امسال جیره بندی آب در استان کرمان نداریم/ تشکیل پلیس آب در استان کرمان

مدیر عامل آبفا استان کرمان افزود: در شهر کرمان در برخی مناطق برخی مشترکان مجاز و برخی غیرمجاز هستند که برای رفع مشکل کم آبی در این مناطق، خط جدید افتتاح خواهد شد و امسال کنترل مصرف داریم؛ اما جیره بندی آب نخواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ علیرضا عبدیان گفت: هر ساله از اول تا هفتم تیر ماه به عنوان هفته صرفه‌ جویی در مصرف آب بود، که از امسال این تاریخ تغییر یافته و وزارت نیرو ۲۶ خرداد تا اول تیرماه را به این هفته اختصاص داده است و با توجه به شرایط آبی دنیا، کشور و استان کرمان، نحوه مصرف آب از اهمیت بیشتری برخوردار است و باید مصرف را به حداقل میزان ممکن برسانیم.

وی؛ با تاکید در مصرف بهینه آب، افزود: در شرایط عادی، میزان مصرف به ۱۵۰ لیتر در ثانیه و در شرایط غیرعادی و پرمصرف میزان مصرف به ۲۴۰ لیتر در ثانیه خواهد رسید.

مدیر عامل آبفا استان کرمان؛ با اشاره به اینکه کرمان، دومین استان دارای بیشترین روستا است و بایستی آبرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار در قالب جهاد آبرسانی انجام شود، افزود: اکنون ۷۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار داریم که ۵۴۸ روستا هم اکنون دچار تنش آبی هستند و رفع مشکل آبی روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا ۱۶ ماه آینده در دستور کار است.

عبدیان با اشاره به اینکه با گرمای هوا در تابستان، مصرف آب بالا می‌ رود، تصریح کرد: در شرایط عادی برای هر نفر ۱۵۰ لیتر آب در شبانه‌ روز در شبکه طراحی شده که در تابستان با افزایش مصرف و ۶۰ درصد ضریب، این میزان به ۲۴۰ لیتر در شبانه‌ روز افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: همه مردم باید کمک کرده تا با مشارکت همگانی پیک تابستان را بدون مشکل پشت سر بگذاریم و این با مشارکت همه میسر است؛ زیرا همه ذینفع هستند؛ چرا که آب موضوع فرابخشی است و ما به تنهایی نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم.

مدیر عامل آبفا استان کرمان تصریح کرد: در استان کرمان، ۹۳ درصد آب شرب و ۹۴ درصد آب کشاورزی از طریق منابع زیر زمینی تامین می‌ شود که در این زمینه مشکلاتی وجود دارد و برخی منابع رو به کاهش است.

عبدیان بیان کرد: با توجه به اینکه ۹۳ درصد آب شرب استان کرمان از منابع زیرزمینی تامین می‌ شود، از سوی دیگر قریب به ۹۴ درصد آبی که از منابع زیرزمینی تامین می‌ شود، در بخش کشاورزی مصرف می شود؛ اما هنوز برخی باور ندارند که آبخوان و سفره‌ ها با توجه به برداشت بی رویه افت کرده و دبی چاه‌ ها به شدت پایین آمده است.

وی یادآور شد: متاسفانه برخی از مردم با آب شرب حیاط را شست و شو و درخت آبیاری می‌ کنند و در جنوب و شرق استان کرمان خانه‌ باغ‌ هایی با درختان سرسبز وجود دارد که صرفا با آب شرب آبیاری می‌شوند.

مدیر عامل آبفا استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کیفیت آب، خط قرمز وزارت نیرو است و تحت هر شرایطی باید آب با کیفیت به دست مردم برسد، بیان داشت: در استان کرمان ۱۶ آزمایشگاه فعال و یک آزمایشگاه مرکزی داریم که مرجع است.

عبدیان ادامه داد: براساس دستورالعمل وزارت نیرو، سالیانه حتما یک بار باید مخازن شست و شو داده که طبق برنامه انجام می‌ شود و آب مرتب کلرزنی و آب بهداشتی به مردم می‌ رسد و در مجموع جای نگرانی نیست.

وی بیان کرد: متوسط هدر رفت آب در شهر کرمان، ۳۰ درصد است که استاندارد این هدررفت در سطح کشور، ۲۵ درصد است؛ که برای کاهش این میزان نیازمند اعتبارات بازسازی هستیم.

مدیر عامل آبفا استان کرمان عنوان کرد: در پارسال ۷۸۰ میلیارد تومان برای بازسازی شبکه‌ های آب شهری تعلق گرفته است؛ که ۱۵۰ میلیار تومان آن اختصاص یافته و کار بازسازی هم انجام شده و برای بازسازی باقیمانده آن، نیازمند اعتبارات هستیم.

عبدیان با اشاره به انشعابات غیرمجاز اظهار کرد: در شهرستان‌ها پلیس آب را تشکیل داده و در ماهان، زرند و کهنوج سال قبل با تشکیل پلیس و جمع آوری انشعابات برخی مخازن سرریز کرد.

وی خاطر نشان کرد: در زمینه کنترل میزان مصرف، تشکیل پلیس آب را در دستور کار قرار دادیم؛ که بیشترین برخورد را تاکنون در جنوب استان داشته ایم و در این زمینه مشارکت مردمی را نیازمندیم.

مدیر عامل آبفا استان کرمان افزود: در شهر کرمان در برخی مناطق مثل بند مملکت برخی مشترکان مجاز و برخی غیرمجاز هستند که برای رفع مشکل کم آبی در این مناطق، خط جدید افتتاح خواهد شد و امسال کنترل مصرف داریم؛ اما جیره بندی آب نخواهیم داشت.

عبدیان عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ تجهیز ۸ حلقه چاه در نظر گرفته شد و اکنون با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی تا تیر ماه به بهره برداری خواهند رسید و مشکل کمبود آب علاوه بر شهر کرمان در برخی شهرها، چون: بم، رفسنجان، سیرجان و زرند به همین صورت رفع خواهد شد.

وی عنوان داشت: اما به علت عدم رعایت این الگوی مصرف و آبیاری درختان توسط بعضی افراد با آب شرب، انشعابات غیرمجاز یا فاقد کنتور، پر کردن استخرها با آب شرب و ... موجب می‌ شوند و در پیک تابستان که از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور است، با مشکل مواجه می شویم.

مدیرعامل آبفای استان کرمان در ادامه با اشاره به انعقاد تفاهمنامه با قرارگاه امام حسن مجتبی علیه السلام در راستای جهاد آبرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور بیان کرد: کرمان دومین استان کشور در تعداد روستاها بعد از سیستان و بلوچستان است و ۷۰۹ روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد آب و بیش از ۵۰۰ روستا دارای تنش آبی در استان داریم.

وی خاطرنشان ساخت: قرار است در قالب قرارداد دوم همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار فاقد آب و دارای تنش استان کرمان رفع مشکل شوند. ضمن اینکه مدت زمان قرارداد اولیه ۳۰ ماهه بوده و ۱۶ ماه آن سپری شده است.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha