طراحی و ساخت دستگاه سرد کننده نوزادان توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

محققان عضو شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، موفق به طراحی و ساخت دستگاه سرد کننده نوزادان شدند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،مدیر شرکت دانش بنیان سرما بهبود سپنتا از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: آسفیکسی به معنای اختلال در تبادلات گازی است که سبب اسیدوز و افزایش دی اکسید کربن می شود و با هیپوکسی(کاهش اکسیژن خون) و کاهش خون رسانی به مغز (ایسکمی) همراه است که سبب آسیب به سلول های مغزی و مرگ آن ها در فاصله کوتاهی از شروع آسفیکسی می شود.

مهدی عباچی زاده خاطر نشان کرد: علیرغم پیشرفتهای مهمی که درزمینه مراقبتهای پری ناتال صورت گرفته ولی هنوز هم آسفیکسی مسئله ی مهمی است که میتواند منجر به مرگ ومیر قابل توجهی شود. به طوریکه در کشورهای در حال پیشرفت میزان وقوع آن در حد 20-7 مورد در هر 1000 تولد زنده ذکر شده است.

این پژوهشگر فناور دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: نوزادان مبتلا به هایپوکسی متوسط یا شدید که در گروه هایپوترمی درمانی قرار می گیرند باید در فاصله 2 تا 6 ساعت اول عمر درمان را آغاز کنند و طی 72 ساعت، دمای بدن باید حدود 34 درجه سانتیگراد، بطور مداوم ثابت نگه داشته شود و پس از پایان سه روز بدن نوزاد به آهستگی گرم شود، به طوری که هر ساعت 0.5 درجه سانتی گراد دما ی بدن نوزاد افزایش یابد تا وقتی که دمای مقعد بین 36.5 و 37.5درجه قرار گیرد.

عباچی زاده با بیان اینکه تغییرات کنترل نشده دما موجب شکست درمان و ابتلا به عوارض می شود، افزود: دما درهیپوترمی درمانی اگر بالاتر از 34 درجه باشد ارزش درمانی و حمایتی ندارد و اگر کمتر از 33 درجه باشد به دلیل عوارض هیپوترمی شدید نوزاد بد حال شده و بر شدت عوارض افزوده می شود؛ لذا تجهیزاتی پیشرفته ای نیاز است که دمای بدن نوزاد را بطور مداوم بین 33 و 34 درجه نگه دارد.

وی با بیان اینکه با توجه به دیده شدن این نیاز مهم در امر سلامت نوزادان کشور و سابقه این شرکت در ارائه درمان های سرمایشی،ساخت دستگاه سرد کننده نوزادان در دستور کار این شرکت قرار گرفت، اظهار کرد: در این دستگاه، آب به عنوان مایع خنک کننده توسط یک سیستم خنک کننده ترموالکتریک، از طریق لوله های عایق شده و اتصالات بدون نشت، به داخل تشک سیلیکونی مخصوصی که برای این کار طراحی شده است هدایت می گردد و سر و بدن نوزاد بر روی این تشک قرار می گیرد و کنترلر الکترونیکی دستگاه، دمای مقعد و دمای سطح بدن نوزاد را به طور دائمی و لحظه ای پایش می نماید و طبق پروتکل درمانی دمای مقعدی را در طی 72 ساعت تنظیم می نماید.

مدیر شرکت دانش بنیان سرما بهبود سپنتا ابراز کرد: این دستگاه می تواند با قیمتی پایین تر از نمونه خارجی، نیاز بخش های مراقبت ویژه نوزادان را مرتفع سازد و گام بزرگی در ارتقا سلامتی و صرفه جویی ارزی بردارد. این دستگاه هم اکنون در حال گذراندن تست های ایمنی می باشد تا بتواند با اخذ مجوز تولید در بازار حضور پیدا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha