گزارش اجرایی شدن اسناد هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران - کوبا

جلسه ای با حضور سفیر کوبا در تهران و مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت و مدیران و کارشناسان حوزه همکاری های بین الملل برای پیگیری اجرایی شدن اسناد مبادله شده در هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و کوبا برگزار شد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر محمدحسین نیکنام، در نشست مشترک با آلبرتو گونزالس کاسالس، سفیر کشور کوبا در ایران، ضمن تاکید بر پیگیری اجرایی شدن اسناد هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و کوبا، بیان کرد: همکاری با کشور کوبا همواره مورد حمایت وزارت بهداشت ایران بوده و هست و کشور کوبا برای ما جایگاه والایی دارد.

وی با بیان اینکه رابطه ایران و کوبا همواره خوب بوده و در آینده نیز بهتر خواهد شد، افزود: مردم و مسئولین کوبایی برای ما عزیز بوده و هستند و امیدواریم بتوانیم روابط دوستانه با این کشور را گسترش داده و عمق ببخشیم.

مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت گفت: دکتر عین اللهی، وزیر بهداشت کشورمان نسبت به تعمیق روابط با کشور کوبا بسیار علاقه مند هستند و دائما به دنبال راهکارهایی هستند تا مشکلات و موانع رفع شود، اما نکته اینجاست که کشور ما نیز مانند کشور شما، درگیر تحریم هاست و در این شرایط باید بیش از پیش در کنار یکدیگر قرار بگیریم.

وی درخصوص ضرورت اجرایی شدن اسناد هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و کوبا، خاطرنشان کرد: هیچ موضوعی نباید مانع جلو بردن و پیشرفت کار کمیسیسون مشترک شود.

در ادامه این نشست، آلبرتو گونزالس کاسالس، سفیر کشور کوبا در ایران، گفت: ایران و کوبا کشورهای دوست هستند و چنانچه مشکلی هم ایجاد شود باید با همکاری یکدیگر آنها را حل کنند.

وی افزود: کشور کوبا، مجمع الجزایری است که در منطقه کاراییب قرار دارد؛ در این منطقه باران های سیل آسای زیادی اتفاق می افتد و از حیث شرایط آب و هوایی در وضعیت ثابتی قرار ندارد. درآمد کوبا بیشتر از راه جذب توریست، صادارت خدمات مخصوصا خدمات پزشکی تامین می شود.

وی ادامه داد: از زمان فیدل کاسترو پیشرفت های پزشکی خوبی در کوبا اتفاق افتاده و بیشترین سرمایه ما منابع انسانی ماست. کوبا سواحل زیبایی دارد که جاذبه خوبی برای جذب گردشگر محسوب می شود. از سوی دیگر، در کوبا سالانه توفان های شدیدی ایجاد شده و زیرساخت هایمان را نابود می کند و کشور تا مدتی در خاموشی مطلق به سر می برد. اما خوشبختانه ایران با چنین مشکلاتی روبرو نیست.

وی ادامه داد: در حادثه آتش سوزی اخیر، یکی از بزرگترین مخازن نفتی مان را از دست دادیم. کشور کوبا همواره وابسته به واردات نفت بوده و هست که این موضوع روی سیاست های اقتصادی مان تاثیر منفی گذاشته است. از طرف دیگر بیماری کووید 19 نیز فشار مضاعف ایجاد کرد. اما کشور ایران با وجود همه گیری کووید، همچنان نفت و گاز دارد.

وی گفت: بخشی از درآمد کوبا که از راه توریست بوده، در دوره پاندمی کووید 19، کاهش قابل توجه پیدا کرد. در طی دوسال زیر 5 درصد گردشگر داشتیم. از سوی دیگر، ترامپ نیز فشار تحریم ها را بر کوبا چند برابر کرد. این تحریم ها روی تمام بخش های اقتصادی کوبا تاثیر گذاشت و در چنین شرایطی اگر کشورهای دوست ما را درک نکنند، شرایط برایمان سختتر خواهد بود.

گونزالس کاسالس در ادامه با بیان اینکه کوبا همیشه به تعهداتی که داده، عمل کرده است، درخصوص سیاست های تجاری این کشور با توجه به شرایطی که ذکر شد، سخن گفت.

دکتر رحیم سروری، رییس انستیتو پاستور ایران نیز در این جلسه ضمن تاکید بر اهمیت همکاری با پروفسور ویسنته، رییس انستیتو فینلای کوبا، درخصوص پیگیری و تسریع پرداخت بدهی به کشور کوبا، قول مساعد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha