زنجیره ارزش دانشگاه جامع علمی کاربردی به اشتغال اثربخش منجر می‌شود

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: همه فعالیت‌های اصلی و پشتیبان در زنجیره ارزش دانشگاه به سمت ایجاد اشتغال موثر هدف گیری شده است لذا یکی از رسالت‌های اصلی دانشگاه اشتغال محوری و تاکید بر ایجاد دانش‌آموختگان دانش‌کارو مهارت محور در راستای رفع نیازهای کشوراست.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، آیین تکریم و معارفه سرپرست واحد استانی فارس با حضور دکتر فتحیان معاون نظارت و سنجش دانشگاه، روسا و سرپرستان مراکز آموزش علمی کاربردی این استان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، دکتر فتحیان اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی بر مبنای علم نافع تشکیل شده است و هدف از این دانشگاه اشتغال موثر به مفهوم واقعی است.

وی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی یک دانشگاه نسل چهارم با تاکید بر توجه به نیازهای جامعه و تنها دانشگاه مردمی در کشور است که همه امور آن توسط بخش خصوصی اداره می شود و از بدو تأسیس، دانشگاه فراز و فرود زیادی داشته اما در مجموع برآیند حرکتی دانشگاه مثبت، اثر گذار و نقش آفرین بوده است به گونه‌ای که بتدریج بقیه زیر نظام‌های آموزشی نیز سعی می کنند به اهداف والای این دانشگاه در روند حرکتی خود توجه نمایند.

دکتر فتحیان با اشاره به اینکه براساس برنامه ششم توسعه از سال 96 تا 1400 می بایستی درحوزه آموزش‌های عالی مهارتی به سهم حداقل 30 درصدی می رسیدیم که حدود 12 تا 13 درصد آن محقق شد، خاطر نشان کرد: در برنامه هفتم توسعه نیز سهم 37 درصدی مد نظر قرار گرفته است و این نشان می دهد فاصله ما از اهداف برنامه‌ای زیاد است و یقینا بخش مهمی از این نقش را دانشگاه جامع علمی کاربردی باید ایفا نماید.

به گفته دکتر فتحیان از حدود ۲.5 میلیون نفر جمعیت بیکار قریب به 40 درصد آنها دانش آموختگان دانشگاهی هستند و به نظر می‌رسد دانشگاه ها نتوانسته اند نقش خود را در بازارکار به خوبی ایفاء کنند و اعتماد صنایع را جلب نمایند.

وی در ادامه بیان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی سعی کرده است فاصله دانشگاه و صنعت را کم کند و ارتباط خوبی را برقرار نماید.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی عنوان کرد: این دانشگاه نه به عنوان یک دانشگاه جامع بلکه به عنوان یک سبک و فرهنگ فکری است که به عنوان یک مکمل برای همه دانشگاه ها نقش‌آفرینی می‌کند ، مبنای دانشگاه، تقاضا محوری بوده و با دریافت نیاز از صنعت دوره های آموزشی مقطع دار و کوتاه مدت موردنیاز را طراحی و اجرا می‌کند.

وی با اشاره به آمار دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی اذعان کرد: حدود۲۲۰ هزار دانشجو در ۵۴۰ مرکز فعال در ۳۲ استان با احتساب دو استان تهران غرب و شرق از طریق نزدیک به ۴۰ هزار مدرس در حدود 1000 برنامه درسی سطوح مختلف آموزش‌های متنوع و تخصصی عالی را سپری می‌کنند.

دکتر فتحیان ادامه داد: برخی مدرسان این دانشگاه خبرگانی هستند که مجوز تدریس به آنها بر مبنای تجربیات و توانمندی‌های عملیاتی آن‌ها داده شده است و این شیوه ویژگی بارز و منحصربه فرد دانشگاه جامع علمی کاربردی است.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: یکی از سیاست های مهم دانشگاه این است که در امتداد رسالت اشتغال محوری به نظارت محصول محور تاکید دارد و خروجی فرایند آموزشی مراکز، دانش آموخته هایی هستند که محصول دانشگاه بوده و باید مهارت لازم را کسب کرده باشند.

وی ادامه داد: سهم بالای نظارت ما باید مبتنی بر محصول باشد، اینکه آیا دانش آموخته در یک صنعت شاغل می شود و اگر شاغل می شود آیا توانمندی دارد یا خیر به عنوان اصل در نظارت دانشگاه است. تسهیل اشتغال از طریق ایجاد مراکز کارآفرینی تخصصی و توانمندسازی شاغلین در حوزه های مختلف بازار کار همراه با تضمین اشتغال از اهم سیاست‌های دانشگاه است. مراکز جدیدی که می خواهند مجوز تاسیس را دریافت کنند باید برنامه توانمندسازی و تضمین اشتغال ارائه دهند.

دکتر فتحیان با اشاره به اینکه طرح پایش مراکز آموزش علمی کاربردی در همه استان ها اجرایی شد و بیش از۴۷۰ مرکز فعال را مورد بررسی قرار داد، یادآور شد: درواقع این پایش به تفکیک استان ها بود و برای هر مرکز یک پروفایل و رای جدا صادر شد تا مراکز ضمن توجه به شرایط جاری خود ، برنامه تحولی خود را طراحی و اجرا کنند. وی افزود: برنامه آموزشی باید پویا و متناسب با آمایش استانی باشد و رشته های نامتناسب با بازارکار استان حذف گردد در این راستا حدود ۲ هزار کد رشته محل برای پذیرش بهمن حذف گردید. از سوی دیگر باتوجه به اینکه مشاغل در حال تغییر هستند و در ۲۰ سال آینده ۸۰ درصد مشاغل جاری حذف و تغییر می‌یابند و طول عمر متوسط مشاغل ۵ سال است، باید دوره‌ها به هنگام شده و براساس آینده پژوهی تدوین و اجرا شوند.

وی با بیان اینکه به لحاظ اقتصادی از اقتصاد آموزش محور به سمت اقتصاد مهارت محور رفته ایم، اظهار کرد: باید مراکز دوره‌های کوتاه مدت غیر مقطع دار و هدفمند را برگزار و به سمت درآمدزایی از مسیر پژوهش‌های کاربردی مهارتی حرکت نمایند تا بتوانند مدل مناسب و پایدار کسب و کار خود را اجرا نمایند.زنجیره ارزش دانشگاه جامع علمی کاربردی به اشتغال اثربخش منجر می‌شود

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: درحال حاضر برخی از مراکز در راستای تسهیل اشتغال به سمت اجرای فرآیند کاریابی تخصصی حرکت کرده و در این راستا تعداد قابل توجهی از مراکز در حال اخذ مجوزهای لازم می‌باشند تا دانش آموخته هارا به فضای کار مرتبط متصل کنند.

وی به وضعیت نظام صلاحیت حرفه ای در کشور نیزاشاره کرد و گفت: فارس استان پرظرفیتی است و باید در توسعه کمی و کیفی مراکز و همکاری در استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای پیشران باشد. وی در انتها با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مجموعه ای که برای اشتغال کار می کند باید مثل اتاق جنگ دفاع مقدس، شب و روز نشناسد، بر تلاش و کار شبانه روزی با رویکرد جهادی تاکید کرد و از زحمات دکتر حبیب دانش منش ریاست سابق واحد استانی تشکر و برای دکترمحمد حسین شفیعی در اجرای سیاست‌های دانشگاه آرزوی توفیق کرد.

در این مراسم حجت السلام و المسلمین امرالله مختاری معاون آموزشی و پژوهشی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان فارس گفت: ارتباطات باید ابزار رسیدن به مقصود باشد اما متاسفانه جای مقصود را گرفته است. انسانی که ارتباطاتش در امور اعتباری است و گاهی ارتباطات وجود انسانی را به حدی می گیرد که مقصود و هدف نهایی را فراموش می کند.

حجت السلام و المسلمین مختاری با بیان اینکه معنا و هدف زندگی فراموش شده است و مهم است که در روابط اجتماعی و عینی ، حقیقت تبلور داشته باشد، اظهار کرد: کارها و تبلیغات فواره ای جواب نمی دهد و باید هرکس در محدوده روابط خود صحیح و در مسیر خدا گام بردارد.

رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس در این مراسم با اشاره به فعالیت‌های چند سال اخیر در واحد استانی فارس، ضمن تشکر و قدردانی از تلاش ها و زحمات کارکنان و روسا و سرپرستان مراکز آموزش علمی کاربردی استان در دوران مسئولیت خود گفت: تدوین و اجرای دوره های غیر مقطع دار کوتاه مدت از چند دوره در سال به بیش از 40 دوره در سال رسیده است و کمیته برنامه ریزی درسی این واحد استانی به خوبی این دوره را برگزار کرد.

دکتر حبیب دانش منش با اشاره به تفاهم نامه های خوبی که در زمینه اجرای دوره های کوتاه مدت منعقد شده اظهار کرد: مهم ترین آن تفاهم نامه با کمیته امداد امام خمینی (ره) در راستای آموزش و اشتغال مددجویان تحت حمایت کمیته بوده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از بهترین کارهایی که انجام شد، تدوین سند راهبردی ۴ ساله بود که جزء اسناد ماندگار است. رییس سابق واحد استان فارس افزود: علی رغم اینکه کاهش مراکز دولتی را شاهد بودیم دو مرکز آموزشی شیر پاستوریزه ارمغان در شهرستان فسا و سلامت دهکده سبز در جوار محیط کار تاسیس شد. علاوه بر این ها در حوزه فرهنگی و دانشجویی، واحد استانی فارس میزبان هفتمین جشنواره درون دانشگاهی حرکت و دو دوره جشن پایان دانش آموختگی بود. در دوره کرونا فعالیت های این چنینی کمتر شد اما در ادامه به شکل مجازی ادامه یافت.

دکتر دانش منش افزود: همیشه مراکز آموزش علمی کاربردی فارس جزو استان های برتر بوده است و در طرح پایش و سطح بندی مراکز آموزش علمی کاربردی در سال 1401، از 6 مرکز آموزشی معرفی شده در سطح منطقه 7 به عنوان مرکز برتر،5 مرکز مربوط به واحد استانی فارس بوده است . در حوزه پژوهش و فناوری نیز در سال 1398 مجتمع کار آفرینی و نوآوری از محل صرفه جویی ها در واحد استانی فارس با هدف حمایت از ایده های قابل تجاری سازی و تبدیل علم به محصول افتتاح شد.

به گفته وی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز تنها واحد استانی بودیم که با کرونا سامانه آموزشی منحصر به فرد خود را داشت و مراکز آموزشی استان برای اجرایی کردن سرورها با واحد استانی همکاری خوبی را داشتند.

در ادامه مراسم ، سرپرست جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی فارس بیان کرد: دانشگاه های متنوعی در کشور داریم و هر دانشگاهی با فلسفه و هدفی ایجاد شده است، آنچه دانشگاه به دانشجو می دهد و مهارتی که صنعت نیاز دارد همیشه یکی نیست و گاهی دانشجو باید در صنعت دوره های آموزشی و مهارت را کسب کند تا بتواند وارد بازار کار شود.

دکتر محمد حسین شفیعی با اشاره به اینکه نیاز به دانشگاه هایی است که مهارت و نیاز صنعت را همزمان تامین کنند، خاطرنشان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی بر همین اساس شکل گرفته است و ظرفیت بزرگی برای کشور است که صنعت متولی دانشگاه داری است.

وی گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی ترکیبی از بخش خصوصی و دولتی است، دانشگاه ما باید به قدری ظرفیت و جذابیت ایجاد کند که پذیرش داشته باشد و همین باعث پویایی دانشگاه جامع شده است.

دکتر شفیعی افزود: در بحث صنعت، گاهی فکر می شود فقط به نخبگان نیاز است اما اینگونه نیست و اگر بخواهیم صنعت در کشور به خودکفایی برسد باید تبدیل به محصول شود. این رسالت دانشگاه جامع علمی کاربردی است که ایده ها تبدیل به محصول شود.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس با تاکید براینکه ظرفیت زیاد است و پاشنه آشیل جامعه ما اشتغال است، اظهار داشت: به کمک مراکزی که زیرمجموعه استان هستند و همراهی ستاد استان که مجموعه را راهبری می کند باید فضایی ایجاد کنیم که فارغ التحصیلان دبیرستان و هنرستان ها به این جمع بندی برسند که اگر وارد دانشگاه جامع علمی کاربردی شوند بحث اشتغال آنها تاحدود زیادی حل شده است.

دکترشفیعی تصریح کرد: اولین هدف؛ پرورش و توسعه مراکزآموزشی استان است و آنچه دنبال می شود افزایش روحیه همدلی واحد استانی با مراکز و مراکز با یکدیگر است تا ارتقا رشد مراکز و نظارت داشته باشیم.

وی افزود: نظم مجموعه هدف دیگر است که تعریف کار، فرآیندها و انجام کار در مراکز همخوانی داشته باشد تا اعتلا مجموعه را شاهد باشیم.

دکتر شفیعی با اشاره به ضرورت واگذاری بخشی از کارها و اختیارات به واحد استانی نیز گفت: این درخواستی است که داریم تا بیش از گذشته شاهد نوآوری و شکوفایی باشیم.

در پایان این مراسم با اهدای لوح سپاس از طرف کارکنان واحد استانی فارس و مراکز آموزش علمی کاربردی این استان از زحمات بیش از 4 سال دکتر حبیب دانش منش رئیس سابق واحد استانی فارس تقدیر و با قرائت حکم دکتر محمد حسین شفیعی، وی به عنوان سرپرست واحد استانی فارس معرفی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha