ایجاد تحول بزرگ در خدمت رسانی به درمان صرع های ژنتیک، برای نخستین بار در جهان

با حضور معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با تلاش نخبگان دانشگاه، از تحولی بزرگ در خدمت رسانی به درمان بیماران مبتلا به صرع ژنتیک، برای نخستین بار در دنیا رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه در این مراسم، محققان برجسته و نخبگان دانشگاه به ویژه دکتر «اسدی پویا» را موجب افتخار دانشگاه دانست و از تلاش تیم تحقیقات صرع دانشگاه برای به ثمر رسیدن این اقدام بزرگ قدردانی کرد.

دکتر «محمدهاشم هاشم پور» با تاکید بر برنامه ریزی برای تسهیل فرآیندهای مربوط به محققان در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه، ابراز امیدواری کرد تا با تلاش و بهره گیری از کار تیمی بتوانیم ثبت جهانی چنین اقدامات بزرگی در حوزه سلامت را افزایش دهیم.

رونمایی از نرم افزار درمان صرع های ژنتیک برای نخستین بار در جهان

دکتر «علی اکبر اسدی پویا» استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مبتکر این طرح نیز با بیان اینکه طراحی و ساخت نرم افزار درمان صرع های ژنتیک برای نخستین بار در جهان به همت پزشکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است، گفت: صرع بیماری مزمن شایعی است که یک درصد افراد جامعه به آن مبتلا هستند، طبق آمارها در ایران نیز بیش از هشتصد هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند.

او با بیان اینکه درصد قابل توجهی از این بیماران به انواع صرع هایی مبتلا هستند که دلایل ژنتیکی دارد، اعلام کرد: تاکنون 68 درصد اعمال جراحی بیماران مبتلا به صرع در مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نتیجه بخش بوده است.

دکتر اسدی پویا با اشاره به اینکه تا کنون بیش از دو هزار ژن مرتبط با بیماری صرع در جهان شناسایی شده است، افزود: محققان استرالیایی موفق شدند تا ارتباط قطعی ۹۵۴ ژن را با بیماری صرع مشخص کنند.

او با اشاره به اینکه به خاطر سپردن این ژن ها و میزان درمان پذیری آنها بسیار چالش برانگیز بوده است، ادامه داد: با توجه به اهمیت این موضوع در کمک به درمان بیماران مبتلا به صرع، موفق شدیم از 954 ژن، برای 137 ژن دارای درمان قطعی و مشخص که می توان بر اساس آن به بیمار کمک قطعی کرد، نرم افزاری طراحی کنیم که به کمک این خدمت جدید، به روند معالجه بیمار کمک می شود.

این پزشک فوق تخصص بیماری صرع، طراحی و ایجاد نرم افزار get را نتیجه تلاش یک تیم تحقیقاتی 23 نفره از نخبگان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بررسی بیش از ۸ هزار مقاله علمی برشمرد و گفت: پس از مراجعه بیمار با آزمایش ژنتیک به پزشک، کافی است پزشک اسم ژن بیمار را وارد این نرم افزار کند تا به مواردی نظیر اینکه این ژن با چه بیماری هایی ارتباط داشته، چه درمان هایی دارد و سند و مرجع این درمان ها چیست، دسترسی یابد.

دکتر اسدی پویا با اعلام اینکه این نرم افزار مشابه خارجی ندارد، افزود: این نرم افزار برای نخستین بار در جهان طراحی و اجرا شده و محققان و پزشکان از تمامی کشور ها می توانند از آن برای معالجه بیماران استفاده کنند و با مراجعه به نشانی الکترونیکی https://getprime-sums.com از آخرین یافته های علمی درمان صرع ژنتیک اطلاع یابند.

او خطاب به نخبگانی که قصد مهاجرت دارند، هوش و پشتکار را دو ویژگی اصلی نخبگان دانست و گفت: فرد نخبه با شناسایی چالش، برای حل آن تلاش می کند و باید بکوشیم در حل چالش ها، به کشور کمک کنیم.

در این نشست از تلاش های تیم تحقیقاتی 23 نفره دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دکتر «ناهید ابولپور»، عضو تیم طراحی این نرم افزار تقدیر شد.

این مراسم امروز شنبه، سی ام اردیبهشت 1402 در سالن استاد قریب بیمارستان نمازی شیراز و با حضور معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، مدیران ارشد و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha