کد خبر: 200755
۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۰۰
برقی شدن حمل و نقل شهری در تهران

وزیر صنعت، معدن و تجارت از آغاز برقی سازی حمل و نقل شهری خبر داد و گفت: این طرح در تهران به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سلامت(طبنا)عباس علی آبادی در یک بخش خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ۵۰ هزار خودروی برقی و ۲۰۰ هزار موتور سیکلت، به چه صورت تأمین خواهد شد آیا توسط تولید کنندگان داخلی تولید یا مونتاژ خواهد شد؟ اظهار داشت: با همکاری شهرداری برای ورود خودروها و موتور سیکلت‌های برقی به شهر برنامه‌های جدی در دستور کار داریم.

وی گفت: به دلیل اینکه شهر تهران به خاطر مسائل زیست محیطی که در برخی از ایام سال وضعیت بسیار ناهنجاری دارد و شاید مهمترین دلیل آن، همین خودروها باشند، این برنامه ابتدا از تهران آغاز می‌شود.

علی آبادی افزود: روند برقی سازی، تابع شرایط خاصی است خوشبختانه شهرداری تهران و آقای زاکانی علاقه زیادی به این موضوع نشان دادند و همکاری بسیار خوبی میان وزارت صمت و شهرداری تاکنون انجام شده و به نتایج خوبی هم دست پیدا کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: سرعت و میزان فعال سازی خودروها و موتور سیکلت‌های برقی باید با توجه به شرایط و مسائل فنی بررسی شود.

وزیر صمت با اشاره به اینکه نخستین کاری که قرار است انجام دهیم تأمین زیرساخت‌هاست، گفت: در اقصی نقاط شهر تهران، امکانات و زیرساخت‌های لازم برای تأمین برق وجود دارد البته اقدامات اولیه فنی با هماهنگی وزارت نیرو انجام شده است.

علی آبادی افزود: سعی خواهیم کرد که از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم اما، خود خودروسازان نیز حائز اهمیت هستند به این صورت که هر کدام از خودروسازان آماده‌تر باشند در اولویت قرار خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چالش‌هایی در خصوص نحوه فروش، قیمت و زمان تحویل خودرو وجود دارد برنامه وزارت صمت برای تولید خودروهای برقی در تعداد بالا چیست؟ گفت: رویکرد و برنامه وزارت صمت این است که در زمینه کیفیت و کمیت متناسب با نیاز جامعه اقداماتی انجام دهد با توجه به اینکه بحث خودروهای برقی یکی از بحث‌های جدی در سطح جهان است و این تحول در حال شکل‌گیری است، اولویت اول ما پرداختن به موضوع خودروهای برقی است، اما در سایر زمینه‌ها هم کماکان مکاتباتمان را دنبال و اطلاع رسانی دقیق خواهیم کرد.

علی آبادی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه خبرهایی در خصوص ایجاد پنج هزار جایگاه شارژِ خودروهای برقی منتشر شده آیا تجهیزات آن تولید داخل خواهد بود؟ گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد شاید پنج هزار ایستگاه شارژ نیاز داشته باشیم، اما اینکه الان با چه برنامه‌ای می‌توانیم به این پنج هزار برسیم متناسب با استقبال جامعه خواهد بود؛ زیرا نمی‌شود که خودرو برقی باشد، اما جایگاه شارژ نباشد لذا برنامه‌ریزی لازم و کار کارشناسی باید توسط کارشناسان وزارت صمت و شهرداری انجام شود.

وزیر صمت تصریح کرد: با توجه به اینکه فناوری‌های مورد نیاز و به روز در ایجاد ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در کشور وجود دارد و برخی از شرکت‌ها نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند می‌توان گفت تجهیزات از داخل تأمین می‌شود، اما در زمینه خودرو ممکن است که در بدو این کار، از خودروهای خارجی هم استفاده کنیم، ولی رویکرد اصلی، استفاده از تولید داخلی است.

منبع:مشرق

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha