لزوم بازنگری در اساسنامه سازمان نهضت سوادآموزی

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی استان کرمان ضمن تاکید بر لزوم بازنگری در اساسنامه سازمان نهضت سوادآموزی، گفت: نهضت سوادآموزی ظرفیتی برای استمرار دانایی در کشور است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ علیرضا عبدی با اشاره به اینکه حدود ۷ سال شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی برگزار نشده بود و به نوعی جریان سوادآموزی مورد غفلت جدی واقع شده بود، گفت: با لطف خداوند و همت همه تلاشگران این عرصه این جلسه بعد از سال ها برگزار شد و ریل گذاری های خوبی برای پیشبرد اهداف سوادآموزی انجام شده است.

وی افزود: همه مسئولان به نوعی مسئول سواد اجتماعی کشور هستند، باید آمادگی لازم برای انجام فعالیت های سوادآموزی در گام دوم انقلاب را داشته باشیم، سوادآموزی نباید تنها محدود به خواندن و نوشتن باشد، جذاب ترین موضوع در نهضت سوادآموزی این است که جریانی برای استمرار دانایی در کشور است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور تصریح کرد: اگر در مورد سوادهای مختلف آمادگی داشته باشیم بسیاری از آسیب های اجتماعی را نخواهیم داشت، مثلا بسیاری از زندانیان به علت بی سوادی در حوزه مالی گرفتار شده اند یا بسیاری از نزاع های خانواده ها به علت عدم سواد آپارتمان نشینی در مجتمع های مسکونی است.

عبدی اظهار داشت: از طرف دیگر صاحبان بسیاری از مشاغل هم که شاغلند نسبت به شغل خود عالم نیستند و شغل ها بر پایه دانایی نیست؛ دانایی جزو نیازهای ضروری کشور است دنیای متاورس به زودی ما را مبتلا خواهد کرد و ما با دنیایی مواجه می شویم که هیچ شناختی از آن نداریم .

 لزوم بازنگری در اساسنامه سازمان نهضت سوادآموزی

وی عنوان کرد: با وجود بیش از ۴ میلیون نفر بی سواد مطلق یا کم سواد در کشور هنوز هم ماموریت ما در حوزه سوادآموزی خطیر است، باید هم افزایی محکمی داشته باشیم، تا ظرف سه سال آینده موضوع آموزش سواد پایه و خواندن و نوشتن تمام شود، نشانی بی سوادها را باید از ثبت احوال بگیریم، دهیاران و بخشداران باید در شناسایی بی سوادان کمک کنند چون نزدیک ترین افراد به خط اجتماعی جامعه هستند.

رئیس سازمان نهضت آموزس کشور تصریح کرد: باید نقشه راهی داشته باشیم و بررسی کنیم این بی سوادان را با چه همکاری هایی می توان با سواد کرد، تامین منابع مالی نهضت هم اهمیت دارد، اگر بزرگسالان باسواد باشند جلوی بسیاری از خسارت ها و آسیب ها در حوزه بهداشت و درمان و ...گرفته می شود.

عبدی خاطرنشان کرد: نهضت سوادآموزی سال ۶۳ دولتی شد، اما قبل از آن مردمی بود، الان سازمانی شده و باید در حوزه های تشویقی و انگیزشی برای سوادآموزان با همکاری دستگاه های مختلف کار شود، اساسنامه نهضت باید بازنویسی شود و محدودیت های آن کم شود باید مشخص شود اینک سواد چیست و نحوه عملکرد سوادآموزی چگونه باید باشد؟


وی آمادگی برای نهضت در گام دوم انقلاب را مهمترین و جذاب‌ترین موضوع دانست و افزود: نهضت یک ظرفیت فوق‌العاده در استعداد و دانایی است و استفاده از این نهضت باعث کاهش مشکلات سواد در آینده خواهد شد.

 لزوم بازنگری در اساسنامه سازمان نهضت سوادآموزی

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان نیز در شورای پشتیبانی سوادآموزی استان عنوان کرد: نرخ باسوادی در استان به ۹۵ درصد رسیده که ‌نشان دهنده توجه انقلاب به رشد آموزش به ویژه در حوزه بانوان است.


وی، ارائه مشوق‌ ها، راهکارهای پیشنهادی و شیوه‌ هایی برای شناسای بی سوادان را مورد اشاره قرار داد و گفت: از دهیاران و بخشداران برای شناسایی افراد بی سواد کمک گرفته‌ شود.

استاندار کرمان، تاکید کرد: در این زمینه پشتیبانی و حمایت لازم را خواهیم داشت؛ تا ۲۰ درصد بیسوادی را در برنامه سه ساله جمع کنیم.

شایان ذکر است؛ جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی آموزش و پرورش استان با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور، مشاور وی، استاندار کرمان، مدیرکل و معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمان و...در سالن پیامبر اعظم (ص) در استانداری کرمان برگزار و در پایان این جلسه احکام اعضای شورای پشتیبانی سوادآموزی از دستگاه های مختلف به آن ها اعطا شد.

اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha