کد خبر: 201654
۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۲۸
بیماری SMA را بشناسید

عضو فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به ویژگی‌های بیماری‌های SMA بیان داشت: این بیماری به 5 گروه تقسیم می‌شود که گروه اول شدیدترین نوع آن است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا) شهریار نفیسی، متخصص مغز و اعصاب و عضو فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به ویژگی‌های بیماری‌های SMA، بیان داشت: این بیماری به 5 گروه تقسیم می‌شود که گروه اول شدیدترین نوع آن است. تیپ صفر که نادر بوده و خیلی شدید است و از دوره جنینی بروز می‌کند؛ به طوری که نوزاد در شکم مادر حرکتش کمتر از حد نرمال است و در عرض چند هفته اول بعد از زایمان فوت می‌کند.

وی یادآور شد: تیپ یک بیماری SMA نوعی است که در همان 6 ماهه اول بعد از تولد بیماری خود را نشان می‌دهد؛ به طوری که این نوزادان توانایی نشستن را هیچ وقت به دست نمی‌آورند؛ بنابراین شدت بیشتری نسبت به تیپ‌های بعدی بیماری دارد. این کودکان طوری هستند که تا قبل از یکسالگی به خاطر نارسایی تنفسی می‌میرند.

متخصص مغز و اعصاب و عضو فرهنگستان علوم پزشکی خاطرنشان کرد: تیپ دو بیماری گروهی هستند که بین 6 تا 12 ماهگی خود را نشان می‌دهند؛ به طوری که این کودکان توانایی نشستن به دست می‌آورند، اما هیچ وقت قادر به راه رفتن بدون کمک نیستند.

نفیسی متذکر شد: تیپ 3 بیماری در نوزادانی است که بعد از 18 ماهگی بیماری‌شان بروز می‌کند. این نوزادان می‌توانند راه بروند؛ اگر چه ممکن است در سنین بالاتر شاید توانایی راه رفتن را از دست بدهند.

وی با اشاره به تیپ 6 بیماری SMA، اضافه کرد: این گروه نوازادان بیمارانی هستند که شدت بیماری‌شان از همه گروه‌ها کمتر است و معمولا بروز آن در سنین بزرگسالی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha