مرگ و میر سویه جدید نسبت به سویه‌های قبلی کمتر است

متخصص عفونی و بیماری‌های گرمسیری گفت: خطر سرایت این سویه جدید بسیار بالا اما مرگ و میر آن نسبت به سویه‌های قبلی کمتر است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر مریم اصلی متخصص عفونی و بیماری‌های گرمسیری در مصاحبه با مجله علمی «روزنه» رادیو گفت وگو از پیدایش موارد جدید ابتلا به کرونا و سویه جدید جهش یافته ویروس خبرداد و گفت: برخی بیماران مراجعه سرپایی دارند اما احتمال هم دارد که میزان ابتلا به سویه جدید شدت پیدا کند.

وی افزود: هر بار که کرونا جهش پیدا کرده سرعت انتقال آن هم نسبت به سویه قبلی افزایشی شده که با توجه به واکسیناسیون و پوشش مناسبی که صورت گرفت شدت ابتلا به بیماری کمتر شد.

متخصص عفونی و بیماری‌های گرمسیری اظهار کرد: سویه جدید کرونا که هم اکنون در حال گسترس است علائم سویه‌های قبلی را دارد که عبارتند از گلودرد، سردرد، تب، اسهال، بدن درد و اختلالات بویایی و چشایی.

اصلی با بیان اینکه خطر سرایت این ویروس بسیار بالا اما مرگ و میر آن نسبت به سویه‌های قبلی کمتر است گفت: سازمان بهداشت جهانی تزریق واکسن یادآور به ویژه اگر شش ماه از نوبت قبلی واکسن گذشته باشد و همچنین خودداری از رفت و آمد در محیط‌های سربسته و شلوغ را توصیه می‌کند.

وی به کسانی که علائم اولیه و خفیف مانند گلودرد و آبریزش بینی دارند توصیه کرد که رژیم غذایی پر ادویه را کنار گذاشته و بیشتر مایعات ولرم و دیفن هیدرامین و استامینوفن استفاده کنند و به مدت پنج روز در منزل بمانند.

متخصص عفونی و بیماری‌های گرمسیری همچنین تأکید کرد: اگر علائم شدید تر است بیماران به هیچ وجه در سه چهار روز اول بیماری اقدام به تزریق کورتون و دگزا و بتامتازون نکنند چون بعد از ۴۸ ساعت حالشان بدتر می‌شود و دوباره به پزشک مراجعه می‌کنند.

اصلی یاد آور شد: تیم‌های پژوهشی و تحقیقاتی و اجرایی در وزارت بهداشت، بر اساس پروتکل‌ها و تحقیقات سازمان بهداشت جهانی و تحقیقات داخل کشور درمورد نوع درمان‌ها و داروهایی که باید تجویز شود تصمیم گیری کرده و آن را در قالب شیوه نامه کلی و استاندارد به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها ابلاغ می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha