نخستین موزه هوا فضای کشور در کرمان گشایش یافت

مراسم افتتاح نخستین موزه هوا فضای کشور، با حضور شهردار کرمان و خانواده استاد مرحوم سیروس برزو، محقق و پدر علم تاریخ نگاری دانش فضایی ایران، در بوستان شهید مطهری شهر کرمان، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ در چهارمین جشنواره پروژه‌های شهری شهرداری کرمان؛ مراسم افتتاح نخستین موزه هوا فضای کشور، امروز ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با حضور سعید شعرباف، شهردار کرمان و خانواده استاد مرحوم سیروس برزو، محقق و پدر علم تاریخ نگاری دانش فضایی ایران، در بوستان شهید مطهری شهر کرمان، برگزار شد.

این موزه مجموعه ای است کم نظیر؛ از عکس‌ ها و اشیایی که طی قریب چهل سال توسط "سیروس برزو" پژوهشگر و روزنامه نگار بین المللی حوزه کیهان نوردی جمع آوری شده و به این موزه در پارک مطهری کرمان، سپرده شده است.

نخستین موزه هوا فضای کشور در کرمان گشایش یافت

موزه هوا و فضای کرمان، جزء پنج موزه دنیا در حوزه علوم ترویجی است

رئیس هیات مدیره آموزشگاه و شرکت کاوشگران جوان هوافضای کرمان، در این مراسم، با تاکید بر خدمات استاد سیروس برزو، در ترویج علم هوافضا در ایران، گفت: موزه هوافضای کرمان در بوستان شهید مطهری، که با تلاش معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرمان راه‌ اندازی شده، در خاورمیانه بی‌ نظی است.

مجتبی دهقان، با بیان اینکه در حال حاضر، تمام مجوزهای لازم برای شروع به‌ کار موزه دریافت شده است، این مجموعه را جزء پنج موزه دنیا در حوزه علوم ترویجی اعلام و ابراز امیدواری کرد: امیدواریم در آینده‌ ای نزدیک، کرمان پایلوت دانش هوافضای ایران شود.

وی افزود: در این راستا با آموزش و پرورش، بنیاد نخبگان و دانشگاه آزاد اسلامی، تفاهم‌ نامه‌ هایی را آماده کرده‌ ایم و درصدد هستیم در تابستان پیش‌ رو، در زمینه ترویج و آموزش علم هوافضا، اوقات فراغت خوبی، برای جوانان و نوجوانان ایجاد شود.

نخستین موزه هوا فضای کشور در کرمان گشایش یافت

رئیس هیئت مدیره شرکت کاوشگران هوافضا در کرمان؛ استاد برزو را پدر ترویج علم هوافضا در ایران دانست که کوهی از تجربه و دانش اما غریب بود در حالیکه فضانوردان دنیا او را می‌ شناختند، زیرا نیم قرن از عمر خود در این حوزه گذرانده بود.

دهقان اظهار کرد: در راستای ایجاد این موزه تفاهم نامه هایی با دانشگاه آزاد و بنیاد نخبگان منعقد شده و اقدامات لازم برای ثبت جهانی موزه را دنبال می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از وصیت های استاد این بود که این مجموعه بماند و برای ترویج این مهم و مجموعه ما را بعنوان امانتدار قبول کردند و حمایت شهرداری از این مجموعه باعث دلگرمی است.

نخستین موزه هوا فضای کشور در کرمان گشایش یافت

کرمان؛ پایلوت هوافضای کشور خواهد شد

شهردار کرمان نیز در حاشیه این آیین با تقدیر و تشکر از کسانی که برای راه‌ اندازی و طراحی این موزه همکاری کردند، اظهار داشت: راه‌ اندازی این موزه در کرمان کار بسیار خوب و ارزشمندی در راستای فرهنگ‌ سازی در حوزه هوافضا در کرمان است.

سعید شعرباف، با بیان اینکه راه‌ اندازی نخستین موزه هوافضای کشور در کرمان، این استان را به پایلوت این حوزه در کشور تبدیل خواهد کرد، گفت: به دنبال این هستیم تا با برقراری ارتباط با کشورهایی از جمله روسیه که در این زمینه پیشرفت‌ ها و فناوری‌ هایی داشتند، به دستاوردهای خوبی در این حوزه دست یابیم.

نخستین موزه هوا فضای کشور در کرمان گشایش یافت

وی با اشاره به لزوم تبادل افراد و کارشناسانی در این حوزه بین کرمان و دیگر کشورهای صاحب این فناوری، تصریح کرد: به دنبال این هستیم تا فضانوردانی به کرمان آمده و از کرمان نیز تیم‌ هایی به روسیه و دیگر کشورهای صاحب تکنولوژی در این حوزه اعزام شوند.

شهردار کرمان؛ با بیان اینکه هوافضا یک تکنولوژی مفرح بوده و در حوزه علمی دارای جایگاه ویژه‌ ای است و در لبه تکنولوژی دنیا قرار دارد، خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که موزه هوافضای کرمان، به یک فضای خوب برای نوجوانان و جوانان کرمان تبدیل شود، تا با بهره‌ گیری از این ظرفیت با دانش روز هوافضا آشنا شوند.

عبدالرضا شیخ‌ شعاعی، معاون فرهنگی شهردار کرمان نیز اظهار داشت: در این موزه، مجموعه ای از آثار استاد «سیروس برزو» محقق و پدر علم تاریخ‌ نگاری دانش فضایی ایران است، که در طول دوستی با فضانوردان جهان جمع‌ آوری کرده است.

نخستین موزه هوا فضای کشور در کرمان گشایش یافت

پیام تبریک «الکساندر لازوتکین» در مراسم افتتاح موزه هوافضای کرمان قرائت شد

حمیدرضا برزو، پسر زنده‌ یاد، سیروس برزو نیز در این مراسم از پدر خود، علاوه بر مدرس دانشگاه، به‌ عنوان روزنامه‌ نگار، نویسنده، پژوهشگر و مروج علوم فضایی یاد و بیان کرد: در سال ۱۳۹۲ جایزه انجمن ترویج علم ایران به پدرم اهدا شد، که در اعتراض به «بی‌توجهی‌ مسئولان وقت سازمان فضایی ایران به امر ترویج دانش فضایی و وضعیت نابسامان مروجان فضانوردی در ایران» از پذیرش آن خودداری کرد.

وی؛ از گشایش موزه هوافضای ایران، نزد تمام فضانوردان جهان، به‌عنوان یک امر مهم یاد و پیام تبریک «الکساندر لازوتکین»، فضانورد روسی را قرائت کرد.

نخستین موزه هوا فضای کشور در کرمان گشایش یافت

ازم به ذکر است؛ در حاشیه افتتاح و بازدید از موزه هوافضای کرمان، ازسوی هیات مدیره آموزشگاه و شرکت کاوشگران جوان هوافضای کرمان، از سعید شعرباف، شهردار کرمان، به‌دلیل حمایت از فضانوردان جوان در مسابقات جهانی و طراحی اقامتگاه فضایی، قدردانی شد.

در این مجموعه، مواردی مانند بسته‌ های غذا، تمبرهای فضایی، دستکش، لباس و اولین قرآنی که چاپ جمهوری‌ اسلامی بوده و به فضا برده شده، به‌ همراه عکس‌ هایی از فضانوردان، در معرض دید عموم قرار گرفته است.

نخستین موزه هوا فضای کشور در کرمان گشایش یافت

آثاری همچون دستکش اقای کوپر فضانورد مشهور که به آقای برزو اهدا شده، قرآنی که با ارتباطات آقای برزو توسط یک فضانورد به ایستگاه فضایی منتقل و به زمین برگردانده شده، یک قطعه از سه قطعه باقیمانده از ایستگاه فضایی میر و تصاویری از نقاشی‌ های استاد فرشچیان که به همت مرحوم برزو توسط فضانوردان به ایستگاه فضایی منتقل شده، از جمله اثار این موزه هستند.


همچنین تصاویر امضا شده توسط فضانوردان مشهور، تمبرها و پاکت‌هایی که در دنیا به مناسبت رویدادهای تاریخ کیهان نوردی منتشر شده و مجموعه موادغذایی فضایی که در فضاپیماها و ایستگاه‌ های فضایی مصرف می‌ شود؛ از جمله دیگر اشیای جالب این موزه است.

نخستین موزه هوا فضای کشور در کرمان گشایش یافت

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha