تعویض ارکان خودرو بدون اجازه پلیس ممنوع!

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان با بیان اینکه برابر ماده ۳۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و طبق ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی تعویض ارکان خودرو ممنوع می باشد، گفت: تعویض رنگ، موتور، شاسی و اتاق وسایل نقلیه قبل از دریافت مجوز پلیس ممنوع بوده و برابر قانون، تخلف محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ سرهنگ "اسماعیل خوشوقت"، بیان کرد: هر روز شاهد مراجعه تعدادی از مالکان وسایل نقلیه به پلیس راهور هستیم، که درخواست رسیدگی به مغایرت ارکان اصلی خودرو با مشخصات درج شده در کارت و یا برگ سبز آن را دارند.

وی افزود: در برخی مواقع که خودرو دچار عیب شده و برای رفع آن، برخی سودجویان پیشنهاد رفع عیب با قیمت‌ های ارزان تر را به مالک داده و مالک نیز آن را می‌ پذیرد، شاهد این گونه مشکلاتی هستیم.

رئیس پلیس راهور استان کرمان، ادامه داد: برای مثال؛ زمانی که خودرو از قسمت موتور آسیب دیده و تعمیر آن میسر نیست، تعمیرکار پیشنهاد تعویض آن را می دهد، در این میان بعلت بالا بودن قیمت های تعویض، برخی دلالان و سودجویان، موتور کار کرده ای که یا سرقتی بوده و یا به هر علتی از لحاظ مدارک دارای مشکل بوده را به مالک خودرو پیشنهاد می دهند، که قیمت آن به ظاهر خیلی با صرفه تر و ارزانتر از قطعه اصلی به نظر می‌ رسد.

سرهنگ خوشوقت، تصریح کرد: مالک خودرو نیز به پیشنهاد ارزان، تن داده و تعمیرکاران غیر مجاز با سنگ گرفتن، شماره اصلی را پاک کرده و شماره درج شده در کارت بر روی موتور درج می شود.

وی ابراز داشت: این قبیل وسایل نقلیه پس از تعمیر با قیمتی پایین تر از قیمت روز خودرو فروخته شده و به شخص جدید واگذار می شود و زمانی خریدار برای انتقال مالکیت به مراکز تعویض پلاک مراجعه می کند، تخلف صورت گرفته، در تغییر ارکان ویسله نقلیه در بازدید توسط کارشناس پلیس، مشخص می شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان، اظهار داشت: ماده 30 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و همچنین طبق مفاد ماده 720 قانون مجازات اسلامی به ممنوعیت تعویض ارکان خودرو اشاره داشته است؛ بدین ترتیب، مالک وسیله نقلیه تنها در صورتی قادر به تعویض اتاق، موتور، شاسی و رنگ وسیله نقلیه خود است، که از قبل، مجوزهای لازم را از اداره شماره‌ گذاری پلیس راهور دریافت کرده باشد.

سرهنگ خوشوقت، با بیان اینکه برابر ماده ۳۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و طبق ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی تعویض ارکان خودرو ممنوع می باشد، تاکید کرد: تعویض رنگ، موتور، شاسی و اتاق وسایل نقلیه قبل از دریافت مجوز پلیس ممنوع بوده و برابر قانون، تخلف محسوب می شود.

وی اذعان داشت: مراجعه به پلیس راهور، بازدید وسیله نقلیه توسط کارشناس پلیس و دریافت مجوز، مراجعه به نمایندگی های مجاز و تعویض موتور یا شاسی یا رنگ و یا اتاق مورد درخواست برابر فاکتور معتبر در نمایندگی مجاز، مسیر قانونی تعیین شده برای وسیله نقلیه است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان، اظهار کرد: نادیده گرفتن قانون ممنوعیت تعویض ارکان خودرو قطعا مجازات داشته و اگر مالک وسیله نقلیه بدون دریافت جواز اقدام به تعویض رنگ؛ موتور، شاسی، یا کابین خودرو کند، خوردو توقیف و تحت بازرسی کارشناسان فنی راهور قرار می گیرد، تا اصالت قطعات مشخص شود و خودرو یا اسقاط شده و از چرخه فعالیت خارج شده و یا مراحل قانونی بایستی مجدد انجام گیرد.

سرهنگ خوشوقت خاطر نشان کرد: امیدواریم مالکان وسایل نقلیه با رعایت قوانین و مقررات دچار مشکل نشوند و با آگاهی و افزایش دانستنی های ترافیکی از صرف هزینه های تردد و مراجعات مکرر به پلیس راهور بکاهند.

پلیس کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha