شناسایی ۶ بیمار مبتلا به سل ریوی در استان زنجان/ بیماری سل چه علائمی دارد؟

کارشناس مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت شهرستان زنجان گفت: در سال گذشته تعداد ۶ مورد از بیماران مبتلا به سل ریوی توسط متخصصین عفونی و فوق ریه در سطح استان شناسایی شده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)زنجان، کبری جعفری با بیان اینکه تقریبا یک سوم جمعیت جهان(حدود ۲ میلیارد نفر) به میکروب سل آلوده و در خطر ابتلا به بیماری سل قرار دارند، اظهار کرد: هر ساله حدود ۹ میلیون نفر به سل فعال مبتلا شده و حدود یک و نیم میلیون نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست میدهند.

وی با تأکید بر اینکه؛ بیماری سل بزرگترین علت مرگ ناشی از بیماریهای عفونی تک عاملی است افزود: و همچنین مهمترین منبع عفونت،یک بیمار مبتلا به سل ریوی است که سرفه می کند و با هر سرفه قادر است ۳ هزار ذره عفونی تولید کند.

کارشناس مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت شهرستان زنجان، تصریح کرد: این ذرات عفونی همچنین می توانند از طریق صحبت کردن، عطسه، تف کردن و آواز خواندن در هوا منتشر شده و مدت ها بصورت معلق در هوا باقی می ماند.

جعفری اظهار کرد:شایع ترین علامت ابتلا به بیماری سل ریوی سرفه پایدار به مدت دو هفته یا بیشتر است که معمولا همراه با خلط می باشد، و ممکن است با سایر علائم تنفسی مثل تنگی نفس، درد قفسه سینه یا پشت و خلط خونی و یا علائم عمومی مثل تب، کاهش اشتها، کاهش وزن، بی حالی، تعریق شبانه، خستگی زودرس و ضعف عمومی همراه باشد.

وی با اشاره به اینکه برای تشخیص بیماری سل، از فرد مشکوک سه نمونه خلط جمع آوری و مورد آزمایش قرار می گیرد گفت: در صورت تأئید شدن بیماری، درمان رایگان درمراکز بهداشتی انجام می گیرد.

این کارشناس با اعلام اینکه؛ طی سال ۱۴۰۱ تعداد ۶ مورد از بیماران سل ریوی توسط متخصصین عفونی و فوق ریه شناسایی شده است افزود: این افراد با ارجاع به مراکز بهداشتی بصورت رایگان آزمایش انجام شده و تحت درمان رایگان قرار گرفتند.

انتهای پیام/ نوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha