کد خبر: 200011
۲۲ خرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۲۰
شناسایی سرطان پوست با لنز موبایل

با کمک لنز جدید دوربین گوشی‌های هوشمند، ابتلای ده‌ها هزار بیمار به سرطان پوست سریع‌تر تشخیص داده می‌شود؛ این لنز به قطر حدود ۳۰ میلی‌متر به تلفن هوشمند وصل می‌شود و از خال یا ضایعات پوستی تصاویری دقیق می‌گیرد.

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)پزشکان متخصص رایج‌ترین عوامل بروز سرطان پوست را قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید و اشعه فرابنفش می‌دانند که با تاثیرگذاری روی سلول‌های اپیدرم باعث جهش این سلول‌ها می‌شود و خال‌هایی پدید می‌آورد که در قسمت‌های مختلف بدن دیده می‌شود.

به لطف لنز جدید دوربین گوشی‌های هوشمند، ابتلای ده‌ها هزار بیمار به سرطان پوست سریع‌تر تشخیص داده می‌شود.

این لنز به قطر حدود ۳۰ میلی‌متر به تلفن هوشمند وصل می‌شود و از خال یا ضایعات پوستی تصاویری دقیق می‌گیرد.

این سرویس که مقام‌های سازمان ملی خدمات سلامتی بریتانیا، ان‌اچ‌اس، آن را «درماتولوژی از راه دور» نامیده‌اند، قرار است تا پایان ماه ژوییه در تمام مناطق انگلستان ارائه شود؛ به این امید که پزشکان متخصص مانند متخصصان پوست بتوانند روزانه تعداد بیمارانی را که ویزیت می‌کنند، به دو برابر افزایش دهند.

سال گذشته حدود ۶۰۰ هزار نفر برای بررسی ابتلا به سرطان پوست معرفی شدند؛ در حالی‌ که تنها ۵۶ هزار بیمار تحت درمان قرار گرفتند.

اسکای نیوز به نقل از مقام‌های ان‌اچ‌اس گفت که در آزمایش‌های اولیه مشخص شد این دستگاه جلو حدود ۱۰ هزار نوبت حضوری غیرضروری را گرفته است.

این فناوری به پزشکان عمومی در مناطق روستایی نیز کمک می‌کند تا بیمارشان را سریع‌تر معاینه کنند.

دکتر تام ویل، پزشک عمومی در سامرست، گفت: «این خدمتی ممتاز است و برای پزشکان عمومی مناطق روستایی یک دارایی با ارزش به شمار می‌آید که حتی تصور کار کردن بدون آن هم دشوار است.»

نظرسنجی جدید سنسس‌واید (Censuswide) روی دو هزار بزرگسال بریتانیایی نشان داد که ۲۲ درصد آن‌ها از کرم ضدآفتاب استفاده نمی‌کنند.

سازمان ملی خدمات سلامتی بریتانیا همچنین در حال آزمایش ابزار هوش مصنوعی برای ارزیابی وجود سرطان پوست است.

اکنون از این فناوری که یادگیری عمیق برای تشخیص بدخیمی (Deep Ensemble for the Recognition of Malignancy) یا درم (Derm) نام دارد، در کنار ارزیابی پزشکان استفاده می‌شود تا ببینند به نتایج مشابهی می‌رسد یا خیر.

آماندا پریچارد، مدیر اجرایی ان‌اچ‌اس، می‌گوید که «پیشگامی در بهره‌گیری از فناوری دیجیتال» در کاستن از زمان انتظار و فشارهای سنگین بر خدمات سلامتی نقش کلیدی دارد.

نیل دالی، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت اسکین آنالتیکس (Skin Analytics) می‌گوید: «هدف ما این است که به افراد بیشتری کمک کنیم تا از سرطان پوست جان سالم به در ببرند و به معاینه سرطان پوست راحت‌تر دسترسی داشته باشند و مایل‌ایم به بیمارستان‌های دیگر نیز کمک کنیم تا با استفاده از فناوری درم بیماران بیشتری را ویزیت کنند.»

منبع:سیتنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha