مالاریا، مهمترین بیماری انگلی در جهان است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گفت: مالاریا مهم ترین بیماری انگلی و یکی از مسائل مهم بهداشتی بسیاری از کشورها به خصوص در کشورهای منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر محسن بارونی گفت: روز ۲۵ آوریل مصادف با پنجم اردیبهشت ماه، روز جهانی مالاریا است، روز جهانی مالاریا یکی از ۸ روز جهانی سلامت همگانی می‌ باشد؛ که به رسمیت شناخته شده و شعار این روز برای کشور ما "پیاده سازی استراتژی های جدید و اقدامات نوآورانه در حذف مالاریا بویژه در مناطق محروم مرزی جنوب و جنوب شرق کشور" است.

وی در تشریح بیماری مالاریا گفت: مالاریا مهم ترین بیماری انگلی و یکی از مسائل مهم بهداشتی بسیاری از کشورها به خصوص در کشورهای مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا محسوب می شود .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، افزود: این بیماری با طیفی از شدت از بدون علامت تا یک عفونت حاد و وخیم و گاهی طولانی و با ویژگی‌ های تب متناوب و لرز، کم‌ خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی‌ های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌ کند.

دکتر محسن بارونی با اشاره به اینکه؛ بیماری مالاریا بر اثر نیش پشه آنوفل ماده به انسان منتقل می‌ شود، تصریح کرد: پس از ورود انگل مالاریا که بر اثر ورود بزاق پشه آنوفل به بدن رخ می دهد، دو مشکل اساسی در فرد ایجاد می‌ شود؛ یکی کم‌ خونی شدید به دلیل استفاده انگل از هموگلوبین خون و دوم تب‌ های دوره‌ ای که گاهی حرارت بدن تا بالای ۴۰ درجه می‌ رسد و بدن بیمار را عملا از کار می‌ اندازد.

وی در خصوص آمار افراد مبتلا به بیماری گفت: طبق آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۱ تعداد ۲۴۷ میلیون نفر در سراسر جهان به مالاریا مبتلا شده اند؛ که از این تعداد ۶۱۹ هزار نفر نفر فوت شدند، که ۹۶ درصد این افراد در قاره آفریقا بودند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: حساس ترین گروه از نظر ابتلا را گروه سنی زیر ۵ سال است و ۸۰ درصد موارد مرگ مالاریا در سال ۲۰۲۱ در این گروه سنی اتفاق افتاد.

دکتر بارونی ابراز داشت: متاسفانه در همسایگی شرقی ایران دو کشوری قرار دارند؛ که از کانون های مهم انتقال مالاریا در جهان محسوب می‌ شوند و ممکن است هر سال افرادی که به این کشورها به خصوص پاکستان سفر می کنند، بر اثر نیش پشه به مالاریا مبتلا شوند.

وی افزود: از این روی بسیار مهم است که در مواجهه با هر گونه تب و لرز که همراه با سابقه سفر یا اقامت در استان های شرقی و یا کشورهای همسایه شرقی ما می باشد؛ در کنار سایر تشخیص ها به مالاریا هم توجه شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، تشریح کرد: آمارها نشان می دهد؛ که در سال گذشته تعداد موارد مالاریای مثبت در کشور به ویژه در استان سیستان و بلوچستان افزایش چشمگیری داشته است.

دکتر بارونی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشور ایران در مرحله پیش حذف مالاریای محلی قرار دارد و هدف نهایی برنامه حذف مالاریا در افق ۱۴۰۴ قطع انتقال محلی بیماری می باشد؛ که با تلاش بی وقفه سیستم بهداشت و درمان کشور به ویژه در مناطق مالاریا خیز جنوب شرق و بیماریابی حداکثری در مناطق مرزنشین، این مهم قابل دستیابی است.

دانشگاه علوم پزشکی کرمان

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha