیار مثبت است، مایلم از دولت و مردم ایران به خاطر موضع شان در قبال ژاپن تشکر کنم.

آیکاوا در پاسخ به این سوال که ژاپن چه دیدگاهی درباره توافق هسته ای ایران دارد؟، گفت: ما همه طرفدار احیای برجام هستیم، از آن حمایت می کنیم و همچنان به اقدامات حمایتی از احیای برجام ادامه می دهیم. ژاپن آماده انجام هر کاری برای کمک به بازیابی این توافق است. اگرچه ما عضو گروه کشورهای امضا کننده توافق هسته ای با ایران نیستم اما آماده انجام هر کاری هستیم تا به اجرای دوباره این توافق کمک کنیم.

وی درباره برنامه‌های سفارت برای گسترش روابط فرهنگی و گردشگری ایران و ژاپن، توضیح داد: در زمینه فرهنگی هم تعاملات قابل توجهی داریم و ما به شدت به آن اهمیت داده ایم از جمله تبادل دانشجویان که بسیار بر آن تاکید داریم. اخیرا آزمون دریافت بورسیه ژاپن برای آن دسته از دانشجویان ایرانی که متقاضی آن بودند را برگزار کردیم. دانشجویان زیادی برای شرکت در امتحان آمده بودند و نزدیک به ۵۰۰ نفر بودند، فکر می کنم این یکی از بازتاب های علاقه شدید دانشجویان ایرانی به ژاپن است.

سفیر ژاپن ادامه داد: با عبور از دوران کووید-۱۹، وضعیت کم و بیش تثبیت شده است و ما انتظار داریم رفت و آمدهای بیشتری از جمله در حوزه گردشگری انجام شود، در زمینه فرهنگی هم مشتاق ترویج این روابط هستیم. در همین راستا، پاییز امسال، ما در حال برنامه ریزی برای برگزاری ماه فرهنگی ژاپن با تعدادی رویداد فرهنگی هستیم و یکی از بارزترین آن‌ها، رویدادی مرتبط با معماری در تبریز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha