ظرفیت گردشگری عشایر مغفول مانده است/ راه اندازی قرارگاه حمایت از تولیدات عشایر

مسئول بسیج عشایر استان کرمان با اشاره به اینکه عشایر حافظان فرهنگ اصیل ایرانی هستند، گفت: ظرفیت های بالقوه عشایر عنوان کرد: ظرفیت‌ های بالقوه ای در عشایر وجود دارد، که مغفول مانده است که از جمله آن می‌ توان به ظرفیت های گردشگری این قشر اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ شهریار سیاری به‌ مناسبت هفته بسیج عشایری، اظهار کرد: عشایر حافظان واقعی آداب و رسوم و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی هستند و با توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی که در بین عشایر وجود دارد، آسیب‌ های اجتماعی نیز خیلی کمتر و حتی نزدیک به صفر است.

وی افزود: یکی از مهمترین عرصه هایی که عشایر داشتند؛ عرصه دفاعی بوده و در این زمینه بهترین مدافعان بودند و هزار و ۲۰۰ شهید استان از جامعه عشایری هستند.

مسئول بسیج عشایری استان کرمان؛ همچنین به نقش مهم عشایر در تولیدات اقتصادی هم اشاره و بیان کرد: این قشر پرتلاش تامین کننده بیش از ۲۵ درصد گوشت قرمز استان هستند.

سیاری؛ از راه اندازی قرارگاه حمایت از تولیدات عشایر استان نیز خبر داد و گفت: مشکلات عشایر در این قرارگاه مطرح و برای رفع آنها تلاش می شود.

وی با اشاره به اینکه عشایر دارای ظرفیت‌ های بالقوه زیادی هستند، عنوان کرد: ظرفیت‌ های مغفول مانده در عشایر بسیار است؛ که از جمله آن می‌ توان به ظرفیت گردشگری این قشر اشاره کرد و به طور قطع اگر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این زمینه توجه داشته باشد؛ مطمئنا صنعت گردشگری استان کرمان رونق بسیاری خواهد یافت.

مسئول بسیج عشایری استان کرمان در صنایع دستی جامعه عشایری استان، تصریح کرد: صنایع دستی که توسط بانوان عشایر تولید می‌ شود؛ ۳۵ درصد در صنایع دستی کشور را تامین می‌ کند، از این رو باید از زنجیره تولید صنایع دستی عشایر حمایت شود.

سیاری در ادامه به مشکلات و چالش‌ های عشایر کرمان اشاره و بیان کرد: از آنجا که در سال های اخیر خشکسالی فراوان داشتیم؛ بیش از ۸۰ درصد مراتع استان خشک شده است و از آنجا که زندگی عشایر به دام و زندگی دام به علوفه وابسته است، عشایر مجبور شده‌ اند علوفه دستی به دام خود دهند و چون نهاده‌ های دامی افزایش قیمت داشته است، از این رو عشایر دچار مشکل شده‌ اند.

وی تاکید کرد: مسئولین دولتی باید در راستای تامین نهاده‌ های دامی به عشایر به کمک شان بیایند و با دادن تسهیلات کم‌ بهره و بلند مدت برای عشایر قدم بردارند و راه های عشایری، آب شرب و اشتغال‌ را از دیگر مشکلاتی دانست؛ که مسئولان استانی باید در رفع این مشکلات بکوشند.

مسئول بسیج عشایری استان کرمان اظهار کرد: برای حل این مشکلات نیاز به نگاه راهبردی و جهادی داریم و این مشکلات با نگاه اداری صرف قابل حل نیست، در همین راستا در سال جاری پیشنهاد به فرماندهی سپاه استان دادیم، تا قرارگاه حمایت از عشایر و تولیدات عشایر داده شده، این قرارگاه موضوع محور است و در حال حاضر با عضویت مسئولان سازمان‌ها و ادرات و محوریت بسیج تشکیل شده است.

سیاری ابراز کرد: با توجه به اینکه دومین استان عشایر نشین کشور هستیم؛ انتظار داریم نمایندگان مجلس از ظرفیت فراکسیون عشایر مجلس برای حل مشکلات عشایر استان استفاده کنند، همچنین نمایندگان مجلس قوانینی در برنامه هفتم توسعه بیاورند تا با لحاظ این قوانین مشکلات جامعه عشایر حل شود، چرا که اگر این‌ا صلاحات در برنامه هفتم‌ توسعه خوب دیده نشوند؛ قطعا مشکلات جامعه عشایر همچنان پا برجا خواهد بود.

وی در خاتمه به عناوین روزهای هفته بسیج عشایر نیز اشاره و خاطرنشان کرد: سی عنوان برنامه در طی این هفته در مناطق عشایری استان و در ۳۰۰ پایگاه عشایری انجام می‌ شود، که روزها با شعارهایی از جمله عشایر مهار تورم و رشد تولید، عشایر دختران فاطمی، عشایر جهاد تبیین نشاط و امید آفرینی، عشایر سازندگی و محرومیت‌ زدایی، عشایر امنیت پایدار مردمی نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha