برف زمستانه هم کسری منابع آب را جبران نکرد

دبیر گروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست ضمن مثبت ارزیابی کردن بارش‌های جامد زمستانه، تاکید کرد که هنوز کسری آب سالیان گذشته جبران نشده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت،نادرقلی ابراهیمی در خصوص وضعیت آب اظهار کرد: وضعیت نسبت به سال گذشته و از جهت پوشش برفی بهتر شده است.

بارش پاییزی وضعیت خوبی نداشت ولی الحمدلله پوشش برفی کشور نسبت به سال گذشته دو برابر شده و ۱۵درصد سطح کشور را برف پوشانده است.

به گفته ابراهیمی حوزه کارون بزرگ ۱۱۲ درصد و فلات مرکزی را ۳۰۰درصد برف پوشانده است و به طور کلی بارش جوی در زمستان به صورت برف بوده است.

وی ادامه داد: متوسط بارش‌ها طی ۵۰ سال گذشته کاهش پیدا کرده است و چندین سال است که در دوره خشکسالی به سر می‌بریم و از ۲۴۰ میلی متر به ۲۲۰ میلی متر رسیده‌ایم.

ضمن این که دما و مصارف هم افزایش یافته است ولی هنوز نتوانسته‌ایم کمبود و کاستی‌های منابع سطحی و زیر زمینی را جبران کنیم.

ابراهیمی ادامه داد: طبیعت کشور ایران خشک است ولی بارندگی‌های زمستانه قسمتی از مشکلات را رفع کرده است؛ خاصه بارش‌های جامد برفی که منابع مطمئنی برای فصول دیگر خواهد بود.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در امور آب در عین حال اولویت اصلی را مدیریت منابع دانست که باید در دستور کار مسئولین و مردم باشد و جز این راهی نیست.

وی در برنامه صبح وگفتگو رادیو گفت وگو با اشاره به نبود توازن میان منابع و مصارف تصریح کرد: بیش از این که ریزش‌ها وجود داشته باشد، مصارف را شاهد هستیم که شرایط بهینه‌ای نیست.

بسیاری از منابع آب زیر زمینی تخلیه شده است و ریزش‌های جوی معمول سالیان گذشته را شاهد نیستیم و با توجه به رشد جمعیت و افزایش تقاضا برای غذا، بیش از ورودیِ منبع‌ها مصرف می‌کنیم و کسری‌های سال گذشته را جبران نکرده‌ایم.

ابراهیمی گفت: شرایط لازم برای آب باران و جمع آوری آن را نداریم ولی سطوح برف در ارتفاعات برای سال آتی باقی می‌ماند اما بخشی از بارش باران از دسترس خارج می‌شود؛ لذا اجرای آبخوان داری و آبخیزداری برای کشور بسیار ضروری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha