پخش آثار رایگان انیمیشن در تلویزیون به شرط دادن آنتن

ترخانی گفت: متولیان به فعالان حوزه انیمیشن، آنتن دهند و ادعایی روی مالکیت اثر نداشته باشند، در این صورت پخش انیمیشن برای صداوسیما رایگان خواهد شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت، سعید ترخانی تهیه کننده و کارگردان انیمیشن و مدیر شرکت دانش بنیان پازاندیش در برنامه «گفتگوی فرهنگی» رادیو گفتگو با اشاره به این نکته که هنوز زود است انیمیشن ایران را صنعتی بدانیم گفت: در حال حاضر تمامی مولفه‌های صنعتی، در شرکتها وجود ندارد اما به زودی به این صنعت خواهیم رسید.

وی افزایش تعداد شرکتهای موفق در این حوزه را از عوامل صنعتی شدن انیمیشن دانست و اضافه کرد: اولین قدم برای صنعتی شدن انیمیشن، استفاده از بازار داخلی است. همانطور که تمام واحدهای صنفی پیش از جهانی شدن، از بازارهای داخلی خود بهره گرفتند. اما بستر این شرایط در کشور ما فراهم نیست.

این تهیه کننده عدم اجرا شدن قانون کپی رایت و گمرکات را از جمله موانع بر سر راه صنعتی شدن دانست و اظهار کرد: باید برای تولیدکننده ایرانی، بستر استفاده از بازار داخلی باز شود.

ترخانی ضمن تاکید بر وجود نگاه اقتصادی به حوزه انیمیشن بیان کرد: چندین سال است که مرکز صبا، تولیدی ندارد و تنها به عنوان یک شرکت، قراردادها را با بخش خصوصی تنظیم کرده و بخش خصوصی تولیدات را انجام می‌دهد.

وی خواستار شد: متولیان به فعالان حوزه انیمیشن، آنتن دهند و اجازه پخش تبلیغات نیز با خود ما باشد. همچنین زمانی که کارها پخش می‌شود، ادعایی روی مالکیت اثر وجود نداشته باشد در این صورت می‌توان در این حوزه، یک مرکز دیگر در مشارکت با صدا و سیما ایجاد کرده که پخش انیمیشن برای صدا و سیما رایگان باشد.

این کارگردان انیمیشن همچنین با تاکید بر اینکه نگاه انیمیشن باید جهانی باشد گفت: صدا و سیما باید یکی از مشتریان انیمیشن باشد. اگر محصول قابل توجهی برای ارائه در جهان وجود داشته باشد، حتما خریدار وجود خواهد داشت. همچنین نیروهای انسانی بسیاری می‌توانند در این حوزه ورود داشته باشند در حالی که بسیاری از فرهنگها و قصه‌ها همچنان ناگفته است.

ترخانی تولید انیمیشن را صنعتی پاک دانست و عنوان کرد: پروژه‌ای در حال راه اندازی است که به استعدادیابی و آموزش صنایع خلاق به صورت منطقه‌ای می‌پردازد، لذا سرمایه گذاران و دولتی‌ها می‌توانند با سرمایه گذاری در این حوزه، کمک بزرگی داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha