پیش از ورود موج هشتم کرونا به کشور، واکسن یاداور دریافت شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: موج هشتم بحران کرونا دیر یا زود وارد کشور ما خواهد شد و باید قبل از ورود این موج نسبت به دریافت دُز یادآور واکسن کرونا اقدام نماییم.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر محمدعلی کیانی در جلسه قرارگاه مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: آمارهای واکسیناسیون کرونا در برخی از کشورهای جهان واقعی نیست و معتقدیم که باید آمارهای حقیقی را به مردم اعلام کنیم تا به تصور درصدهای بالای واکسیناسیون کرونا و امنیت کامل، عادی‌انگاری صورت نپذیرد و ماسک کنار گذاشته نشود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شناسایی موارد مثبت زیر سویه‌های جدید اومیکرون BQ١ و XBB تاکید ویژه بر دریافت دُز یادآور واکسن کرونا و رعایت بیش از پیش تمامی نکات بهداشتی به‌خصوص استفاده از ماسک را داریم، بیان کرد: معتقدیم که با توجه به روند موجود در دیگر کشورها، موج هشتم بحران کرونا دیر یا زود وارد کشور ما خواهد شد و باید قبل از ورود این موج نسبت به دریافت دُز یادآور واکسن کرونا اقدام نماییم و در زمان قرار داشتن در موج هم افزایش بیش از پیش تمامی نکات بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک مورد توجه قرار گیرد تا شاهد روزهای تلخ موج‌های قبلی نباشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: با توجه به روند افزایشی آمار مبتلایان به آنفلوآنزا در کودکان بر تقویت و سرعت‌بخشی خدمات درمانی در حوزه اطفال تاکید ویژه داریم.

دکتر کیانی با بیان اینکه در شرایط فعلی نیازمند آگاه سازی جامعه و دادن آموزش‌های پیشگیرانه و موردنیاز به مردم هستیم، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش آمارهای کرونایی در کشورهای مختلف جهان و در راستای انجام به‌موقع اقدامات پیشگیرانه و ارائه آموزش‌های لازم در خصوص خود مراقبتی، استودیوی تخصصی با موضوع مراقبت‌های کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه‌اندازی شود و از روابط عمومی این دانشگاه می‌خواهیم که با توجه به اهمیت این موضوع فضایی را جهت آگاه سازی جامعه در بحث خودمراقبتی و دوری از آسیب‌های ناشی از موج هشتم بحران کرونا فراهم نماید.

افزایش ١٢ درصدی بیماران بستری مبتلا به آنفلوآنزا

در این جلسه دکتر ایوب توکلیان، جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: در هفته گذشته روزهای سختی در بحث آنفلوآنزا اطفال در بیمارستان اکبر داشتیم و با تاکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ظرفیت بیمارستان ولایت هم در این خصوص استفاده کردیم و این اقدام در راستای افزایش ١٢ درصدی این گروه از بیماران بود.

وی تاکید کرد: در یک اقدام شاخص دیگر فعالیت بخش IPD بیمارستان اکبر را داشتیم و در جلساتی که با حضور مسئولان بیمارستان و معاونت درمان برگزار شده بر تامین مورد نیاز و ارائه خدمات شایسته تاکید شده است.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: همچنین باید اشاره کنیم که اقدام شاخص دیگر هم در خصوص راه‌اندازی بخش کودکان بیمارستان امام رضا(ع) با ظرفیت ٢۵ تخت بوده و هم‌اکنون پیگیر تخصیص نیروی انسانی موردنیاز در این بخش جدید هستیم.

دکتر توکلیان گفت: ما در کنار پرداختن به موضوعات کرونا و آنفلوآنزا روی موضوع افزایش و جوانی جمعیت هم به‌طور ویژه توجه داریم و از تمامی بیمارستان‌ها خواسته‌ایم که طبق برنامه‌های خواسته شده اقدام مناسب را در تمامی بخش‌ها به‌ویژه بخش‌های زنان و اطفال داشته باشند.

افراد بالای ١٨ سال دارای بیماری زمینه‌ای جهت دریافت دُز یادآور واکسن کرونا اقدام نمایند

در ادامه این جلسه دکتر مجید جعفری‌نژاد، معاون فنی مرکز بهداشت خراسان رضوی، با اشاره به اهمیت دریافت دُز یادآور واکسن کرونا، بیان کرد: معتقدیم که با توجه به عدم پایان یافتن بحران کرونا و ادامه‌دار بودن وضعیت کرونایی کشور بهترین کار این است که حداقل سالی یک نوبت دُز یادآور واکسن کرونا تزریق شود.

وی با بیان اینکه افراد دارای بیماری زمینه‌ای بیشتر از سایر گروه‌های جامعه نیازمند دریافت دُز یادآور واکسن کرونا هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع موج هشتم بحران کرونا در اکثر کشورهای جهان از تمامی افراد بالای ١٨ سال دارای بیماری زمینه‌ای که حداقل ۶ ماه از دریافت آخرین دُز واکسن کرونایشان گذشته می‌خواهیم که نسبت به دریافت دُز یادآور این واکسن اقدام نمایند.

معاون فنی مرکز بهداشت خراسان رضوی ادامه داد: این تصمیم در هشتادویکمین جلسه کمیته ملی واکسیناسیون کووید ١٩ گرفته شده و مصوبات آن به تمامی نقاط کشور ارسال شده است و پیرو این موضوع از تمامی مراکز واکسیناسیون کرونا خواسته شده که ساعت کاری خود را ٢.۵ ساعت افزایش دهند، پیش از این ساعت کاری این مراکز از ٨ تا ١٩:٣۰ بود که با افزایش زمان صورت گرفته این مراکز تا ساعت ٢٢ پاسخگوی مراجعه‌کنندگان خواهند بود.

دکتر جعفری‌نژاد افزود: پیشنهاد می‌کنیم که استودیوی تخصصی با موضوع مراقبت‌های کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه‌اندازی شود و از روابط عمومی این دانشگاه می‌خواهیم فضا جهت آگاه سازی جامعه در بحث خودمراقبتی فراهم نماید.

افزایش ۵ درصدی میزان مراجعات سرپایی به مراکز منتخب کرونا

همچنین دکتر مریم سالاری، رییس اداره آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این جلسه، گفت: در این روزها بر خلاف روندهای کاهشی آنفلوآنزا در جهان شاهد افزایش آمارهای کرونا در کشورهای مختلف جهان از جمله آمریکا، ژاپن و فرانسه هستیم.

وی افزود: کشورهای چین، کره جنوبی، ژاپن پوشش کامل واکسیناسیون با ٢ دُز را داشته‌اند و این کشورها بالاترین میزان تزریق دُز یادآور را داشتند و این اعداد در ایران در دُزهای اول و دوم قابل قبول بوده، اما در دُز یادآور پایین است.

رییس اداره آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه طبق آمار ثبت شده در ٢۴ ساعت گذشته ۴١ بستری جدید حاد تنفسی در سطح استان داشتیم که افزایش ١٢ درصدی را در این خصوص نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مجموع بستری‌ها با علائم حاد تنفسی ۵۶ نفر بوده که ١٢ نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه هستند؛ همچنین در شهر مشهد هم ٣۵ بستری جدید و ٣۴ بستری موجود را داریم که ٨ نفر از آنها در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه قرار دارند.

دکتر سالاری اضافه کرد: همچنین میزان مراجعات سرپایی به مراکز منتخب کرونا ۵ درصد افزایش داشته و میزان تست‌های مثبت کووید رپید و پی‌سی‌آر هم افزایش ٢ درصدی را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: ما در میان ماه‌های مختلف سال بیشترین میزان ابتلا و بستری با ٢١ درصد در فروردین ماه و پس از پایان سفرهای نوروزی داشته‌ایم و پیش‌بینی می‌شود که در فروردین ماه سال ١۴۰٢ با توجه به قرار داشتن ماه مبارک رمضان در ایام نوروز روند افزایشی امسال و سال قبل مشاهده نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha