کد خبر: 2درصد-از-مردم-جامعه-دچار-اختلالات-شدید-ر
۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۲۵
2درصد از مردم جامعه دچار اختلالات شدید روانی هستند!

دکتر فربد فدائی متخصص اعصاب و روان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به شایع ترین بیماری های اعصاب و روان اظهار داشت: طبق بررسی ها از هر 5 نفر یک نفر دچار نوعی اختلال روانی است که نیاز به درمان دارد.

400 نوع اختلال روانی

وی با بیان اینکه نزدیک به 400 نوع اختلال روانی متمایز در طبقه بندی های روانپزشکی ثبت شده است، گفت: این اختلالات از وضعیت های ملایم، خفیف تا بیماری های شدید اعصاب و روان را شامل می شود.

اختلالات روان نژندی

این روانپزشک با اشاره به این موضوع که اکثر مبتلایان، دچار انواع خفیف اختلالات روانپزشکی هستند، افزود: به طور سنتی به این وضعیت ها، روان نژندی یا نوروز گفته می شود.

دکتر فدائی ادامه داد: برای نمونه انواع اضطراب ها، وسواس، ترس های بیمارگونه، اختلالات تجزیه ای(به معنی تجزیه در شخصیت فرد) و افسردگی های خفیف از اختلالات روانپزشکی محسوب می شوند.

افسردگی های شدید

وی اضافه کرد: در مقابل گروهی از اختلالات روانی هستند که اگرچه درصد کمتری از افراد را مبتلا می کنند اما به علت شدت نشانه ها و طول دوره ی بیماری جایگاه ویژه ای دارند و زمانی که در مورد بیماری روانی صحبت می شود، ابتدا این اختلالات شدید به ذهن متبادر می شود. برای نمونه افسردگی های شدید همراه با بی میلی به زندگی و فکر کردن به خودکشی هم شود.

اختلال خلقی

این پزشک متخصص اعصاب و روان تصریح کرد: همچنین اختلال خلقی دو قطبی که در آن بیمار برای چند هفته حالت های سرخوشی نامتناسب و بیمارگونه ای دارد و در مقابل برای چند ماه دچار افسردگی شدید می شود هم می تواند از بیماری های شایع اعصاب و روان باشد.

بیماری اسکیزوفرنیا یا روان گسیختگی

دکتر فدایی تصریح کرد: از دیگر اختلالات عمده، باید به بیماری اسکیزوفرنیا یا روان گسیختگی اشاره کرد که در آن نشانه های از قبیل هذیان، توهم، رفتار و گفتار عجیب و غیرعادی وجود دارد.

اختلالات شدید روانی

وی عنوان کرد: روان پریش ها یا کسانی که اختلالات شدید روانی دارند حدود 2 درصد از کل جامعه را تحت ابتلا دارند. این میزان ممکن است به نظر کم بیاید اما اگر به جمعیت 80 میلیون نفری ایران توجه کنیم می توان فهمید که 2 درصد آن برابر با یک میلیون و 600 هزار نفر است و این مسئله بسیار مهم و جدی است.

اختلالات خفیف روانی

این روانپزشک بیان داشت: از سوی دیگر اختلالات خفیف روانی حدود 20 درصد از کل جامعه را تحت ابتلا دارد که معمولا اختلالات شخصیتی را هم جزو بیماری های خفیف روانی در نظر می گیرند.

دکتر فدائی ادامه داد: اختلالات شخصیتی هم طبقه بندی مجزایی دارد. اختلالات شخصیتی شامل افرادی می شود که دیدگاه ها و رفتارهای غیر انطباقی و غیر قابل تغییر دارند. برای نمونه شخصیت های وسواسی را کسانی دارند که به جزئیات توجه زیادی دارند و به نحوی از پرداختن به کلیات غافل می شوند.

بی ضررترین نوع اختلال شخصیتی

وی اضافه کرد: این افراد اهل شوخی و خنده نیستند و کارها را حتما به صورتی که خود تعیین می کنند، باید انجام دهند؛ این اشخاص لجوج و سرسخت هستند و در ابعاد زندگی به جز کار توجهی ندارند؛ در واقع این نوع اختلال، بی ضررترین نوع اختلال شخصیت است.

این پزشک متخصص اعصاب و روان تاکید کرد: نوع دیگر اختلال شخصیت به نام اختلال شخصیت ضد اجتماعی که در 2 درصد از افراد جامعه مشاهده می شود شامل کسانی است که 3 چهارم زندانیان عادی را تشکیل می دهند. افرادی که به صورت عادی مرتکب انواع جرم و جنایت می شوند همه اینها به منظور توجه دادن مخاطب به تنوع و اهمیت اختلالات روانی در این شرایط قرار گرفته اند.

دکتر فدائی عنوان کرد: فرد سالم کسی است که نه تنها در او از نشانه های اختلال روانی خبری نباشند بلکه بتواند وظایف شخصی، خانوادگی و اجتماعی خود را به نحو احسن انجام دهد و توانمندی خود را در جهت هدف های مثبت و پیشرفت اجتماع به کار برد.

                                                                                                        خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha