کد خبر: 20-درصد-از-زوجین-نابارور-هستند
۱۰ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۴۰
20 درصد از زوجین نابارور هستند!

دکتر حمید چوبینه متخصص بیولوژی تولید مثل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به علت های مختلف ناباروری، اظهار داشت: علت ناباروری هم می تواند محیطی و هم ارثی باشد.

وی افزود: ناباروری به دلیل ژنتیکی به دلیل فرآیندهایی است که از طریق نسل به افراد منتقل می‌شود؛ اگر در بدن فردی سلول جنسی تولید نشود و یا برای این شخص مشکلی در دستگاه تناسلی به وجود آید، دچار ناباروری می شود.

متخصص بیولوژی تولید مثل گفت: محیطی عواملی است که بعدا ممکن است برای فردی به وجود بیاید، به طور مثال اگر فردی دچار عفونت شود احتمال نابارور شدن این فرد به دلیل عفونت وجود دارد.

آسیب به بافت دستگاه تناسلی

دکتر چوبینه ادامه داد: اگر به بافت دستگاه تناسلی آسیب و یا ضربه‌ای وارد شود، این بافت دیگر قدرت تولید سلولهای جنسی را از دست می دهد به همین دلیل فرد می تواند دچار ناباروری شود.

تاخیر در ازدواج و از دست رفتن فرصت باروری

وی با بیان اینکه ناباروری دلایل مختلفی دارد، تصریح کرد: یکی از موضوعات دیگر به این دلیل است که فرصت های زندگی برای بارور شدن به خصوص برای خانم ها از دست می رود، به تاخیر انداختن شرایط ازدواج می تواند درصد بیشتری از جامعه‌ را نابارور کند.

متخصص بیولوژی تولید مثل با تاکید بر اینکه بهترین سن باروری در خانم ها بین 22 تا 29 سالگی است، افزود: اگر این فرصت از دست برود در فرصتهای بعدی قدرت تولید مثل مرد و زن مانند سایر اعضای دیگر بدن کاهش پیدا می کند.

دکتر چوبینه توضیح داد: اگر زوجین فرزندآوری را به تاخیر بیاندازند، احتمال کاهش سلول‌های جنسی برای آنها وجود دارد. باید تاکید کنم که همه افراد نابارور نیستند اما عده ای به دلایل مختلف می توانند دچار ناباروری شوند.

آلودگی هوا

وی بیان کرد: بعضی از پزشکان و محققان بر این باورند که حتی آلودگی هوا می تواند روی تولید مثل اثر بگذارد و قدرت باروری را کاهش دهد.

عواملی که ناباروری را افزایش می دهند

این متخصص ناباروری تاکید کرد: عفونت ها، تغذیه، دیابت و بعضی از بیماری های متابولیک قدرت باروری را کاهش می دهند. این عوامل باعث می شود که درصد افراد نابارور در جامعه افزایش پیدا کند.

ناباروری ثانویه

دکتر چوبینه اضافه کرد: افرادی که در سنین بالا ازدواج می کنند ممکن است دچار ناباروری ثانویه شوند، ناباروری اولیه نیست و بر مبنای شرایط جسمی و فیزیولوژیکی فرد به وجود نیامده است اما در گذر زمان به دلایل مختلف، ناباروری ثانویه به وجود آمده است.

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد از زوجین در جامعه نابارور هستند، گفت: بر اساس آمار جهانی بین 12 تا 15 درصد زوجین نابارور هستند و در کشور ما بر اساس آخرین آمار اعلام شده حدود 20 درصد از زوجین نابارور هستند.

تنبلی تخمدان

متخصص بیولوژی تولید مثل به تنبلی تخمدان خانم ها در موضوع باروری اشاره کرد و افزود: گاهی نامنظم بودن عادت ماهیانه خانم‌ها می تواند برای آنها مشکلاتی ایجاد کند به همین دلیل بانوان باید نسبت به درمان این مشکل اقدام کنند.

دکتر چوبینه ادامه داد: در بسیاری از مواقع به خاطر عدم رسیدگی به موقع به این موضوع در زمان فرزندآوری، زوجین دچار مشکل جدی می شوند. در بسیاری از مواقع اگر فرصت درمان تنبلی تخمدان از بین برود دیگر نمی توان نسبت به درمان آن امیدوار بود چراکه این بیماری همیشه قابل درمان نیست.

وی اظهار داشت: حتی خانم ها و آقایانی که هنوز ازدواج نکرده اند هم می توانند نسبت به این موضوع که آیا قدرت باروری آنها خوب است یا خیر به مراکز درمانی ناباروری مراجعه داشته باشند و قدرت تولید مثل خود را حفظ کنند.

متخصص بیولوژی تولید مثل گفت: افراد باید قدرت باروری خود را سنجش کنند. گاهی برخی مشکلات و عدم توجه خانواده ها می تواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد به طور مثال اگر برای یک فرزند پسر تازه متولد شده نهان شدگی بیضه اتفاق افتاده باشد و تا 2 سالگی آن را درمان نکنند این فرزند عقیم می شود.

دکتر چوبینه خاطرنشان کرد: افراد حتما باید قبل از ازدواج به قدرت باروری خود توجه داشته باشند و آن را اصلاح کنند تا بعد از ازدواج دچار مشکلات ناباروری نشوند.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha